Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    piątek, 4 lipca
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    • Wywiady
    PolandGoPolandGo
    You are at:Home»Biznes»Pokolenie 50+ w reklamach
    Biznes

    Pokolenie 50+ w reklamach

    PolandGoBy PolandGo7 czerwca, 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Według prognoz GUS, liczba ludności w wieku 50 lat i więcej w Polsce, w już w przyszłym roku ma przekroczyć 15 milionów.

    Starzejemy się jako społeczeństwo i jest to proces nieodwracalny. Siłą rzeczy, firmy w swoich przekazach reklamowych powinny być zainteresowane tworzeniem ofert skierowanych do osób dojrzałych, których twarzą są  osoby po pięćdziesiątym lub sześćdziesiątym roku życia.

    Niestety, reklamy najczęściej unikają problemu starości, i nadal zasadnicza większość reklamodawców nie pokazuje w nich wizerunku osoby starszej (wbrew trendom demograficznym), a wręcz się go boją. Osoby po pięćdziesiątym roku życia występują tylko w co dziesiątej reklamie telewizyjnej – to wynik z badania „Pokolenie silver w reklamach” przeprowadzonego przez Biuro Reklamy TVP. Jest to 7 fala badania, w czasie którego analizowano spoty reklamowe emitowane w telewizjach od 1 stycznia do 31 marca 2023 r. Łącznie we wszystkich falach badaniu poddano zawartość 37.000 filmów reklamowych.

    Wynik tegorocznego badania pokazuje, że w spotach reklamowych dominują osoby przed pięćdziesiątką, najczęściej są  to kobiety w wieku 18 a 49 lat, które występują  aż w 71% reklam telewizyjnych.

    Mężczyźni w tym wieku stanowią 64%. Dziecko i młodzież goszczą w co trzeciej reklamie (i z roku na rok ich liczba rośnie). Natomiast, tylko w 10% spotów, marketerzy w kraju nad Wisłą korzystają z wizerunku osoby dojrzałej do budowania wizerunku marki lub sprzedaży.

    Starość postrzegana jest przez nich w kategorii braków i niedostatków zdrowia, urody, sił, pieniędzy, niezależności i właśnie te deficyty wykorzystywane są głównie przez twórców reklam w Polsce.

    Może to być zaskoczeniem, bo przecież współcześnie seniorzy w wyraźny sposób różnią się od tych sprzed 20 czy 30 lat. Wiele osób, w tym także przedstawicieli firm postrzega je stereotypowo – jak osoby z problemami zdrowotnymi, czy grupę osób o głodowych emeryturach. Nie zaprzeczając temu, że wśród grupy 50+ znajdziemy zarówno osoby schorowane, jak i osoby ubogie to w masie grupy 50+ znajdujemy także, jeśli nie głównie grupę atrakcyjną dla rynku reklamowego. Prawie 90 proc. polskich 50-latków regularnie korzysta z internet, a wśród osób w wieku 65-74 lata odsetek ten przekroczył już 50%. Dochód rozporządzalny grupy 50+ jest wyższy niż grupy 18-49 lat… Pokolenie silverdużą uwagę zwraca na profilaktykę, zdrowe odżywienie, porady związane z dietą, urodą, modą czy podróżowaniem. Najczęściej są to osoby, które mają ustabilizowane życie prywatne, własne cztery kąty, odchowane dzieci, a w związku z tym więcej czasu na hobby, na spełnianie marzeń i robienie tego, na co nie mogli sobie pozwolić dwadzieścia lat temu.

    Tym bardziej zaskakujące jest, że reklamodawcy nie dostrzegają tych zmian  i w 38% reklam osoby w wieku 50+ pokazywane są dalej w sposób stereotypowy. Najczęściej w roli babci lub dziadka – 20% filmów reklamowych, lub w kontekście zdrowotnym – 18%.  A przecież warto zaryzykować zmiany starych przyzwyczajeń i nawyków, czego przykładem są udane kampanie reklamowe amerykańskich marketerów.  Obserwując chociażby tegoroczny finał pucharu SuperBowl, gdzie mocno widoczny był trend sięgnięcia po znanych celebrytów sprzed lat i mogliśmy zobaczyć w najsłynniejszej na świecie przerwie reklamowej, wysyp reklam, które chętnie korzystały z dojrzałych aktorów. Twarzą współpracy General Motors i Netflixa jest 55-letni ator Will Ferrel.

