Które firmy są liderami w Polsce? Czy bycie najpotężniejszym przedsiębiorstwem przekłada się na wpływy i co to oznacza?
Definicja słowa „wpływowy” według słownika polskiego PWN oznacza – „taki, z którym inni się liczą, mający wpływy, ustosunkowany”.
Niewątpliwie Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna (skrót PKN Orlen lub PKN Orlen S.A.) jest najpotężniejszą i wpływową polską firmą. PKN Orlen to koncern wielobranżowy, operujący na rynkach biopaliw, gazownictwa (poszukiwania i wydobycie, logistyka i dystrybucja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna gazu ziemnego), energii elektrycznej i cieplnej, petrochemii, produkcji nawozów sztucznych, wydobycia i przerobu ropy naftowej oraz sprzedaży detalicznej.
W 2022 roku nastąpiło znaczące zwiększenie skali działalności koncernu w wyniku przejęcia przez połączenie ze spółkami Grupa LOTOS oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
„Orlen to jedna z najcenniejszych polskich marek, którą będziemy dalej rozwijać zarówno w kraju, jak i za granicą. Dlatego nazwa „Orlen” na pewno pozostanie, rozważamy jedynie zmianę w odniesieniu do PKN, czyli Polski Koncern Naftowy” – poinformował PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Na swoich stronach PKN Orlen podaje, że jest zintegrowanym koncernem multienergetycznym, prowadzącym działalność w Europie Środkowej i Kanadzie. Zapewnia energię i paliwa ponad 100 milionom Europejczyków, a jego produkty dostępne są w blisko 100 krajach na 6 kontynentach. Spółka ma rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz produkcję petrochemiczną w Płocku. Spółka posiada też 3.100 stacji paliw w regionie Europy Środkowo – Wschodniej oraz prowadzi działalność wydobywczą w zakresie ropy naftowej i gazu, w Polsce i na Szelfie Norweskim. Koncern inwestuje obecnie w odnawialne źródła energii. Spółka podkreśla, że energetyka odnawialna i nowoczesna petrochemia „wytyczają drogę transformacji” Grupy Orlen do 2030 roku.
Politycy Koalicji Obywatelskiej w mediach społecznościowych opublikowali mapę cen paliw w Unii Europejskiej, z której wynika, że od 1 lutego 2022 r. ceny benzyny wzrosły w Polsce o 50 % i że jesteśmy na 1. miejscu w UE jeśli chodzi o wzrost cen paliw. Natomiast, Wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych podczas posiedzenia sejmowej komisji nie wykluczył, że przychody Orlenu mogą wkrótce osiągnąć 500 mld zł.
„Mamy miejsce dla wszystkich tytułów prasowych” z jednym wyjątkiem – stwierdził prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Tygodnika „Nie” nie będzie można kupić na stacjach Orlen. Wszystko z powodu najnowszej okładki z Janem Pawłem II.
Wcześniej tygodnik „Nie” poinformował na Twitterze o wycofaniu tego numeru ze sprzedaży przez Pocztę Polską.
Po tych wypowiedziach bezsprzecznie można stwierdzić, że PKN Orlen jest nie tylko najpotężniejszą firmą polską, ale również i wpływową.
Grupa Polsat Plus to polska komercyjna stacja zbudowana przez człowieka, który wcześniej nie miał żadnego telewizyjnego doświadczenia, Zygmunta Solorza. Pierwsza prywatna i niezależna stacja 5 grudnia 1992 roku, rozpoczęła oficjalne nadawanie z Holandii za pośrednictwem satelity Eutelsat II. W październiku 1993 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała Telewizji POLSAT koncesję na emisję satelitarną, a w marcu 1994 roku na koncesję naziemną.
Dzięki niej telewidzowie w Polsce mogli odbierać program stacji za pośrednictwem tradycyjnych anten.
Polsat był pierwszą realną alternatywą dla telewizyjnej oferty TVP. W sierpniu 1993 roku, na antenie Polsatu pojawiły się „Informacje”, pierwszy w dziejach polskiej telewizji niezależny od partii rządzącej, serwis informacyjny, które w 2004 roku zmieniły nazwę na „Wydarzenia”.
W 1996r. liczba widzów Polsatu była większa niż publicznej „Dwójki”, a później wielokrotnie pierwsza polska komercyjna telewizja wygrywała nawet z publiczną „Jedynką”. W Polsacie zatrudnionych było w tym czasie zaledwie 160-200 pracowników, podczas gdy w telewizji publicznej ponad 6.000 osób.
