Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    poniedziałek, 11 grudnia
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    PolandGoPolandGo
    Jesteś w:Home»Biznes»Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach – rozszerzenie aktywności
    Biznes

    Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach – rozszerzenie aktywności

    PolandGo- PolandGo27 maja, 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Jak podaje serwis GOV.pl

    Nowe treści nauczania w przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa to najważniejsze zmiany w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki skierowanych do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

    Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych zostały skierowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Konsultacje potrwają do 24 czerwca 2022 r. Ewentualne uwagi można przesyłać również na adres sekretariat.dpnp@mein.gov.pl.

    Edukacja dla bezpieczeństwa – proponowane zmiany

    Przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa jest obowiązkowo realizowany w klasie VIII szkoły podstawowej oraz w klasie I szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia) w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Aktualne wyzwania i zagrożenia wymagają uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania o kwestie związane z obronnością państwa, nabyciem umiejętności strzelectwa oraz przygotowaniem uczniów do radzenia sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi.

    Zaprojektowane zmiany w podstawie programowej edukacji dla bezpieczeństwa zostały przygotowane z uwzględnieniem aktualnej liczby godzin zajęć tego przedmiotu oraz przy założeniu maksymalnego wykorzystania treści dotychczasowej podstawy programowej, np. w zakresie pierwszej pomocy czy reakcji na zagrożenia. Następnie zostały wskazane dodatkowe obszary działania w różnych sytuacjach zagrożenia, w tym kryzysowego i wojennego.

    W zmienionym projekcie podstawy programowej edukacji dla bezpieczeństwa zaproponowano nowe obszary treści nauczania, tj.:

    1. reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi (tzw. survival, w tym miejsca schronienia),
    2. zasady pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej,
    3. edukacja obronna obejmująca:
    • w przypadku szkoły podstawowej – wymagania z zakresu: terenoznawstwa, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, przygotowania do szkolenia strzeleckiego;
    • w przypadku szkół ponadpodstawowych – wymagania z zakresu: reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, szkolenia strzeleckiego.

    W przypadku szkolenia strzeleckiego na poziomie szkoły podstawowej w projekcie zaproponowano wyłącznie teorię bezpiecznego obchodzenia się z bronią. Z kolei w szkołach ponadpodstawowych będzie ono obejmowało podstawy strzelania z częścią praktyczną prowadzoną z wykorzystaniem bezpiecznych narządzi do ćwiczeń strzeleckich, takich jak np. broń kulowa, pneumatyczna, repliki broni strzeleckiej (ASG), strzelnice wirtualne albo laserowe.

    Szczegółowy zakres zmian w podstawie programowej edukacji dla bezpieczeństwa jest omówiony w uzasadnieniach projektów. Projekty zostały przygotowane we współpracy i w konsultacji z Ministerstwem Obrony Narodowej.

    Wprowadzenie zmian

    Proponuje się, aby zmieniona podstawa programowa edukacji dla bezpieczeństwa obowiązywała już od najbliższego roku szkolnego (2022/2023). W przypadku szkół ponadpodstawowych znajdujących się w powiatach, w których nie ma dostępu do wymienionych rodzajów strzelnic, realizacja tego wymogu będzie obowiązkowa od roku szkolnego 2024/2025. Do tego czasu szkoły mogą prowadzić zajęcia z tego zakresu w miarę dostępnych oraz poszerzających się co roku możliwości, m.in. dzięki realizowanemu od 2019 r. przez Ministerstwo Obrony Narodowej programowi „Strzelnica w powiecie”.

    Pozostałe zmiany

    Zmiany zaproponowane we wskazanych projektach obejmują również wyodrębnienie podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki. Ma to związek ze zmianą liczby godzin nauczania języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego w formie dodatkowej nauki języka. W związku z tym konieczne jest wyodrębnienie podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki, która będzie odpowiadała zmniejszonej liczbie godzin nauczania od roku szkolnego 2022/2023.
    Zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone rozporządzaniem rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 lutego 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. poz. 276).

    Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia 

    Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej 

    analizy analizy komentarze bezpieczeństwo biznes budżet dane dofinansowanie działalność działalność gospodarcza edukacja dla bezpieczeństwa fakty finanse firma gospodarka informacje inwestowanie kariera kraj ministerstwo najświeższe wiadomości obronność Państwa pieniądze PIT podatki PolandGo polityka Polska praca przedsiębiorstwo rząd spółka świat Ukraina wiadomości właściciel firmy wojna wydatki zawód
    Udostępnij: Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    PoprzedniRewolucja cyfrowa w sądach
    Następny Gwiazdy i biznesmeni pomagają Ukrainie. Kto najbardziej?

    Powiązane

    ALDI, Biedronka, i LIDL – Która Sieć Rządzi na Polskim Rynku Handlowym?

    11 grudnia, 2023

    Ksawery Gut – Architekt Dewastacji: Walka Mieszkańców o Bezpieczeństwo i Przyrodę

    9 grudnia, 2023

    Digitalizacja, innowacje i więcej: Jak przygotować swój biznes na ciężkie czasy

    8 grudnia, 2023
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    ALDI, Biedronka, i LIDL – Która Sieć Rządzi na Polskim Rynku Handlowym?

    Ksawery Gut – Architekt Dewastacji: Walka Mieszkańców o Bezpieczeństwo i Przyrodę

    Digitalizacja, innowacje i więcej: Jak przygotować swój biznes na ciężkie czasy

    Świąteczna Sezonówka: Dlaczego Praca na Magazynie Staje się Coraz Bardziej Pożądana

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    ALDI, Biedronka, i LIDL – Która Sieć Rządzi na Polskim Rynku Handlowym?

    11 grudnia, 2023

    Ksawery Gut – Architekt Dewastacji: Walka Mieszkańców o Bezpieczeństwo i Przyrodę

    9 grudnia, 2023

    Digitalizacja, innowacje i więcej: Jak przygotować swój biznes na ciężkie czasy

    8 grudnia, 2023
    Copyright © 2023.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.

    Go to mobile version