Wykorzystywanie opinii „znanych twarzy” do promowania swoich produktów czy usług, to jedna z najpopularniejszych metod dotarcia do odbiorców. Klient dla każdej firmy jest najwyższą wartością, ponieważ stanowi podstawę jej egzystencji i rozwoju.
To dzięki zakupom firma może osiągać przychody i zyski. Wielu reklamodawców i znane marki przeznaczają coraz większe środki na realizację akcji z popularnymi blogerami czy instagramerami oraz celebrytami na promocję swoich usług i produktów. Jak pokazują badania, coraz częściej ufamy im rekomendacjom i kierujemy się głównie nimi, podejmując decyzję o zakupie.
W Social Mediach Polacy każdego dnia spędzają (średnio) prawie 3,5 godziny. Blisko 60% polskich internautów dokonało zakupu pod wpływem postu w mediach społecznościowych lub recenzji zamieszczonej na blogu. Ponad 50% kieruje się opinią influencerów i celebrytów wybierając produkty i usługi dla siebie, a prawie 70% osób w większym stopniu ufa treściom tworzonym przez innych internautów niż tym tworzonym przez tradycyjne media.
Podczas pandemii, aż 40% polskich internautów, wyrobiło sobie nowe nawyki, obserwując treści w mediach. Najczęściej dotyczyły one gotowania – 70% wskazań i treningów sportowych – ponad 50% wskazań. 92% millenialsów lub pokolenia Z przed zakupem szuka opinii w sieci. Trudno więc nie nazwać strzałem w dziesiątką, tak popularną i skuteczną promocję marek w internecie, który jest świetnym kanałem dystrybucyjnym zwiększającym sprzedaż. Dotarcie z konkretnym komunikatem do określonej grupy docelowej to dobre „posunięcie” biznesowe. Treści pochodzące od influencera i celebryty dla konsumentów są bardziej wiarygodne i silniej wpływają na ich decyzje zakupowe.
Moda, czyli odzież akcesoria, dodatki i obuwie oraz uroda to obszary, gdzie wpływ influencerów na decyzje zakupowe jest największy i uzyskało 55% wskazań.
Pozostałe branże, które również inspirują internautów to podróże, technologia, sport i treści związane z ich profesją, którzy są postrzegani przez konsumentów jako specjaliści w danej dziedzinie (np. dietetycy, psycholodzy, trenerzy, lekarze, prawnicy i inżynierowie). Influencerzy i celebryci również świetnie sprawdzają się przy wprowadzaniu nowych produktów. Odbiorcy liczą się z ich zdaniem, a ich zachęta do kupowania i spróbowania nowości budzi w nich chęć posiadania danej rzeczy, co z czasem przekłada się na sprzedaż.
Można powiedzieć, że influencer i celebryta są dla swoich widzów autorytetem. 62% odbiorców zaczyna interesować się produktem, który promuje, 38% profilem promowanej marki, a 13% badanych kupuje od razu produkt – czytamy w raporcie „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu sprzedaje”.
W temacie głównych kategorii produktowych, (tzw, dobra luksusowe), wiodą „prym” celebryci. To ich opinie, sugestie i przekazywane informacje uważane są za najbardziej zachęcające i przekonywujące do zrobienia zakupów.
Odbiorcy i potencjalni klienci odwiedzają strony influencerów i celebrytów z różnych przyczyn: są zarówno zainteresowani specjalistyczną wiedzą lub po prostu dla rozrywki. Szukają wskazówek, jak urządzić dom, co ugotować na obiad, jak się ubierać, które „knajpki” są modne i gdzie warto jechać na wakacje oraz jaki film obejrzeć, a nawet – jak żyć.
Influencer i celebryta to osoby, które mają niebagatelny wpływ na swoich odbiorców. Dzięki nim ich widzowie i potencjalni klienci mogą zmienić styl swojego życia na lepszy np. kupując zdrowe i ekologiczne produkty lub wpaść w pułapkę konsumpcji, która zachęca do kupna torebki za 10 tysięcy złotych. Influencer i celebryta mogą więc poprzez swoją działalnością wywoływać pozytywne zmiany, ale też zachowania tak naprawdę niezbyt korzystne dla swoich odbiorców. Ich wykonywany zawód tworzy niekiedy w obserwujących nierealne pragnienia posiadania rzeczy i produktów, a często zapominamy, że drogie ciuchy, torebki, kosmetyki itp. zostały zaprezentowane przez celebrytkę czy blogerkę, bo to jej praca za którą dostała wynagrodzenie.
Mikroinfluencerzy z zasięgiem 1000 – 10 000 odbiorców mają już realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów i w tym przypadku firmy płacą już od konkretne stawki.
Działania reklamowe najczęściej prowadzą influencerzy i celebryci, których zasięgi wynoszą ponad 10 000 odbiorców – wtedy współpraca z nimi jest najdroższa.
Influencer, podejmując współpracę z różnymi markami i firmami lub tworząc własne produkty, zachęca do kupowania i nakręca konsumpcję. Nie powinno nas dziwić, że w swoich odbiorcach widzi potencjalnych klientów, na tym polega jego praca. Dlatego każdy z nas powinien się zastanowić i umieć odpowiedzieć sobie na pytanie – czy naprawdę potrzebuję kolejnego ubrania, kosmetyku, gadżetu lub telefonu oraz zabawki dla swojego dziecka, czy też chcę te przedmioty posiadać tylko dlatego, że ma je i poleca mój ulubiony influencer i celebryta.
To co wybierzesz zależy wyłącznie od Ciebie.
Red. Karolina Motylewska
Źródło:
www. nowymarketing.pl
https://portal.librus.pl
raport „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer sprzedaje” – badanie zostało zrealizowane w IV. kw. 2022 roku.