Jak zatem zmienić Twoją firmę, żeby wykorzystać moment i wyjść z kryzysu mocniejszym?
Niemal każdy przedsiębiorca przeżywa aktualnie trudne chwile, niezależnie od tego czy jego biznes może wracać na dobre tory. Wiele firm od początku pandemii wprowadziło zmiany, które będą się sprawdzać na dłuższą metę.
Nawet jeśli zwątpiłeś, że przetrawsz jako przedsiębiorca, spróbuj!
Dane z poprzednich kryzysów pokazują, że firmy które konsekwentnie inwestują w swoją markę, reklamę w czasie kryzysu wychodzą z niego silniejsze.
Usprawnij procedury działania całej firmy
Przenalizuj dokładnie pracę swoją, swoich pracowników oraz stwórz zadania, procedury niezbędne do wprowadzenia, krok po kroku, aby działać w czasie kryzysu, jak i po nim. Ustal najważniejsze cele firmy, zasoby i możliwości w aktualnej sytuacji.
Dywersyfikacja działań, przeniesienie swoich usług ze świata offline do online, analiza zmian, jakie firma przechodzi, to tylko kilka najważniejszych elementów. Zmiana myślenia strategicznego, elastyczność, otwartość na nowości oraz sprawność działania są kluczowe dla wielu przedsiębiorców w obecnej sytuacji.
Należy być kreatywnym, sprawdzać rozwiązania, których wcześniej się nie brało pod uwagę. Te firmy, które wykazują spokój i strategiczne myślenie, zamiast wykonywania nieprzemyślanych ruchów opartych o strach, wyjdą najmniej poszkodowane.
Szukaj oszczędności
Przede wszystkim najważniejsze jest spokojne przeprowadzenie analizy finansowej, analizy dotychczasowych wydatków. Należy podjąć wszystkie możliwe kroki, aby zacząć oszczędzać i ten stan podtrzymywać, prowadząc racjonalne kalkulacje.
Pamiętaj, kwarantanna powoli się kończy jednak nie wiadomo, czy za jakiś czas restrykcje nie wrócą, więc zabezpiecz siebie i swoje interesy.
Zastanów się czy nie masz nawet drobnych wydatów jako przedsiębiorca, z których możesz zrezygnować albo znaleźć tańsze rozwiązania.
Negocjuj, jeżeli pewne działania outsource’ujesz, zapytaj o możliwość rabatu oraz czy jest szansa na podwojenie rozwiązań za tę samą cenę, ewentualnie czy firma wspomagająca was w różnorodnych aktywnościach jest w stanie poszerzyć swoje działania i wesprzeć Twoją firmę na innych polach za tę samą kwotę.
Jeśli działasz w takiej branży, w której wynajem biura nie jest niezbędnym wydatkiem a przez ostatni czas z powodzeniem ci się sprawdza, przygotuj pracowników na taki system pracy, przynajmniej na kilka kolejnych miesięcy, gdy firma stanie na nogi, a sytuacja na świecie (miejmy nadzieję) się unormuje.
Zaprzyjaźnij się z cyfrową odmianą swojego biznesu
Tworząc wirtualne salony, sklepy, prezentacje produktów, szukając nowych kanałów sprzedaży online, zorientowałeś się z pewnością jak wygodny i szybki jest to proces. W zależności od tego w jakiej branży działasz, nawet jeżeli Twoje stacjonarne miejsce pracy będzie otwarte na klientów, warto być aktywnym na portalach czy grupach społecznościowych, gdzie dopiero teraz zacząłeś promować swoje usługi. Najprawdopodobniej dzięki temu, że teraz przechodzisz przyspieszony, przymusowy kurs aktywności cyfrowej, opłaci się to również po złagodzeniu sytuacji kryzysowej.
W korporacyjnym świecie umawianie się na ciągłe omawianie „ważnych” kwestii, rezerwując sale konferencyjne, stało się częstym nawykiem pomiędzy realnymi działaniami. Z racji tego, spotkania, szkolenia czy treningi, które można prowadzić zdalnie, wciąż prowadź. Zajęcia w formie online, na wyraźne życzenie klientów, za dodatkową opłatą albo w ramach abonamentu wprowadź na stałe do swojego zakresu usług. Trenerzy personalni, managerowie, szkoleniowcy coraz częściej teraz będą wybierać zajęcia w formie live-video.
Zadbaj wyraźniej o komunikację
Komunikacja z pracownikami ale i komunikacja z rynkiem. Często firmy zapominają, że działania marketingowe to podstawa również w czasie kryzysu. Dobrze poprowadzona kampania, odpowiednie wykorzystanie słów, kanałów komunikacji, przyniesie gwarantowany sukces.
Komunikacja z pracownikami natomiast umożliwi aby ze spokojem i merytorycznie przechodzić z nimi proces zmian, nowych pomysłów, wychodzić naprzeciw kreatywności swojego zespołu. Zweryfikować należy dotychczasowe problemy i potrzeby klientów, które przełożą się na lepsze zrozumienie rynku w obecnej sytuacji a tym samym swoich odbiorców a to pozwoli wyjść tym potrzebom naprzeciw. Zadbanie o pracowników i klientów w czasie kryzysu odpłaci się z nawiązką, gdy sytuacja się ustabilizuje.
Te jak i inne zastosowania mogą być przydatne nie tylko w czasie kryzysu. Rozwijaj te umiejętności i sprawdzaj zastosowania dziś, które będą trwale efektywne.
Warunki mogą się zmieniać z dnia na dzień, należy być proaktywnym, reagować zmianą na zmianę, wychodzić z inicjatywą.