Postęp technologiczny, który wspomaga różne sektory przemysłu czy produkcji, powoduje, że sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad wieloma aspektami pracy. Robotyzacja pracy RPA (Robotic Process Automation) zwiększa popyt na programistów, specjalistów IT, inżynierów na rynku pracy. Przejęcie kontroli przez sztuczną inteligencję nie musi oznaczać przejęcia pełnej kontroli nad miejscem pracy przez sztuczną inteligencję a tym bardziej nad czynnikiem ludzkim. Nastąpi niezbędna dla postępu przemiana dotychczasowych form zawodowych, szczególnie w obszarze zawodów technicznych.
Takie sektory jak: budowlany, produkcyjny, konserwacyjny oraz rolniczy do 2025 roku, według raportu McKinsey Global Institude przejdą rewolucyjną przemianę spowodowaną robotyzacją pracy.
Przedsiębiorstwa produkcyjne dzięki robotyzacji optymalizują wiele procesów, aby być bardziej efektywne. Przede wszystkim robotyzacji podlega wiele narzędzi, które dotychczas obsługiwane były przez ludzi. Dotyczy to wielokrotnie powtarzalnych i przewidywalnych, wysoce wymagających procesów pracy. Efektywna robotyzacja wymaga skomplikowanych aplikacji i systemów programowania, ale w konsekwencji przyczynia się do podniesienia wydajności i jakości świadczonych usług.
Automatyzacja różnych procesów pracy umożliwia skrócenie czasu pracy, zwiększa możliwości i precyzje działania oraz upraszcza zarządzanie firmą. Rozwiązania sztucznej inteligencji zwiększają produktywność, oszczędzając czas na długotrwałe procedury, jak również pozwala szczegółowo analizować działania i eliminować ewentualne błędy, dzięki pracy przez całą dobę.
Dzięki nowoczesnym technologiom, pozwalającym zautomatyzować pracę, wzmacnia się produktywność i dynamika rozwoju firmy. Zwiększa to konkurencyjność na rynku i generalny postęp technologiczny firm wprowadzających owe zmiany. Dlatego coraz więcej spółek otwiera się na zrobotyzowaną automatyzację, jak choćby firmy usługowe, w których automatyzują się biura obsługi stosując automatyczne odpowiedzi, chatboty, które wspierają komunikację z klientem albo bezobsługowe narzędzia zintegrowane z systemem CRM, wspierające działania sprzedażowe firmy. Podmioty z wielu innych branż korzystają z postępów sztucznej inteligencji.
Przykładem takich działań jest również elektroniczny obieg dokumentów (workflow), który optymalizuje przepływ informacji, usprawnia, przyspiesza zarządzanie codziennymi zadaniami dla działów administracji, kadr czy księgowości. Ze zautomatyzowanych procesów biznesowych korzystają więc również firmy ubezpieczeniowe, logistyczne, motoryzacyjne, farmaceutyczne, transportowe, jak i wiele innych, w tym aplikacji mobilnych.
„Innowacyjne wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, będzie standardem na rynku już za 2-3 lata. Wszystkie nasze aplikacje, które tworzymy i są w fazie produkcji lub testowej, zawierają sztuczną inteligencję, Augemnted Reality, technologię dającą różnorodne możliwości zarówno marketingowe, sprzedażowe jak i społeczne”
– mówi Aleksandra Fajęcka, Prezes Grupy AFA MEDIA, specjalizującej się w nowych technologiach i innowacjach marketingowych.
Wprowadzenie nowych technologii do specyfiki każdej firmy wymaga czasu, może być to dość skomplikowane i wiąże się z inwestycją znacznego kapitału, jednak docelowo zwiększa produktywność, wykonywanie większej ilości skomplikowanych działań, które skutkują zwiększeniem wysokości generowanego dochodu.
Wdrażanie maszyn i aplikacji informatycznych do przedsiębiorstw ma pomóc usprawnić i zautomatyzować ludzką pracę, niekoniecznie likwidując miejsca pracy dla ludzi. W wielu firmach maszyny po prostu wyręczają pracowników w zadaniach, którymi już nie muszą zajmować się na co dzień i mogą poświęcić więcej uwagi na inne obowiązki. Jednakże praca w przedsiębiorstwie z narzędziami i maszynami, które są zautomatyzowane, wiąże się z nabyciem nowych kwalifikacji i kompetencji, aby sprawnie współpracować ze sztuczną inteligencją. Te stanowiska, które będą wypierane przez robotyzację, to stanowiska niskich kwalifikacji, gdzie pracownik wykonuje cykliczne zadania np. na linii produkcyjnej. Potrzebni będą jednak specjaliści w dziedzinie IT, analitycy, inżynierowie, deweloperzy.
Z pewnością pojawią się również nowe zawody ściśle związane z obsługą nowych systemów. Rok 2021 ma być przełomowym.
Red. Agnieszka Jaźwińska