Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    wtorek, 20 maja
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    • Wywiady
    PolandGoPolandGo
    You are at:Home»Biznes»Rynek mięsny w Polsce kurczy się. Wzrost zamienników o 480 proc
    Biznes

    Rynek mięsny w Polsce kurczy się. Wzrost zamienników o 480 proc

    PolandGoBy PolandGo24 lutego, 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Coraz więcej Polaków ogranicza spożywanie mięsa na rzecz warzyw, owoców i nabiału. W 2021 roku spożycie mięsa na mieszkańca spadło o 3,2 proc. wobec 2020 roku. Nie spada konsumpcja drobiu, ale chętniej kupujemy produkty roślinne i zamienniki mięsa.

    Z kolei z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż roślinnych zamienników mięsa wzrosła w naszym kraju o 480 proc. W parze idzie z tym ograniczenie mięsa: sprzedaż świeżego spadła o 7,5 proc., a np. wędlin – o 5,5 proc.

    Większość osób poprawiło swój model odżywiania podczas pandemii, gdy zmuszeni byliśmy więcej czasu spędzać w domu i samodzielnie przygotowywać posiłki. Czas pandemii skłonił również wielu z nas do lepszego dbania o zdrowie i zmiany nawyków żywieniowych. Ludzie zyskali czas na samodzielne przygotowywanie posiłków i ich regularne spożywanie. A przede wszystkim zrozumieli, że trzeba dbać o zdrowie i warto w nie inwestować, m.in. dla podniesienia własnej odporności.  Czas lockodawnu sprzyjał wprowadzaniu zmian w naszym jadłospisie, przez co duża część Polaków w tym okresie zainteresowała się wegetarianizmem. Otwarci na nowe trendy w jedzeniu są szczególnie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem, mieszkający w dużych miastach, którym zależy na byciu zdrowym oraz fit. W ich menu pojawiły się produkty zbożowe, przetwory mleczne, owoce, warzywa, ryby, przetwory rybne, jaja i tłuszcze jadalne. Ludziom starszym trudniej przychodzi zmiana nawyków żywieniowych, gdyż ich sposób myślenia jest oparty na tezie, że od zawsze jadają zdrowo i nie potrzebują żadnych zmian w tym zakresie.

    Najnowszy światowy trend, który dotarł również do Polski jest „sięganie” po dania z kuchni roślinnej.  Dzięki tej modzie wzrosła sprzedaż takich produktów jak tofu, roślinne kiełbaski, burgery czy wędliny. Polacy zaczęli postrzegać dietę roślinną jako bardzo ciekawą, atrakcyjną, a przede wszystkim smaczną.

    Wiele osób chciało ją przetestować i sprawdzić jej walory smakowe, co przełożyło się w efekcie na jej stosowanie. Duże znaczenie dla popularyzacji produktów roślinnych stanowi przekaz skierowany do konsumentów od producentów tej kategorii żywności.

    Opisywanie przez nich produktów jako roślinne, a nie wegańskie sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni do ich zakupu. Coraz więcej na półkach sklepowych pojawia się produktów z tej kategorii, a najnowsze badania przeprowadzone przez duże sieci z branży spożywczej wskazują, że wzrost zapotrzebowania na tego typu artykuły rośnie od dwóch lat i już prawie 30% Polek i Polaków zaopatruje się w nie na co dzień.

    Ograniczenie spożywania mięsa to także nowy styl życia. Aspekty zdrowotne nie są tu bez znaczenia. Poszukiwanie zróżnicowanej i zbilansowanej diety, bogatej w składniki odżywcze, nowe inspiracje kulinarne, smaki, szukanie ciekawostek i nowości, są powodem po sięganie dań w wersji wegańskiej.

    Podstawą tej diety są warzywa, owoce, produkty zbożowe, pestki, orzechy i nasiona roślin strączkowych. Komponowanie posiłków w tej diecie, oparte jest na zasadzie wyboru zdrowych produktów np. pieczywa wieloziarnistego lub na zakwasie i łączeniu nowych smaków np. owsianka przygotowana na mleku kokosowym. Dania, które chętnie są spożywane w wersji wegańskiej, to zupy, kotlety, pierogi oraz burgery. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu na tego typu artykuły spożywcze, w sieciach handlowych i dyskontach powstały stoiska oferujące gotowe dania wegańskie, a w gastronomii w kartach dań znajdziemy bez problemu obiady bezmięsne. Wg. informacji przekazanej przez producentów, już ponad 2 mln Polaków sięga po nieprzetworzone produkty wegańskie.

    Niebagatelny wpływ na zdrowe odżywianie ma również telewizja i prezentowane w niej programy kulinarne, szczególnie te, gdzie poruszany jest temat zdrowych nawyków żywieniowych.

    Do tego Internet, Instagram i Tik Tok „przeganiają” się w zdrowych przepisach, poradach i prezentowaniu przygotowywanych dań. Tak szeroki przekaz wspierany kampaniami edukacyjnymi, przekłada się na większe zainteresowanie i popularyzacją sposobu odżywiania na zdrowie.

    Stąd też się bierze moda na niejedzenie mięsa, które jest postrzegane jako „passe”, bo wiąże się z okrucieństwem i przyczynia się do krótkiego życia zwierząt.

    Ograniczenie w spożywaniu mięsa oraz częstsze wybieranie jego roślinnych zamienników jest na topie i pozostanie z nami na dłużej. W ten sposób manifestujemy również nasze poparcie dla poprawy klimatu. Coraz bardziej świadomi konsumenci podejmują już taką decyzje przy sklepowej półce, a poprzez zmianę swojego menu deklarują powstrzymanie kryzysu. Każdy z nas ma wpływ na to, jak będzie wyglądać nasza przyszłość, a rezygnacja ze spożywania mięsa i zmiana diety, chroni niewątpliwie naszą planetę przed niekorzystnymi zmianami.

    Red. Karolina Motylewska

     

    Źródło:

    www. medme.pl

    www. portalspozywczy.pl

    www. ekonsumenta.pl

    biznes dieta eko produkty fakty gospodarka informacje mięso potrawy rynek mięsny spożycie mięsa styl życia substytut mięsa wiadomości zastępca mięsa zdrowe produkty
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMotywacja – bodźce niematerialne w zarządzaniu zasobami ludzkimi
    Next Article Polski Ład – ulga na sponsoring

    Powiązane

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    9 maja, 2025

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    9 maja, 2025

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    22 kwietnia, 2025
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    Jak Polacy spędzają Święta Wielkanocne – tradycje i wydatki

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    9 maja, 2025

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    9 maja, 2025

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    22 kwietnia, 2025
    Copyright © 2025.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, Zanim klikniesz „Przejdź” lub zamkniesz widok, prosimy o zapoznanie się z informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy AFA MEDIA Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowychZgodaPolityka prywatności