Samochodem autonomicznym nazywa się pojazd, w którym za prowadzenie auta w pewnym stopniu odpowiada komputer pokładowy, a nie sam kierowca – stąd takie auta nazywane są również samochodami samo jeżdżącymi lub samochodami bezzałogowymi. Obecne samochody autonomiczne to najczęściej znane modele samochodów, które zostały wyposażone w autonomiczne systemy jak np Audi czy Toyota Prius.
Wartość światowego rynku pojazdów autonomicznych rośnie z roku na rok. Wśród zainteresowanych pojazdami autonomicznymi są firmy logistyczne czy instytucje publiczne.
Niezależnie od pandemii, mimo wstrzymania wielu projektów, część firm nie spowolniła a wręcz przyspieszyła rozwój projektów związanych z samochodami autonomicznymi. Na wprowadzeniu pojazdów autonomicznych zyskają korporacje taksówkarskie i przewozowe czy firmy spedycyjno- logistyczne, oszczędzając na wynagrodzeniach dla kierowców czy na samych kosztach paliwa. Samochody bez kierowcy mimo, że wciąż wzbudzają kontrowersje, to jednak wiele osób przychylnie podchodzi do tej technologii, ze względu na realne korzyści, w postaci oszczędności paliwa, niższej emisji spalin oraz oszczędności czasu. Zaufanie do tego rozwiązania uwarunkowane jest bezpieczeństwem technologii, opartej na sztucznej inteligencji. Technologia ta gwarantuje bezpieczeństwo, pomimo wyeliminowania czynnika ludzkiego, który wiążę się oczywiście z kontrolą, panowaniem nad autem w sytuacji zagrożenia, ale również z błędami ludzkimi, odpowiedzialnymi w znacznym stopniu za wypadki i kolizje drogowe. Zanim takie pojazdy pojawią się na drogach, poddawane są wielu testom, aby zweryfikować poprawność działania kodów i algorytmów. W celu wykrycia potencjalnych zagrożeń wynikających z owej technologii, wykonywanych jest wiele badań i testów oprogramowania w rzeczywistych sytuacjach drogowych, najpierw symulowanych, na testowych torach, by w końcowej fazie, wyjechać na drogi publiczne.
Korzyści automatyzacji pojazdów
Automatyzacja pojazdów otwiera świat na erę transportu o zwiększonym bezpieczeństwie oraz transportu bardziej przyjaznego dla środowiska, jak również otworzy drzwi rozwoju nowych gałęzi gospodarki. Firma McKinsey szacuje, że same Chiny w ciągu najbliższych 20 lat wygenerują ponad 1 bilion dolarów zysku dzięki usługom autonomicznej mobilności. Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Ministerstwa Infrastruktury szacuje, że zapotrzebowanie na kierowców obniży się o co najmniej 10% w ciągu 20 lat a u samych kierujących spadnie poziom stresu i odpowiedzialności. Zastosowanie autonomicznych rozwiązań zmniejszy zużycie paliwa przez samochody ciężarowe o 4%, a emisja dwutlenku węgla obniży się o 10%. Bardzo istotnym czynnikiem są koszty emisji CO2, które w samej Polsce mogłyby spaść o 600 mln zł rocznie, dzięki wykorzystaniu pojazdów autonomicznych.
Autonomiczne taksówki już jeżdżą
Pierwszym krajem, który dopuścił do ruchu publicznego auta seryjnie wyposażone w tryb jazdy automatycznej, była Japonia. Chiny są państwem z największym sektorem motoryzacyjnym na świecie i to właśnie chiński koncern Alibabe, który wspiera start-up AutoX, wypuścił w pełni autonomiczne taksówki pod koniec 2020 roku na publiczne drogi chińskiego miasta Shenzhen. Taksówki te pozytywnie przeszły wszystkie fazy testów, na tyle, że nie potrzebują ani kierowcy bezpieczeństwa ani zdalnego kontrolera. Obecnie oprócz koncernu Alibaba, również koncern Baidu posiada już swoje floty autonomicznych taksówek, regularnie poruszających się po chińskich metropoliach. Mieszkańcy Las Vegas w USA korzystają ze specjalnej usługi dostaw żywności autonomicznymi pojazdami Hyundaia i firmy Aptiv. W San Francisco taką samą usługę oferuje firma Cruise a firma TuSimple w ramach banku żywności wykorzystuje samojezdne ciężarówki w Teksasie. Na Florydzie natomiast pojazdy zautomatyzowane służą rozwożeniu środków medycznych czy próbek pacjentów chorych na COVID-19.
Nie wszystko jest klarowne
Rozwój transportu autonomicznego w odpowiednio szybkim tempie hamują m.in. kwestie prawne. Nie jest doprecyzowane, kto ma ponosić odpowiedzialność w przypadku kolizji czy wypadku z udziałem takiego pojazdu. Nie wiadomo w jakim stopniu i kiedy odpowiedzialność ponosi producent pojazdów albo właściciel. Kolejnym czynnikiem warunkującym inwestowanie w mobilność autonomiczną jest odpowiednia infrastruktura. W danym kraju do swobodnego, bezpiecznego poruszania się samochodów autonomicznych niezbędne są odpowiednie warunki drogowe a to wiąże się z kolejnymi inwestycjami.
Red. Agnieszka Jaźwińska