Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    piątek, 6 czerwca
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    • Wywiady
    PolandGoPolandGo
    You are at:Home»Biznes»Nastroje i postawy zakupowe Polaków w czasie kryzysu
    Biznes

    Nastroje i postawy zakupowe Polaków w czasie kryzysu

    PolandGoBy PolandGo18 stycznia, 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Nastały trudne czasy. Wojna na Ukrainie, gigantyczna inflacja, stopy procentowe, drogi prąd i coraz to bardziej drożejąca żywność i artykuły pierwszego użytku.

    Nastrój – utrzymujące się przez dłuższy okres zabarwienie emocjonalne wszystkich przeżyć, zarówno doświadczane subiektywnie i relacjonowane, jak również możliwe do obserwacji przez otoczenie. Jego dynamika jest bardzo indywidualna. U każdego z nas będzie inna, zależnie od okresu naszego życia i wpływu różnych czynników zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych oraz niezależnych od nas okoliczności.  Nastroje są czymś bardziej wieloznacznym niż emocje. W przeciwieństwie do nich mogą trwać tygodniami i miesiącami. 

    Często nie wiemy, co jest powodem naszego dobrego lub złego nastroju. Jeśli ludzie doświadczają jego obniżenia, uczucia mogą obejmować smutek, zmęczenie, zwiększone napięcie lub lęk. Dlatego coraz więcej osób z różnych dziedzin naukowych  stara się „zgłębić temat” i określić kondycję danego społeczeństwa na tle globalnych trendów konsumenckich i dać tym samym odpowiedź na pytanie  „Co jest powodem naszego obniżonego nastroju ?” oraz „Jakie czynniki wpływają na jego pogorszenie.”

    W I i II kwartale 2022 wzrost cen w Polsce wyraźnie przyspieszył, przez co wyprzedziliśmy Węgry i znaleźliśmy się na trzecim miejscu w rankingu krajów UE z najwyższą roczną inflacją.

    Ponadto, rok 2022 jest trudny ze względu na nakładające się kryzysy.  Wojna, uchodźcy, presja inflacyjna, ciągle trwająca pandemia. Podobnie zróżnicowane będą nastroje i postawy zakupowe konsumentów. Jedni będą odczuwali silny lęk, inni szybko wrócą do wcześniejszych praktyk i przyzwyczajeń.

    Najnowsze badania  wykazały, że Polacy odczuwają lęk i brak bezpieczeństwa. Spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej i ekonomicznej w naszym kraju – 75% z nich uważa, że zmieni się ona na gorsze w ciągu najbliższego roku oraz planują ograniczenie wydatków – takie uczucia deklaruje średnio 80 proc. Poziom bezpieczeństwa jest w dużej mierze powiązany z sytuacją materialną – im lepsza, tym wyższe jest też poczucie bezpieczeństwa. 

    Mimo pesymistycznych nastrojów pod względem ekonomicznym, odczuwana sytuacja blisko połowy Polaków jest dość stabilna. Częściej deklarują oni pogorszenie niż poprawę, ale jest to pogorszenie umiarkowane. Mniej optymistycznie widzą jednak przyszłość. Prawie połowa spodziewa się pogorszenia sytuacji finansowej. Ten pesymizm sprawia, że część konsumentów planuje ograniczenie wydatków. Nie wiadomo jednak, jak plany przełożą się na decyzje przy sklepowej półce. Trzeba jednak pamiętać, że rzeczywistość jest dynamiczna, a postawy zakupowe konsumentów dość różne. Widać jednak spore zróżnicowanie w zależności od kategorii. Oszczędności będą dotyczyć dużych wydatków, których realizację można odłożyć na później. Prawie  41 proc. badanych zrezygnuje z zakupów elektroniki i AGD, a 37 proc. z kupowania obuwia i ubrań. Mniejsze będą też wydatki na alkohol – tak deklaruje 40 proc. uczestników badania. Najrzadziej planujemy oszczędzanie na codziennych wydatkach, na zdrowie i kosmetyki – na produkty premium czy usługi zdrowotne konsumenci chętnie wydadzą pieniądze. 