    Za sprawą postępujących zmian kulturowych i światopoglądowych starość przestała być taka straszna. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że seniorzy oczekują od reklamy tradycyjnego przekazu, tzn. bazowania na wartościach, do których w największym stopniu są przywiązani – na pierwszym planie są rodzina, zdrowie, poczucie bezpieczeństwa. W szczególności wykorzystanie w reklamach wizerunku rodziny oraz samego seniora mocno oddziałuje na konsumentów z grupy 50+. Wychodząc na przeciw tym trendom, na tle wielu branż, które nie chcą lub nie dostrzegają prognoz demograficznych pozytywnie wyróżnia się w naszym rodzimym kraju sektor finansowy.

    Bank Credit Agricole w spocie sięga zarówno po Dawida Podsiadło i Roberta Makłowicza. Zaproszone do współpracy gwiazdy zostały dobrane tak, by trafić z przekazem do różnych grup klientów i ich potrzeb. W reklamach od lat ING Marek Konrad komunikuje, że senior podejmuje dobrą decyzję, decydując się na dany produkt czy usługę. Ciekawym połączeniem światów jest też reklama VeloBanku, w której wartości marki ukazuje międzypokoleniowa więź pomiędzy dzieckiem a seniorem.

    Pomimo, że w Polsce żyje prawie 14 milionów osób w wieku 50+, ciągle zapominamy i nie dostrzegamy, że seniorzy są istotną grupą w naszym społeczeństwie. Szkoda, że poza rekordowym rokiem 2020 odsetek osób z pokolenia silver w reklamie pozostaje na względnie stałym poziomie i przekłada się na zaledwie 10% dojrzałych aktorów w reklamach. Może więc warto planując działania marketingowe, wziąć przykład z firmy L’Oreal, która wprowadziła na rynek kremy Pro-Calcium, a twarzą kampanii została amerykańska aktorka Jane Fonda. Uśmiechnięta, zadbana, stylowa kobieta firmuje linię kosmetyków swoim podpisem, przy którym podany jest także wiek aktorki.

    Red. K. Motylewska

    Źródło:

    www.nowymarketing.pl

    www. fit.pl

    www. www.bankier.pl

    analizy analizy komentarze banki bankowość biznes budżet dane dochody dofinansowanie działalność działalność gospodarcza emeryt emerytura fakty finanse firma gdzie inwestować gdzie lokować gospodarka ile kosztuje informacje inwestowanie kariera kraj lokaty ministerstwo najświeższe wiadomości oszczędności pieniądze PIT podatki pokolenie silver Polacy Polak PolandGo polityka Polska praca przedsiębiorstwo przychody reklama dla seniorów rencista renta rząd senior spółka świat Ukraina wiadomości właściciel firmy wydatki zarobki zawód zawody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSejm przyjął projekty ustaw Ministerstwa Infrastruktury-brak opłat na autostradach
    Next Article Pakiet SLIM VAT 3 z podpisem prezydenta

    Powiązane

    Rynek mieszkań w lipcu 2025: sprzedaż w dużych miastach trzyma się mocno, ale nierównowaga w budownictwie narasta

    30 czerwca, 2025

    Uwaga! Zbliżają się wakacje. TUI oferuje „100% zwrotu” – ale to tylko pozory

    27 czerwca, 2025

    Jakie formy inwestycji cieszą się popularnością w 2025 roku?

    26 czerwca, 2025
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    Rynek mieszkań w lipcu 2025: sprzedaż w dużych miastach trzyma się mocno, ale nierównowaga w budownictwie narasta

    Uwaga! Zbliżają się wakacje. TUI oferuje „100% zwrotu” – ale to tylko pozory

    Jakie formy inwestycji cieszą się popularnością w 2025 roku?

    Co zrobić na wypadek wojny? Praktyczny poradnik przygotowań

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    Rynek mieszkań w lipcu 2025: sprzedaż w dużych miastach trzyma się mocno, ale nierównowaga w budownictwie narasta

    30 czerwca, 2025

    Uwaga! Zbliżają się wakacje. TUI oferuje „100% zwrotu” – ale to tylko pozory

    27 czerwca, 2025

    Jakie formy inwestycji cieszą się popularnością w 2025 roku?

    26 czerwca, 2025
    Copyright © 2025.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, Zanim klikniesz „Przejdź” lub zamkniesz widok, prosimy o zapoznanie się z informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy AFA MEDIA Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowychZgodaPolityka prywatności