Od lat mówi się, że „ten właśnie rok, będzie rokiem mobile’a”, jednak digital rozwijał się niezwykle skutecznie ale powoli. Nikt nigdy nie przypuszczał, że realna intensyfikacja obszaru digital’owego nastąpi w ciągu paru miesięcy, stawiąc pod ścianą tych, którzy do tej pory nawet nie mieli styczności z tym właśnie tematem.
Przedsiębiorcy, których brand przed rokiem 2020 nie był obecny w internecie, musieli szybko zacząć działać, na tyle aby stworzyć platformę informacyjną, zakupową i jeszcze ją skutecznie wypromować.
Ci, którzy liczyli na szybki powrót do stacjonarnej normalności, spotkał duży zawód lub nawet bankructwo.
Wg. Raportu PWC dotyczącego polskiego mikro,małego i średniego biznesu w obliczu pandemii COVID 19:
63% średnich firm prowadzących działalność produkcyjną, ograniczyło swoją działalność w związku ze zmianami społeczno gospodarczymi, będącycmi następstwem COVID
51% przedsiębiorstw z sektora przemysłowego ograniczyło zatrudnienie
36% wszystkich firm, biorących udział w badaniu ocenia że jest w stanie zachować płynność finansową i regulować zobowiązania do kontrahentów i pracowników nie więcej niż 3 miesiące
35% przedsiębiorców spodziewa się, że w nadchodzącym miesiącu ich przychody będą o ponad 50% mniejsze niż w analogicznym miesiącu wcześniej
Jak podaje PWC
Najbardziej dotknięte efektami pandemii są firmy działające w sektorze usług konsumenckich, a relatywnie najmniej przedsiębiorstwa budowlane oraz firmy działające w obszarze usług biznesowych.
W badaniu nie było ani jednej firmy z sektora usług konsumenckich, która nie odczułaby spadku przychodów, a ponad 60% obawia się spadku przychodów o ponad połowę, w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. W pozostałych sektorach jest niewielka część firm, których zarządzający nie obawiają się niższych wpływów w następnym miesiącu: 17% w budownictwie, 15% w sektorze usług biznesowych, 7% w przemyśle i 6% w handlu. Odpowiednio 35% i 41% firm działających w przemyśle i handlu prognozuje spadek przychodów o ponad 50%. Analogiczna struktura odpowiedzi występuje w pytaniach o zdolność do utrzymania płynności finansowej przez firmy.
Analiza ta potwierdza tylko fakt, że wszelkiego rodzaju działania:
– budowania marki/ brandu
– promowania jej
Powinny zostać zintesyfikowane i skupiać się na obszarze digitalowym, mobile’owym z wykorzystaniem usług targetowanych, geolokalizowanych, dobrze zaprezentowanych w sieci, aplikacjach mobilnych oraz docierających poprzez działania bezpośrednie takie jak komunikacja SMS, MMS dedykowana do istniejących klientów, z wykorzystaniem baz własnych oraz targetowana i kierowana do baz zewnętrznych.
Red. Aleksandra Fajęcka