Kampanie mobile, to jedna z najskuteczniejszych obecnie form komunikacji marketingowej, bezpośredniej. Wyróżniamy kampanie SMS, MMS, Push z aplikacji targetowanych, Push web, Push operatorski oraz sławetne kampanie digital, display.
Jeszcze parę lat temu, nikt nie spodziewał się, że treści, które odczytujemy w wersjach mobilnych, będą częściej odbierane niż te, które pojawiają się w wersjach desktopowych.
Nikt nie miał też pojęcia, że z każdym rokiem, coraz więcej osób rezygnować będzie z codziennego używania komputerów stacjonarnych i laptopów na rzecz smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych, które zawsze mają pod ręką. Dzięki Internetowi w telefonie możemy przeglądać strony, robić zakupy, zamawiać jedzenie, oglądać wiadomości czy rezerwować wizyty u lekarza. Kiedyś to komputer był niezbędny, dziś większość osób, nie wyobraża sobie braku możliwości korzystania z mobilnych udogodnień.
Dlatego od paru lat, jedną z niezwykle często wykorzystywanych rodzajów kampanii reklamowych jest kampania „mobile digital”.
Digital czyli wszelkie działania w sieci, które pozwalają zaistnieć reklamie w szeroko rozumianym Internecie. Obecnie reklama internetowa to wręcz obowiązkowy element kampanii reklamowej produktu ale także bardzo dobre narzędzie do długofalowego budowania marki. Używamy do tego celu różnych kanałów reklamy, w tym social mediów oraz działań właśnie tzw. mobile’owych.
Poniżej omówienie każdej z form.
SMS i MMS
to jedne z najczęściej wykorzystywanych form reklamowych, w zakresie kampanii mobile. Kampanie SMS, MMS, GIF mogą być targetowanie, geolokalizowane lub dystrybuowane do baz zamkniętych, zebranych pod konkretną akcję, produkt. Atutami kampanii jest dotarcie z komunikatem do właściwego, pod względem targetu odbiorcy, działania bezpośrednie w czasie rzeczywistym oraz szybkość reakcji odbiorcy poprzez na przykład klik w link lub wykonanie połączenia telefonicznego w numer podany w treści.
„Mimo upływu czasu, wprowadzania nowych form komunikacji marketingowej, kampanie SMS, MMS czy GIF, cieszą się nieustającą popularnością” – mówi Aleksandra Fajecka, Prezes Grupy Medialnej AFA MEDIA
Kampanie Push APP
To druga po akcjach mobilnych SMS, MMS forma komunikacji reklamowej, która w niezwykle szybkim tempie zyskała wielu zwolenników. Kampanie Push APP, to komunikaty wysyłane za pośrednictwem aplikacji mobilnych zainstalowanych w telefonie.
Można je wysyłać od 2009 roku, a za ich twórcę uważa się Apple. Takie Push’e wysyłane są przez zewnętrznego dostawcę bezpośrednio do systemu operacyjnego za pośrednictwem API.
Użytkownik wyraża zgodę na ich otrzymywanie najczęściej podczas pobierania aplikacji. Większość aplikacji pobiera i zapisuje dane w zakresie zainteresowań, stąd niezwykle łatwo jest taką kampanię targetować i geolokalizować na konkretne obszary.
WEB Push
Niby Push, a jednak nie Push APP. Powiadomienia Web Push to wiadomości wysyłane za pośrednictwem przeglądarek internetowych – zarówno na desktopie, jak i mobile czy tablecie. Są nowszym kanałem od wiadomości push – pojawiły się na rynku dopiero w 2015 roku, ale już dziś wiele osób postrzega je jako poważnego konkurenta dla email marketingu.
Niestety jednak, jeśli chodzi o system IOS to narzędzie reklamy ma nieco gorsze konotacje. Powiadomienia bowiem nie wyświetlają się samoistnie. Trzeba taką funkcję włączyć dodatkowo.
Każdy odbiorca powiadomień web push ma przypisane unikalne ID, za pomocą którego identyfikuje go system. Nie są potrzebne żadne inne dane – nawet pliki cookies.
Każda forma reklamy ma swoich zwolenników i przeciwników. Wzrost kampanii digitalowych widoczny jest jednak każdego roku.
Jak podaje gospodarka.pl:
W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów, zmienia się ich udział w rynku. W 2021 roku internet wyprzedził telewizję, plasując się na pierwszym miejscu w mediamiksie. Tendencja ta utrwaliła się jeszcze w pierwszym kwartale 2022 r., przy czym wyraźnie widać, że telewizja straciła udziały na rzecz innych mediów poza internetem.
Udział reklamy digitalowej wzrósł o 0,9 pkt. proc. do 44,9%, zaś udział reklamy zewnętrznej zwiększył się z 2,9% do 4,3%.
Poniżej fragment raportu „Digital 2022” dotyczący korzystania z internetu, urządzeń mobilnych i social mediów na świecie.