Nastały trudne czasy, zwłaszcza dla biznesu. Produkty szybko zbywalne drożeją od 20 do 150 procent. Oznacza to, że społeczeństwo masowe, będzie ograniczać zakupy i wybierać najpotrzebniejsze i najkorzystniejsze cenowo towary. Zdaniem ekonomistów w drugiej połowie 2023 roku z rynku zniknie nawet 8% firm, które jeszcze rok temu prosperowały w sposób bardzo dobry.
Dlatego właśnie teraz niezwykle ważne jest aby korzystać z porad, wskazówek topowych na rynku ekonomistów, biznesmenów, przedsiębiorców, mających gigantyczny wpływ na gospodarkę, życie społeczne i politykę.
Kim Oni są?
Ośrodek THINKTANK przy współpracy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) już po raz czwarty zbadał, czyj głos spośród ekonomistów, doradców biznesu oraz przedsiębiorców jest najchętniej słuchany przez środowisko biznesowe. W porównaniu do wyników poprzedniego rankingu z 2019 r. w tegorocznym pojawiły się nowe nazwiska.
Ogłoszenie wyników rankingu nastąpiło dziś wieczorem podczas corocznego świątecznego spotkania społeczności THINKTANK w Pałacu na Wodzie w warszawskich Łazienkach.
Wyniki rankingu „Kogo słucha polski biznes?” 2022 (w kolejności alfabetycznej)
Najczęściej słuchani przedsiębiorcy i menedżerowie
- Rafal Baniak
 - Henryka Bochniarz
 - Rafał Brzoska
 - Irena Eris
 - Zbigniew Jagiełło
 - Dominika Kulczyk
 - Zygmunt Solorz
 - Michał Sołowow
 - Rafał Sonik
 - Maciej Witucki
 
Najczęściej słuchani ekonomiści*
- Leszek Balcerowicz
 - Marek Belka
 - Jakub Borowski
 - Alicja Defratyka
 - Bogusław Grabowski
 - Jerzy Hausner
 - Piotr Kuczyński
 - Ignacy Morawski
 - Witold Orłowski
 - Andrzej Rzońca
 - Pawel Wojciechowski
 
*dwie osoby z tej listy zdobyły tę samą liczbę punktów, dlatego jest na niej 11 osób)
Najczęściej słuchani doradcy biznesu
- Jan Krzysztof Bielecki
 - Janusz Czapiński
 - Adrian Furgalski
 - Mateusz Grzesiak
 - Natalia Hatalska
 - Piotr Mieczkowski
 - Jowita Michalska
 - Jeremi Mordasewicz
 - Bolesław Rok
 - Jacek Santorski
 
Idea rankingu
Czy w obecnym świecie niepewności, rozedrgania, post-prawdy, polaryzacji politycznej, społeczność biznesowa (właściciele, menedżerowie, eksperci) jeszcze kogoś słucha, ma wspólne autorytety? Biznes, zwłaszcza średni i duży, korzysta z usług specjalistów z firm doradczych, szkoleniowych, inwestycyjnych. W poszczególnych branżach, regionach, organizacjach biznesowych funkcjonują liderzy opinii, często charyzmatyczni, ale rozpoznawani tylko wewnątrz tych grup. Także w mediach społecznościowych liczni influenserzy niestrudzenie budują swoją biznesową publiczność, liczącą niekiedy dziesiątki tysięcy obserwujących. Rzadko jednak rozpoznawalność tych osób osiąga skalę ogólnopolską.
– W naszym rankingu szukamy liderów opinii mających uznanie i wpływ na poglądy środowiska biznesowego w skali krajowej. Staramy się zbadać, kto kształtuje generalne postrzeganie przez biznes sytuacji ekonomicznej w Polsce i na świecie, kto inspiruje go do myślenia o najważniejszych wyzwaniach, pomaga dostrzec nowe fakty i zjawiska – wyjaśnia Zbigniew Gajewski, Partner w THINKTANK i autor rankingu.
– Nasi specjaliści ds. analiz mediowych zweryfikowali prawie 667 tys. materiałów prasowych i internetowych, wzmiankujących wskazane przez Radę Ekspertów THINKTANK nazwiska z ostatnich dwunastu miesięcy. Jak się okazuje, wyłonieni doradcy, ekonomiści i przedsiębiorcy w tym czasie swoją rozpoznawalność najmocniej budowali w kanałach social mediowych, w tym głównie na Twitterze. Social media stanowią aż 91 proc. wszystkich wzmianek. Cieszę się, że jako IMM kolejny raz mogliśmy wesprzeć ośrodek THINKTANK w realizacji tego badania oraz wyróżnić osobowości, które swoją działalnością wyznaczają kierunki i trendy biznesowe w kraju – dodaje Paweł Sanowski, Prezes IMM.
Tegoroczny ranking nawiązuje do poprzednich edycji zrealizowanych przez ośrodek THINKTANK z Instytutem Monitorowania Mediów (IMM) w 2009, 2012 i 2019 r. Zestawienia osób, których słuchał wtedy biznes w Polsce, zostały opracowane na podstawie metodologii inspirowanej Rankingiem najbardziej cenionych myślicielibiznesowych w USA Accenture Institute of Strategic Change. Skorzystaliśmy z tej inspiracji także teraz.
Ranking wyłania autorytety biznesu w Polsce w 3 grupach:
- ekonomiści
 - doradcy biznesu
 - menedżerowie i przedsiębiorcy.
 