W roku 2002 rozpoczęła się przeprowadzka do nowej siedziby – wieżowca przy ulicy Ostrobramskiej. Z okazji jubileuszu wzbogacony i urozmaicony został repertuar programów Polsatu; pojawiło się nowe, nowocześniejsze logo. Nową oprawę zyskało wiele programów na czele z „Informacjami”, które podpisały umowę o ścisłej współpracy z CNN.
Od początku 2010 program nadawany jest całodobowo, a od 15 września 2020 sygnał telewizji Polsat jest emitowany w internecie w należących do nadawcy stacji serwisach internetowych VOD Polsat Go oraz Polsat Box Go.
Do Polsatu należy m.in. biuro reklamy Polsat Media, a także szereg spółek przejętych w ostatnich latach, w tym Eleven Sports, nadawcy stacji Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV, Vox Music TV, Fokus TV i Nowa TV, Polot Media i Grupa Interia, przejęta od Bauer Media w połowie 2020 roku za 422 mln zł.
Polsat rozwija się bardzo prężnie nie tylko jako kanał, ale także jako grupa medialna, biznesowa. W ubiegłym roku, Telewizja Polsat w ujęciu jednostkowym zwiększyła swoje przychody o 9,1 proc. do 1,65 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,4 proc. Jej zysk netto wzrósł z 356,7 do 445,6 mln zł, głównie dzięki wyższym dywidendom. Zmiany jakościowe jakie następują w stacji Polsat są wynikiem przemyślanej strategii zarządzających stacją. Coraz więcej pozycji programowych przyciąga znacznie bardziej pożądanego przez reklamodawców widza.
W obecnych czasach, telewizor stał się najważniejszym sprzętem w domu. Zyski, które generuje Polsat oraz wyraźny wzrost oglądalności tej stacji, stawia tą firmę w czołówce najpotężniejszych i wpływowych w Polsce.
Jerónimo Martins, właściciel sieci handlowej Biedronka, to druga co do wielkości firma w Polsce. W całym 2022 r. Biedronka zanotowała sprzedaż na poziomie 17,58 mld euro, co oznacza wzrost w tej walucie o 20,9 proc. w stosunku do roku 2021. Oznacza to także, że dyskonter przekroczył w Polsce barierę ponad 80 mld zł przychodów. Ponad 90% produktów w ofercie sieci pochodzi od polskich dostawców.
Obecnie Grupa Jeronimo Martins działa w trzech krajach: Polsce, Portugalii i Kolumbii i zatrudnia łącznie ponad 120 tys. pracowników.
Najważniejszym elementem konsorcjum jest największa sieć handlowa w Polsce – Biedronka. Jerónimo Martins kupiło sieć od biznesmena Mariusza Świtalskiego w 1998 roku gdy, liczyła 243 placówki, obecnie to ponad 3.390 sklepów zlokalizowanych w ponad 1.100 miejscowościach. Jerónimo Martins jest także właścicielem drogerii Hebe. Pierwsza drogeria została otwarta w 2011 w Warszawie.
Skąd takie dobre wyniki Biedronki? „Pomimo dalszego spadku nastrojów polskich konsumentów, popyt na żywność w Polsce pozostaje silny” – napisał Pedro Soares dos Santos, CEO Jeronimo Martins. „Środki wprowadzone przez polski rząd w celu ochrony konsumentów przed rosnącą presją na dochód rozporządzalny, w połączeniu z większą bazą w związku z napływem do Polski ukraińskich uchodźców, powinny przyczynić się do utrzymania tego trendu” – dodał.
Trudno nie nazwać Jerónimo Martins, najpotężniejszą i wpływową firmą – jeść musi każdy.
Z innych obszarów lecz równie dochodowych firm, choć nie mających już aż tak dużego wpływu medialno- biznesowego uplasowały się firmy:
Cinkciarz.pl to największy kantor internetowy w Polsce z siedziba w Zielonej Górze. Kantor Cinkciarz.pl został założony w 2010 roku przez Marcina Pióro. Redakcja Bloomberg Newswire wyróżniła go tytułem Managera Roku 2015.
Jest on również laureatem prestiżowej nagrody Digital Shapers.
