Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    sobota, 7 czerwca
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    • Wywiady
    PolandGoPolandGo
    You are at:Home»Biznes»Młodzi ludzie, czyli pokolenie Z – kontra pokolenie Y. Kto jest lepszy?
    Biznes

    Młodzi ludzie, czyli pokolenie Z – kontra pokolenie Y. Kto jest lepszy?

    PolandGoBy PolandGo27 czerwca, 2023Brak komentarzy6 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Słowa znanej piosenki pt. „Pokolenie”, zespołu „Kombi”, uświadamiają nam, jak temat i podział na poszczególne generacje jest bardzo złożony. „Pokolenie” to naukowy termin związany z urodzeniem, tworzeniem i prokreacją.  To również wspólnota postaw i hierarchii wartości, wynikającą z określonych procesów dziejowych. Przyjmuje się, że wartością umowną trwania jednego pokolenia jest 15-25 lat. W tym kontekście rozpatrywane są także nazwy pokoleń: generacja X, generacja Y, pokolenie Z czy pokolenie JP2.

    Przedstawicielami generacji Y (inaczej millenialsi) – to osoby urodzone w latach 1980-1995. Cechy charakterystyczne millenialsów to życie w przeświadczeniu, że są kowalami własnego losu i są odporni na oddziaływanie autorytetów. Ich największe doświadczenia pokoleniowe to przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i otwarcie naszego kraju na Zachód. Ukształtowały ich również gry wideo i  Google.

    Pokolenie Z to natomiast osoby urodzone w i po roku 1995, które nie tylko doskonale radzą sobie w cyfrowym świecie, lecz zostały w tym świecie już wychowane. To młodzi ludzie i uzależnieni  i zanurzeni w świecie internetu oraz nowoczesnych technologii. Sprawnie poruszają się w sieci i mediach społecznościowych, czyli jednym słowem w wirtualnej rzeczywistości.

    Określani są również pokoleniem Zombie (stąd litera “Z”), ponieważ mówi się, że “lecą do ekranu jak ćma” i podążają za nowymi technologiami oraz są uzależnieni od social mediów.

    Czy w ogóle możemy mówić o cechach wspólnych i różnicach pokolenia Z i Y, skoro millenialsi i przedstawiciele pokolenia Z urodzili się w podobnym czasie i jako cyfrowi tubylcy, są przyzwyczajeni do uczenia się i korzystania z nowych urządzeń i oprogramowania?

    Do przedstawicieli pokolenia Z przywarło określenie “pokolenie dobrobytu”, ponieważ pieniądze i kariera stanowią dla nich ogromną wartość. Wielu z nich „dorabiało sobie” jeszcze w trakcie edukacji, bez względu na to, czy rodzicie zapewniali im bezpieczeństwo finansowe. Ich podejście do pracy zarobkowej jest bardzo pragmatyczne i starają się już na wczesnym etapie planować kolejne ścieżki rozwoju.

    Z jednej strony są nastawieni na szybką i dynamiczną karierę, chcą pracować w komfortowych warunkach i czerpać wiedzę od doświadczonych pracowników, a w miejscu pracy, kładą duży nacisk na własną wygodę, satysfakcję, zdrowie psychiczne i tzw. work life balance, czyli zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

    Zatrudnienie ma im zapewnić środki na samorozwój poza godzinami pracy. Ponadto, generacja Z nie przymyka oka na zaległości w wypłatach, mobinng i inne zachowania, które kiedyś trzeba było znosić, bo pracodawca mówił „mam dziesięciu na twoje miejsce”. Narzekanie na pokolenie Z przybrało już formę rytuału. Pracodawcy i menedżerowie, ganią ich za lenistwo i utyskują, że młodzi często zmieniają pracę, nie przykładają się do obowiązków, a na rozmowie kwalifikacyjnej w pierwszej kolejności pytają o wynagrodzenie i benefity, które pomogą im spełniać się w życiu prywatnym. Co trzeci badany polski pracownik, który zamierza zmienić pracę w ciągu najbliższego pół roku należy do generacji Z. Warto jednak zauważyć, że ich zachowanie wynika z dużo lepszej sytuacji gospodarczej  i demografii. Są wychowani w czasach pełnych dostatku i miłości. Ich rodzice zadbali o to, aby niczego im nie brakowało. Należą do szczęśliwej grupy ludzi urodzonych w czasach pokoju i dobrobytu gospodarczego oraz świadomego rodzicielstwa i pedagogiki. Ponadto, większość z nich nie ma jeszcze zobowiązań, rodziny na utrzymaniu i kredytów do spłacania.

    Pokolenie Y to osoby, które są zazwyczaj dobrze wykształcone, wykazują się dobrą znajomością języków obcych i są pewne siebie.  Ich start w dorosłość był zdecydowanie prostszy niż w przypadku poprzednich pokoleń. Wychowali się w innym ustroju, w zreformowanym systemie edukacji, a dodatkowo rodzice dbali o ich wykształcenie, pasje i zdrowie oraz poczucie własnej wartości. Generacja Y jest często nazywana pokoleniem selfi. Znaczna większość z ich przedstawicieli korzysta z mediów społecznościowych i w ten sposób kontaktuje się ze znajomymi. Każdego dnia dodają zdjęcia, hashtagują, zostawiają wpisy czy posty. Social media są dla nich nieodłączną częścią życia i czują się w nich jak ryby w wodzie. Poza tym pokolenie Y bardzo ceni sobie marki, zarówno w kwestii kupowania, ale również w sposobie ich użytkowania – dany przedmiot czy rzecz musi być częścią ich tożsamości.