Przystępując do opracowania rankingu zespół THINKTANK był ciekaw, czy i jak zmieniła się hierarchia autorytetów polskiego biznesu od 2019 r. W tym czasie najpierw spustoszenie w gospodarce uczyniła pandemia, ale jednocześnie zmusiła firmy do przyspieszenia transformacji cyfrowej. Zaraz potem wydarzyła się agresja Rosji na Ukrainę, która wywołuje kryzys energetyczny o rozległych konsekwencjach ekonomicznych i społecznych.
– W świadomości ludzi biznesu gości dziś przede wszystkim niepewność – komentuje wyniki rankingu Zbigniew Gajewski. – Wydaje się, że w takiej rozedrganej sytuacji potrzeba autorytetów jest oczywista. Dziś zaspokajają ją przede wszystkim osoby już znane, o ugruntowanej pozycji, występujące na kongresach, konferencjach i w najpopularniejszych mediach. Dlatego na liście najczęściej słuchanych ekonomistów zmiany w stosunku do rankingu z 2019 r. są niewielkie. Cieszy nas pojawienie się w tym gronie pierwszej kobiety, Alicji Defratyki, która ze swoim projektem Ciekawe Liczby przebojem zdobyła uwagę mediów i środowisk gospodarczych. Na liście przedsiębiorców i menedżerów są także osoby powszechnie rozpoznawalne. Natomiast w gronie doradców biznesu znalazły się nowe autorytety, wspierające w swoich działaniach transformację cyfrową i zrównoważony rozwój gospodarki. Do Natalii Hatalskiej, która była już na liście 3 lata temu, dołączyła Jowita Michalska, prezeska fundacji Digital University, Piotr Mieczkowski, prezes i dyrektor zarządzający fundacji Digital Poland oraz Bolesław Rok, od lat promujący społeczną odpowiedzialność biznesu.
Metodologia rankingu
Na finalny wynik edycji 2022 (i edycji 2019) miały wpływ trzy zmienne:
- Bezpośrednie wskazania panelu eksperckiego złożonego z kilkudziesięciu członków Rady Ekspertów THINKTANK, prowadzących działalność w środowisku biznesowym. Każdy z nich układał spontanicznie swoją listę ludzi mających wpływ na poglądy środowiska biznesowego. Następnym zadaniem było wskazanie 10 najważniejszych osób z każdej z tych kategorii. Tu w grę wchodziła tzw. znajomość asystowana. Za podpowiedź służyły nazwiska z rankingu 2019, uzupełnione o zaobserwowane przez zespół THINKTANK nowe osoby przebijające się w mediach. Indagowani eksperci mogli przy tym do każdej listy 10 nazwisk wstawić własne propozycje i uporządkować je w kolejności według swojego uznania. Tak powstały listy kilkudziesięciu nazwisk w każdej z kategorii. Na ostateczny wynik rankingu ta zamienna wpływała w 40 procentach.
 - Po 20 nazwisk najpopularniejszych na każdej z list otrzymał Partner zarówno poprzednich, jak i obecnej edycji rankingu – firma monitorująca wszystkie media w Polsce, Instytut Monitorowania Mediów. Jej analitycy zbadali, ile wzmianek, cytowań i wystąpień w ciągu ostatnich 12 miesięcy (do końca października 2022 r.) miała każda z osób wskazanych przez panel ekspercki w mediach prasowych, portalach internetowych, w tym w podcastach oraz w serwisach społecznościowych LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram i YouTube. W rankingu generalnym braliśmy pod uwagę ich sumę. Waga tej zmiennej w ostatecznym wyniku to również 40 proc.
 - Jednocześnie zbadaliśmy średnią wyszukiwań z ostatnich 12 miesięcy każdej z interesujących nas osób w Google Trends. To narzędzie umożliwia m.in. porównywanie popularności poszczególnych haseł w wyszukiwaniach internautów. Ta analiza wpływała na finalny wynik w 20 proc.
 
W rankingu nie zostały wzięte pod uwagę osoby aktualnie pełniące funkcje polityczne i rządowe, w tym szefowie instytucji publicznych takich jak bank centralny, giełda itp.
Źródło: Think-Tank.pl
Źródło grafik: Social Media, Polsat.pl