Jego firma, której jest jedynym właścicielem, każdego roku odnotowuje duży wzrost przychodów. W 2022 przychody spółki Cinkciarz.pl wyniosły ponad 30 mld zł. Cinkciarz.pl oferuje szeroki wachlarz usług finansowych, w tym wymianę walut, przekazy pieniężne, płatności online, wielowalutowe karty płatnicze, pożyczki wielowalutowe i transakcje na rynku Forex. Ambicją firmy jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze finansów oraz kreowanie atrakcyjnych, przejrzystych i korzystnych usług adresowanych do klientów indywidualnych, biznesowych i instytucjonalnych.
Cinkciarz.pl umieścił ponad 170 aplikacji na platformie Google Kubernetes Engine. Fintech wprowadził innowacyjne podejście z wykorzystaniem technologii Infrastructure as Code, co umożliwia budowanie identycznych struktur sieciowo-serwerowych w dowolnej lokalizacji, którą udostępnia operator chmury. O popularności portalu Cinkciarz.pl świadczy prawie 2-krotny wzrost ruchu generowanego przez użytkowników, który osiągnął ponad 2,5 TB miesięcznie. Potwierdzeniem zaufania klientów jest natomiast ponad 2,5 mln pobrań aplikacji mobilnej Cinkciarz.pl.
„Stale rozwijamy się w każdym obszarze, zarówno w linii detalicznej jak i biznesowej, dążąc do zbudowania holistycznej oferty finansowej dla naszych klientów. Konsekwentnie realizujemy plany i zapowiedzi, ale także zaskakujemy użytkowników nowościami i innowacjami. Mamy jednak apetyt na jeszcze więcej, tym bardziej, że systematycznie rośnie liczba polskich i zagranicznych klientów naszego fintechu. Intensywnie pracujemy nad kolejnymi projektami w Polsce i za granicą. Planujemy dalszą ekspansję międzynarodową w zakresie naszych produktów i usług oraz spodziewamy się kolejnych znaczących wzrostów obrotów i przychodów we wszystkich segmentach” – mówi Marcin Pióro i ta wypowiedź mówi wszystko o wielkości i wpływach.
Volkswagen Poznań to cztery nowoczesne zakłady produkcyjne, dwa z nich znajdują się w Poznaniu i po jednym zakładzie we Wrześni i w Swarzędzu. Głównym obszarem działalności jest produkcja samochodów użytkowych oraz komponentów.
W fabrykach w Poznaniu od 20 lat produkowany jest model VW Caddy 5 i VW Transporter, a we Wrześni wersje modelu VW Crafter oraz MAN TGE (w tym pojazdy elektryczne) oraz kamper Volkswagen Grand California.
W latach 2019-2020 spółka była liderem w Polsce pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. Volkswagen Poznań to obecnie największy pracodawca w Wielkopolsce i jeden z największych w kraju. Firma zatrudnia 9,5 tys. pracowników w czterech lokalizacjach; pracowników pośrednio i bezpośrednio produkcyjnych, uczniów, praktykantów oraz stażystów. Od 1993r. Volkswagen Poznań zainwestował w produkcję samochodów w Wielkopolsce przeszło 10 mld zł. Prezesem zarządu spółki Volkswagen Poznań został w lipcu 2020 roku – Dietmar Mnich, pełni on także funkcję dyrektor zakładu w Poznaniu.
W lutym tego roku został wyprodukowany jubileuszowy, czteromilionowy egzemplarz Volkswagen Caddy piątej generacji. Napędza go 2,0 – litrowy silnik o mocy 90 kW. Auto wyposażone jest m.in. w 7 biegową automatyczną skrzynię biegów DSG, skórzaną multifunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów, asystenta pasa ruchu „Lane Assist”, asystenta hamowania awaryjnego „Front Assist” z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, czujnik deszczu, kamerę cofania. Bogaty pakiet wyposażenia uzupełniają też zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, obręcze kół ze stopów lekkich, czarne relingi dachowe czy dodatkowy pakiet akustyczny.
Cztery kółka są wciąż pożądane przez Polaków. W 2022 roku w naszym kraju fabryki motoryzacyjne wyprodukowały 483,8 tys. pojazdów, o 10,1% więcej niż w 2021 roku. Branża motoryzacyjna ma się więc dobrze i jest odporna na spadki sprzedaży. Biorąc pod uwagę liczbę pracowników i wielkość zainwestowanych środków w Polsce, Volkswagen Poznań można (a nawet trzeba) zaliczyć do najpotężniejszej i wpływowej polskiej firmy.
Źródło:
www. polsat.pl
www..wirtualnemedia.pl
www.cinkciarz.pl
www. wikipedia.pl
www.volkswagen-poznan.pl
www.bankier.pl
Grafika: Unsplash