Sesje, odsłony, współczynnik odrzuceń. Jak odczytywać wyniki kampanii i nie popełnić błędu.

Każdy marketer wie, że GA (Google Analytics) to najważniejsze narzędzie do weryfikacji kampanii. Mierząc skuteczność weryfikujemy wyniki i sprawdzamy jakość naszych aktywności reklamowych. Czasami jednak, możemy źle odczytać wynik nie do końca wiedząc jak poprawnie to zrobić.

Czym zatem jest odsłona, średni czas spędzony na stronie i jakże często omawiany współczynnik odrzuceń, który niezależnie od naszych świetnych koncepcji reklamowych, może wynieść… ZERO!

Odsłona to wyświetlenie strony w witrynie śledzonej przez kod śledzenia usługi Analytics. Jeśli użytkownik ponownie załaduje stronę, zostanie to zarejestrowane jako kolejna odsłona Jeśli użytkownik przejdzie na inną stronę, a następnie wróci na stronę oryginalną, kolejna odsłona również zostanie zarejestrowana.

Unikalne odsłony (np. w raporcie Najlepsza treść), obejmują wszystkie odsłony wygenerowane przez tego samego użytkownika podczas tej samej sesji. Unikalne odsłony odzwierciedlają liczbę sesji, podczas których dana strona została wyświetlona co najmniej raz.

Jak sama nazwa wskazuje jest to średni czas przeglądania określonej strony lub ekranu– im dłuższy, tym większa atrakcyjność kategorii lub tematu, natomiast Google oblicza go tak:

średni czas spędzony na stronie = czas na stronie / (odsłony – wyjścia)

Odrzucenie to sesja w witrynie ograniczona do jednej strony. W Analytics do odrzuceń zalicza się konkretnie te sesje, podczas których zostało uruchomione tylko jedno żądanie do serwera Analytics, np. gdy użytkownik wyświetla pojedynczą stronę w witrynie, a następnie opuszcza ją bez wywoływania w ramach tej sesji żadnych innych żądań wysyłanych do serwera Analytics.

Współczynnik odrzuceń to liczba sesji ograniczonych do jednej strony podzielona przez liczbę wszystkich sesji, czyli odsetek wszystkich sesji w witrynie, podczas których użytkownicy wyświetlali tylko jedną stronę, uruchamiając zaledwie pojedyncze żądanie do serwera Analytics.

Sesje ograniczone do jednej strony mają przypisywany czas trwania wynoszący 0 sekund, ponieważ brak w nich dalszych działań po wyświetleniu strony, które umożliwiłoby obliczenie długości sesji.

Spójrzmy na konkretne standardy dotyczące bounce rate, według Google.

  • Strony internetowe: 40-60%
  • Generatory leadów: 30-50%
  • Blogi: 70-98%
  • sklepy internetowe 20-40%
  • Strony z usługami: 10-30%
  • Landing pages: 70-90%

Możliwe przyczyny:

  • Nieintuicyjna nawigacja
  • Brak funkcji wyszukiwania
  • Niskiej jakości treści (np. błędy ortograficzne w tekście lub uszkodzone pliki video)
  • Okna pop-up
  • Niska prędkość ładowania strony
  • Strona nie przystosowana pod kątem urządzeń mobilnych
  • Słaby design
  • Nadmiar źle umiejscowionych reklam
  • Procent wyjść

    Procent wyjść to nic innego jak odsetek wyjść z witryny z określonej strony.

  • Temat GA, jest niezwykle obszerny. Często marketerzy nie wiedzą z czego mogą wynikać dane statystyki, czy jest to błąd ustawień, źle prowadzona kampania, oszustwo wydawcy, a może po prostu Landing Page, którego czas trwania wyniesie zawsze 0 sekund, mimo iż sesji mogą być setki.

źródło: SilesiaSem

Red. Aleksandra Fajęcka

Share.
Exit mobile version