Content marketing to skuteczne narzędzie marketingowe, oparte o wartościową treść, interakcję z odbiorcą bez inwazyjnego i natrętnego reklamowania. Dostarczając ciekawych treści, rzetelnych informacji firma może oczekiwać zainteresowania i sympatii zarówno ze strony kontrahentów jak i klientów. Świadomość maki na rynku krystalizuje się dzięki publikacji solidnych danych oraz pomocnych materiałów.
Content marketing służy do budowania długoterminowych relacji z korzyścią dla obydwu stron.
Tradycyjna forma reklamy internetowej stała się dla internautów nieproszoną koniecznością, natrętną formą, która rozprasza im swobodne korzystanie z internetu. Sporo osób korzysta z programów blokujących reklamy, co automatycznie zmniejsza skuteczność i zasadność wykorzystywania takich usług reklamowych, chyba że są opracowane w taki sposób, że interesują odbiorców spontanicznie.
Narzędzia używane do content marketingu mogą przybierać formy takie jak filmiki video, case studies, newslettery czy artykuły eksperckie, jak również ukazują się pod bardziej angażującą postacią jak poradniki, grupy tematyczne, e-booki, webinaria czy audiobooki, e-maile, katalogi, materiały kontekstowe takie jak artykuły sponsorowane, opisy produktów, teksty na stronie internetowej, wpisy blogowe, poradniki, raporty, w tym content graficzny w postaci wykresów, filmów, infografik, a coraz większą popularność zyskuje interaktywny content w postaci gier, aplikacji, quizów, wirtualnych sond, wielowymiarowych zdjęć i filmów.
Content marketing skupia się na budowaniu długotrwałych relacji z klientem opartych na zaufaniu i lojalności. Marketing ten jest strategią skierowaną na pozyskanie stałego grona klientów, za pomocą publikacji i promocji wartościowych treści dla określonej grupy odbiorców. Specjalista ds. content marketingu tworzy i rozpowszechnia rozmaitymi kanałami wartościowe treści pod postacią artykułów, filmików, prezentacji, wykresów, webinariów, które są skierowane do wybranej grupy klientów, w celu zbudowania u nich przywiązania do marki czy lojalność. W celu dotarcia do wcześniej określonej grupy docelowej należy umiejętnie wybrać odpowiednie kanały dystrybucji, dzięki którym treści będą docierały do odbiorców. Content marketing korzysta z SEO, aby pozycjonować materiały w wynikach wyszukiwania, by zwiększyć skuteczność długotrwałych działań.
Aby kampania contentowa była efektywna należy dokładnie poznać i zrozumieć potrzeby konsumentów. Należy wcześniej przeanalizować grupę docelową do jakiej ma trafić przekaz marketingowy, jakimi cechami charakteryzuje się owa grupa oraz z jakich mediów korzysta, aby odpowiednio dobrać kanały dotarcia. Najczęściej wybieranymi przez firmy formami wykorzystywanymi w ramach content marketingu są działania w social mediach, tworzenie autorskich filmików wideo oraz publikacje artykułów na stronie internetowej.
Wartościowe treści mogą dotyczyć zarówno porad, funkcji produktu, jego użytkowania czy konserwacji ale również treści, które w ramach prezentowania produktu czy usług, mogą wpłynąć na nawyki czy styl życia odbiorcy. Dzięki takim treściom przede wszystkim buduje się pozytywny wizerunek firmy oraz utrwala pozytywne skojarzenia z marką.
Poradnik lub artykuł zawierający przydatne informacje, sposoby na rozwiązanie różnych problemów, odpowiedzi na nurtujące klientów pytania niesie za sobą sporą wartość jako wiarygodna forma angażująca uwagę odbiorców. Działania mające na celu zachęcenie czytelników do polecenia treści i ich rekomendacji czyli samodzielnego przekazywania informacji o firmie to tzw. marketing wirusowy, który pomaga budować wartościowy obraz danego produktu.
Im bardziej wartościowe treści w przekazie, tym większa szansa na rozprzestrzenianie się informacji o produkcie czy usłudze przez przez kolejnych odbiorców. Dobry content przykuwa uwagę, zapewnia ruch na stronie, na blogu czy na profilu a tym samym przyciąga potencjalnych klientów.
Red. Agnieszka Jaźwińska