Pandemia, konflikt zbrojny, pogorszenie nastrojów społecznych, marazm, wszystko to ma ogromny wpływ na podejście do pracy, biznesu. Są jednak jednostki, którym żadne problemy nie utrudnią rozwoju biznesu, rozwiania go nawet na światową skalę.
Kiedy firmę dopada kryzys, wydaje się nam że na reakcję jest już za późno. Jeśli mamy takie impresje, zarówno pracownicy jak i Zarząd nie powinien pozwolić na to, aby nie spróbować z owej sytuacji skorzystać. Dzięki czemu, w przypadku kolejnych tego typu wydarzeń, spółka będzie przygotowana. Pierwsze reakcje są kluczowe.
Reakcje przełożonych obserwują pracownicy, klienci oraz partnerzy. Jak się komunikują z zespołem, jaką mają strategie działania oraz kogo angażują. Skuteczny przywódca musi posiadać wizję i energię do pracy.
„Żeby dzisiaj wygrać wojnę, trzeba mieć nie tylko czołgi, samoloty i okręty ale przede wszystkim małe zwrotne, świetnie wyszkolone oddziały komandosów, które zabezpieczą pole walki, zanim dotrą tam tabory. .” mówi Aleksandra Fajęcka Prezes Grupy AFA Media
Oto kluczowe elementy w działaniu lidera:
Zdefiniowanie, kto z pracowników i do czego jest najbardziej potrzebny.
- Zaprezentowane zespołowi sposobów postępowania, te bowiem powinny pozostać niezmienne. Jeśli masz zbyt wiele pomysłów, poczekaj ze zbyt pochopnymi decyzjami.
- Szczerość to podstawa
- bazująca na przewidywalności kolejnych kroków managera lub kierunku, w jakim rozwija się organizacja. Oczywiście przefiltrowana wiedza, która nie wprowadza zbędnej paniki.
- Rozsądne przywództwo, opierające się na analizie problemu oraz planach działania, które budują poczucie bezpieczeństwa.
Elastyczność
Dobry manager oprócz umiejętności zarządzania ludźmi w sytuacjach kryzysowych powinien łączyć w sobie kilka kluczowych cech jednocześnie: elastyczność w podejściu do problemu, doświadczenie, kreatywność oraz umiejętność podejmowania ryzyka refleksyjnym podejściem do własnych osądów.
Wyzwaniem jakie stoi przed managerami w czasach kryzysu, jest mentalne zbudowanie zespołu, aby zwiększyć efektywność pracy, jednocześnie często zmniejszając nakłady personalne i finansowe. Każdy lider musi być na to przygotowany.
Odsunięcie pracowników negatywnie nastawionych
Jedna negatywna osoba w teamie, która jątrzy, a cała grupa będzie powoli, z każdym dniem przejmować negatywne podejście. Po jakimś czasie, tego typu zachowanie spowoduje niechęć do firmy i jej lidera. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedzi na pytanie, co dzieje się u Ciebie w zespole, że pojawiają się cyklicznie żale czy problemy, przyjrzyj się poszczególnym osobom. Takiego pracownika, należy przesunąć do działu, który nie ma styczności z pozostałymi lub zakończyć z nią współpracę. W innym przypadku, tego typu sytuacje będą wydarzały się notorycznie.
Kontrola to podstawa
Lider kontroluje nie tylko pracowników ale przede wszystkim siebie i swoje zadania. Powinien weryfikować czy wszystkie ustalone kwestie są realizowane, sprawdzać poprawność wykonania zadań powierzonych pracownikom, nagradzać tych, którzy pracują dobrze. To niezwykle istotne aby nie tylko zwracać uwagę, kiedy pracownik popełni błąd ale przede wszystkim gratulować, kiedy ktoś wykona powierzone zadanie w sposób poprawny.
Red. Aneta Konińska