    Zadowolony pracownik z pokolenia Y może naprawdę wiele dać firmie, ponieważ charakteryzuje się wielozadaniowością i bardzo lubi wyzwania. Może się okazać, że to właśnie milenials zaangażuje i podejmie się zadań, które inni uznawali za poprzeczkę zawieszoną zbyt wysoko. W przypadku pokolenia Y dodatkowo możemy liczyć na to, że pracownik nie będzie zbytnio zwlekał z podjęciem działania jeśli coś uzna za interesujące do wykonania, a dodatkowo będzie to wpisywać się w jego pasję. W ich przypadku liczą się konkretne działania. Tam gdzie inni będą rozważać wszystkie za i przeciw, planować co trzeba i od czego najlepiej zacząć i zastanawiać się jak się za to wszystko zabrać, ktoś z pokolenia Y zacznie po prostu robić swoje. Mają świadomość obowiązków, ale również praw pracowniczych.

    Generacja Y nie ma też problemu ze zmianą miejsca zatrudnienia. Nieefektywne procesy w organizacji, brak możliwości rozwoju i kultury pracy oraz niespełnione oczekiwania pracownika to główne przyczyny dla których rozważy jej zmianę. Jeśli natomiast praca jest dla nich interesująca, angażują się w nią, jednocześnie jednak mając spore oczekiwania.

    Stawiają przede wszystkim na elastyczność, godziwe warunki zatrudnienia, atrakcyjne wynagrodzenie i rozwój zawodowy oraz kontakt z pracodawcą oparty na wzajemnym szacunku.

     

    Lubią także pracę zdalną i nienormowany czas pracy. Ponadto, ważna jest dla nich dobra atmosfera, płaska struktura organizacyjna i partnerskie relacje z pracodawcą.Przedstawiciele pokolenia Y na rynku pracy często wolą też działać na własny rachunek, zamiast podlegać przełożonym. Cenią sobie wolny czas i nie wyobrażają sobie, że mogliby go nie posiadać.

    Różnic, które dzielą pokolenia Z  i Y jest wiele, jednak nie przesądzają o większej lub mniejszej przydatności pracownika. Zmiana pokoleń na rynku pracy jest nieunikniona i konieczna. Zarówno przedstawiciele pokolenia Z jak i Y należą do generacji globalnej, posiadają szerokie możliwości podróżowania i poznawania świata. Pomimo życia w świecie wirtualnym, przykładają ogromną uwagę do sportu, czytania książek, słuchania muzyki i spędzania wolnego czasu na łonie natury. Stanowią niezwykle istotną siłę nabywczą na rynku pracy i z roku na rok zarabiają więcej pieniędzy. Warto jednak zauważyć, że nie zamierzają oni pracować ponad swoje siły. Firmy, które każą im wybierać pomiędzy pracą a życiem prywatnym, lub stawiające obowiązki zawodowe wyżej niż ich wolny czas, nie znajdą ich uznania i zainteresowania, szczególnie w obecnej sytuacji, gdy rynek pracy zorientowany jest na pracownika.

    Źródło:

    www. ciekawecv.pl

    www. gazetaprawna. pl

    www. randstad.pl

    www. poradnikprzedsiebiorcy.pl

    grafika: unsplash

    analizy analizy komentarze banki bankowość biznes budżet dane dochody dofinansowanie działalność działalność gospodarcza emeryt emerytura fakty finanse firma gdzie inwestować gdzie lokować gospodarka ile kosztuje informacje inwestowanie kariera kraj lokaty ministerstwo najświeższe wiadomości oszczędności pieniądze PIT podatki Polacy Polak PolandGo polityka Polska praca przedsiębiorstwo przychody rencista renta rząd spółka świat Ukraina wiadomości właściciel firmy wydatki zarobki zawód zawody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInwestycja w zabudowie bliźniaczej, inwestycja czy porażka?
    Next Article Wypalenie zawodowe – brak sił i chęci do pracy

    Powiązane

    Leczenie endometriozy – bezpłatna, kompleksowa opieka dla kobiet

    7 czerwca, 2025

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    6 czerwca, 2025

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    28 maja, 2025
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    Leczenie endometriozy – bezpłatna, kompleksowa opieka dla kobiet

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    Strategiczne inwestycje i bezpieczeństwo państwa – kluczowy panel na Polskim Kongresie Gospodarczym

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    Leczenie endometriozy – bezpłatna, kompleksowa opieka dla kobiet

    7 czerwca, 2025

    Nowy park narodowy w Polsce! Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego dał zielone światło

    6 czerwca, 2025

    Sukcesy rynku mobile: Kampanie digital, SMS i MMS jako klucz do zaangażowania klientów

    28 maja, 2025
    Copyright © 2025.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, Zanim klikniesz „Przejdź” lub zamkniesz widok, prosimy o zapoznanie się z informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy AFA MEDIA Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowychZgodaPolityka prywatności