    Część polskich konsumentów planuje też nieco rzadziej korzystać z przyjemności i rozrywki – wyjścia do restauracji i wyjazdów turystycznych.

    Polacy odzwyczaili się również od chodzenia do kin. 85% Polaków deklaruje, że interesuje się filmem, ale tylko 29% przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy było w kinie. Znacznie wyższy jest odsetek tych, którzy w kinie nie byli w ciągu ostatniego roku – 52%. Według badań jedną z głównych przyczyn są zbyt drogie bilety oraz korzystanie z platform streamingowych.

    W stosunku do zeszłego roku zmalał także odsetek konsumentów, którzy deklarują przywiązanie do marki oraz kierują się przede wszystkim walorami jakościowymi. Wzrósł natomiast odsetek nabywców kierujących się ceną i nie lubiących przepłacać oraz łowców okazji, których głównym czynnikiem wyboru jest atrakcyjna cena. Konsumenci wybierają tańsze produkty w wybranych kategoriach. Najczęściej taka postawa dotyczy rzeczy codziennego użytku, takich jak artykuły spożywcze  – 30% badanych, nieco rzadziej kosmetyki – 29% oraz odzież, i obuwie – 27%. 63% Polaków twierdzi, że porównuje ceny produktów pomiędzy sklepami.

    Inną kategorią wartą uwagi w tym kontekście jest korzystanie z samochodu. To kategoria niezwykle masowa, a jednocześnie wyjątkowo odporna na kryzysowe zawirowania. Choć ceny paliwa rosną, prawie 70 proc. badanych deklaruje, że w kwestii jeżdżenia samochodem nie zmieni swoich zwyczajów.

    Warto też wspomnieć, że aż 76% Polaków korzysta z programów lojalnościowych – częściej są to kobiety. 

    Dla klientów ważna jest cena i jakość produktów czy usług. Jako przedsiębiorca weź to pod uwagę. Mimo, że czasy nie są łatwe, należy śledzić rynek i aktualne trendy oraz być elastycznym i potrafić dostosować się do sytuacji. Warto zwracać uwagę na to, co jest obecnie istotne dla konsumentów, przygotować dokładną strategię, odpowiednie komunikaty i politykę cenową. Pozwoli to nie tylko zachować stabilność finansową, ale też przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż.

    Źródło:

    https://nastrojepolakow2022.openresearch.pl    

    https://blog.wenet.pl

    badania ARC Rynek i Opinia oraz dr hab. Magdalenę Sobocińską, prof. UEW.

    www.wikipedia

    analizy analizy komentarze biznes budżet dane depresja dofinansowanie działalność działalność gospodarcza fakty finanse firma gospodarka informacje inwestowanie kariera kraj ministerstwo najświeższe wiadomości nastroje Polaków pieniądze PIT podatki PolandGo polityka Polska praca przedsiębiorstwo rząd spółka świat Ukraina wiadomości właściciel firmy wydatki zawód
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBezpieczne ferie zimowe 2023
    Next Article Zwrot VAT dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem

    Powiązane

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    6 czerwca, 2025

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    28 maja, 2025

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    9 maja, 2025
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    Strategiczne inwestycje i bezpieczeństwo państwa – kluczowy panel na Polskim Kongresie Gospodarczym

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    6 czerwca, 2025

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    28 maja, 2025

    Strategiczne inwestycje i bezpieczeństwo państwa – kluczowy panel na Polskim Kongresie Gospodarczym

    22 maja, 2025
    Copyright © 2025.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, Zanim klikniesz „Przejdź” lub zamkniesz widok, prosimy o zapoznanie się z informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy AFA MEDIA Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowychZgodaPolityka prywatności