Biznes Case Study Media Opinie i Wywiady

Telewizja w Polsce zagrożona…? Co dalej z tematycznymi stacjami telewizyjnymi? 

Wydawałoby się, że w czasie pandemii, obszar biznesu jakim jest telewizja, nie jest i nie ma szans być zagrożonym. Jednak to fikcja. Produkcje masowo zdejmowane z anteny, realizacje wstrzymane lub całkowicie anulowane, produkcja w zawieszeniu. Czy najbardziej stabilna część polskiego „tortu reklamowego” jest w niebezpieczeństwie biznesowym?

Ten problem przeanalizował Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, gdzie jako zastępca dyrektora odpowiedzialny jest m.in. za rozwój produktów.

Jak obecnie wygląda rynek telewizyjny i reklamowy w Polsce?

W związku z tym, że Polacy pozostali w domach to telewizja jeszcze bardziej zyskała na znaczeniu. Obserwujemy wzrost dziennego czasu poświęcanego na oglądanie telewizji kosztem innych mediów, takich jak np. radio. Co istotne, czas oglądania rośnie także w grupach młodych, które tradycyjnie mniej czasu poświęcają na oglądanie telewizji.

Na rynku reklamowym – i to nie tylko w telewizji – widać spowolnienie. Część reklamodawców, jak np. biura podróży, czy linie lotnicze, z oczywistych przyczyn zawiesiła działania reklamowe. Część firm wstrzymuje się z działaniami reklamowymi do czasu, kiedy ich biznes będzie mógł funkcjonować w tradycyjnej formie. Redukcje wydatków reklamowych najmocniej dotykają takie branże jak: turystyka, motoryzacja oraz handel tradycyjny.

Widzimy równocześnie jak na fali nowej sytuacji wyrastają jednak firmy, które wbrew rynkowej tendencji zwiększają swoje zaangażowanie promocyjne. Widzimy trzy grupy reklamodawców, którzy agresywnie przekuwają zagrożenie w szansę dla swojej firmy zwiększając wydatki reklamowe w telewizji:

E-commerce, sklepy online, które wykorzystują swoją szansę na przechwycenie części ruchu i klientów z handlu tradycyjnego;

Firmy oferujące produkty i usługi konsumowane głównie w domu, w tym gry komputerowe, usługi świadczone online, aplikacje mobilne, itp.;

Firmy, które korzystają zarówno z tradycyjnej sieci sprzedaży, jak i z online’owej, które odczuwając spowolnienie w handlu tradycyjnym silniej eksploatują nowoczesne sposoby dostarczania produktów i usług.

W trosce o reklamodawców Biuro Reklamy TVP umożliwiło bezpłatne wydłużenie naszym klientom spotów reklamowych o 5 sekund. Dodatkowy czas mogą oni spożytkować na zachętę do pozostania w domu i dokonanie zakupu przez internet lub zdalne skorzystanie z usługi. Promując społecznie odpowiedzialne zachowanie jednocześnie mogą oni kierować uwagę i ruch do nowoczesnych kanałów sprzedaży.

Czy telewizja jest w jakimś stopniu zagrożona? Które stacje ucierpią najbardziej?

Telewizja jako medium dostarczające m.in. rozrywkę i informację ma się dobrze. Rośnie widownia i czas oglądania stacji informacyjnych. Rekordy biją też seriale.

Oczywiście jest to jedna strona medalu. Ta druga strona to niestety brak live show, przeniesienie na późniejsze okresy najważniejszych wydarzeń muzycznych i sportowych. Trudno powiedzieć, czy są wygrani i przegrani obecnej sytuacji.

Z pewnością największe wyzwanie stoi przed stacjami sportowymi. Do momentu wznowienia rozgrywek sportowych posiłkują się one powtórkami. W wielu przypadkach są to unikalne momenty, w których widz-kibic może wrócić do najważniejszych meczów sprzed lat. Wszyscy jednak traktujemy sytuację braku zawodów, jako przejściową i z utęsknieniem czekamy na „pierwszy gwizdek”.

Czy jest to czas dla mniejszych stacji telewizyjnych lub internetowych?

Zdecydowanie część stacji tematycznych zyskuje popularność. Przede wszystkim rosną stacje informacyjne. W czasach zagrożenia szukamy wiarygodnych informacji oraz informacji podawanych natychmiast. Stacje informacyjne skutecznie odsiewają „fake-newsy”. Spośród stacji informacyjnych najbardziej popularność zyskuje TVP INFO.

Warto tutaj też wspomnieć o nowej stacji informacyjnej BIZNES24. Kanał ten, tworzony m.in. przez Romana Młodkowskiego wystartował w idealnym dla stacji informacyjnych momencie, w którym przedsiębiorcy często interesują się zmianami w gospodarce i na rynkach finansowych. Jednocześnie stacja wypełnia lukę na rynku telewizyjnym, jest stacją w której przedsiębiorcy mogą dotrzeć do innych firm lub inwestorów i zaprezentować swój biznes.

Na popularności zyskują też stacje filmowo – serialowe. W czasach przymusowej kwarantanny jedną z poszukiwanych form rozrywki są seriale. Podobnie rośnie popularność serwisów VOD. Jednym z oczywistych beneficjentów są serwisy subskrypcyjne, jak Netflix. Również bezpłatne serwisy VOD zyskują na popularności. W TVP VOD najbardziej wrosła oglądalność seriali – szczególnie polskich. Wzrost popularności wśród widzów przekłada się na większe zainteresowanie reklamodawców. Serwisy VOD doceniane są za możliwość dokładnego targetowania widzów, w tym także geograficznego, co jest szczególnie istotne dla usług oferowanych lokalnie lub w wybranych lokalizacjach.

Jak będzie wyglądał rynek telewizyjny w Polsce po zakończeniu pandemii? Czy kryzy będzie długo odczuwalny?

Za Nielsem Bohrem mogę powtórzyć, że przewidywanie jest bardzo trudne, szczególnie jeśli chodzi o przyszłość. Mimo, że pandemie nie są niczym nowym w historii ludzkości to w czasach współczesnych nie mieliśmy do czynienia z chorobą, która w tak krótkim czasie, tak bardzo wpłynęła na życie niemalże każdego z nas.

 

Z pewnością jest to czas, który jest sporym testem dla wielu biznesów i teraz bardziej niż kiedykolwiek liczy się elastyczność i umiejętność dostosowywania biznesu do sytuacji. Telewizja, której czas oglądania i dzienny zasięg przez kilka lat z rzędu spadał, ma teraz szansę na nowo pozyskać część light-viewer’sów, czyli osoby oglądające ją rzadko. Aczkolwiek czy uda się ich przyciągnąć w dużym stopniu zależy od oferty programowej poszczególnych stacji. Z pewnością też pozostanie w domach napędzi subskrybentów serwisom SVOD, które konkurują o czas i uwagę z telewizjami.

Myślę, że podobnie jak z e-commerce, pandemia jest okresem, który wielu graczy z rynku TV wykorzysta dla wzmocnienia swojej pozycji, ale faktycznie pozycję mogą wzmocnić tylko ci gracze, którzy mają dla widza atrakcyjną ofertę programową.

 

 

 

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

Zobacz również