Biznes Wiadomości

Reklamodawcy kontra najwięksi giganci technologiczni. Jak pandemia wpłynęła na wpływy z reklam?

Na początku pandemii doszło do zatrzymania wpływów reklamowych, wielu reklamodawców wycofywało się z inwestycji, szukając oszczędności. Jednak pomimo drugiej fali pandemii, największe firmy technologiczne na świecie jak Facebook, Google czy Amazon  odnotowały znaczny wzrost wpływów za ostatni kwartał tego roku.

Google, YouTube, Facebook, Amazon z rekordami sprzedaży

Spółka Alphabet, która jest właścicielem Google’a i YouTube’a zarobiła w III kwartale 2020 roku ponad 11 mld dolarów. Jest to rekord jeśli chodzi o wpływy za jakikolwiek kwartał działania firmy, co rzecz jasna wpłynęło na wzrost wartości akcji spółki na giełdzie. Przeglądanie reklam w sieci i kupowanie online, poskutkowało dla YouTube’a ponad 30% wzrostem wpływów z reklam. Facebook generuje rocznie około 70 mld dolarów z samych aktywności reklamowych,, które stanowią 98% łącznych przychodów firmy (dane za rok 2019).

Przypomnijmy, że w wakacje tego roku, potężne marki, takie jak Adidas, Unilever, Coca Cola, Honda, HP i wiele innych, zaczęły wycofywać swoje reklamy z Facebooka w ramach bojkotu, wynikającego z bierności w powstrzymywaniu szerzenia nienawiści na platformie Facebook. Pomimo reklamowego bojkotu Facebooka, do którego doszło w lecie tego roku oraz utraty użytkowników w Stanach Zjednoczonych,  przychody firmy wzrosły. Jak widać, małe znaczenie ma świat wielkich korporacji dla takiego giganta jakim jest Facebook, który generuje przychody z reklam w ogromnej większości dzięki współpracy z wieloma małymi firmami. To w znacznej ilości drobnych brandów, reklamujących się na tej platformie tkwi siła Facebooka.

Przychody spółki, urosły o 22 proc, a liczba użytkowników, korzystających z serwisu dziennie wrosła o 12 proc. do 1,82 mld osób na świecie.

Amazon zyskuje i będzie zyskiwać w czasie pandemii

Jeff Bezos, dyrektor generalny Amazona, czyli największego na świecie sklepu internetowego, został w 2020 r. najbogatszym człowiekiem świata, ze względu na największy dotychczas wzrost sprzedaży. W porównaniu z rokiem poprzednim, sprzedaż Amazona, wzrosła w III kwartale aż o 37 procent (26 miliardów dolarów). Biorąc pod uwagę, że święta dopiero przed nami a pandemia w nawrocie, Amazon spodziewa się sprzedaży online na poziomie ponad 110 miliardów dolarów za ostatni kwartał.

Apple, Twitter ze spadkiem

Pandemia opóźniła premierę najnowszego Iphone’a 12, co zemściło się i wpłynęło na spadek przychodów o ponad 20% w III kwartale, a tym samym spadły akcje firmy. Jednak Spółka spodziewa się odrobienia strat, po tym jak nowy model wszedł na rynek. Akcje Twittera natomiast spadły o 17%, ponieważ w ostatnim kwartale firma zanotowała najwolniejszy od lat wzrost liczby użytkowników.

.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like