Które firmy są liderami w Polsce? Czy bycie najpotężniejszym przedsiębiorstwem przekłada się na wpływy i co to oznacza?
Definicja słowa „wpływowy” według słownika polskiego PWN oznacza – „taki, z którym inni się liczą, mający wpływy, ustosunkowany”.
Niewątpliwie Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna (skrót PKN Orlen lub PKN Orlen S.A.) jest najpotężniejszą i wpływową polską firmą. PKN Orlen to koncern wielobranżowy, operujący na rynkach biopaliw, gazownictwa (poszukiwania i wydobycie, logistyka i dystrybucja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna gazu ziemnego), energii elektrycznej i cieplnej, petrochemii, produkcji nawozów sztucznych, wydobycia i przerobu ropy naftowej oraz sprzedaży detalicznej.
W 2022 roku nastąpiło znaczące zwiększenie skali działalności koncernu w wyniku przejęcia przez połączenie ze spółkami Grupa LOTOS oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
„Orlen to jedna z najcenniejszych polskich marek, którą będziemy dalej rozwijać zarówno w kraju, jak i za granicą. Dlatego nazwa „Orlen” na pewno pozostanie, rozważamy jedynie zmianę w odniesieniu do PKN, czyli Polski Koncern Naftowy” – poinformował PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Politycy Koalicji Obywatelskiej w mediach społecznościowych opublikowali mapę cen paliw w Unii Europejskiej, z której wynika, że od 1 lutego 2022 r. ceny benzyny wzrosły w Polsce o 50 % i że jesteśmy na 1. miejscu w UE jeśli chodzi o wzrost cen paliw. Natomiast, Wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych podczas posiedzenia sejmowej komisji nie wykluczył, że przychody Orlenu mogą wkrótce osiągnąć 500 mld zł.
„Mamy miejsce dla wszystkich tytułów prasowych” z jednym wyjątkiem – stwierdził prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Tygodnika „Nie” nie będzie można kupić na stacjach Orlen. Wszystko z powodu najnowszej okładki z Janem Pawłem II.
Wcześniej tygodnik „Nie” poinformował na Twitterze o wycofaniu tego numeru ze sprzedaży przez Pocztę Polską.
Po tych wypowiedziach bezsprzecznie można stwierdzić, że PKN Orlen jest nie tylko najpotężniejszą firmą polską, ale również i wpływową.
Dzięki niej telewidzowie w Polsce mogli odbierać program stacji za pośrednictwem tradycyjnych anten.
Polsat był pierwszą realną alternatywą dla telewizyjnej oferty TVP. W sierpniu 1993 roku, na antenie Polsatu pojawiły się „Informacje”, pierwszy w dziejach polskiej telewizji niezależny od partii rządzącej, serwis informacyjny, które w 2004 roku zmieniły nazwę na „Wydarzenia”.
W 1996r. liczba widzów Polsatu była większa niż publicznej „Dwójki”, a później wielokrotnie pierwsza polska komercyjna telewizja wygrywała nawet z publiczną „Jedynką”. W Polsacie zatrudnionych było w tym czasie zaledwie 160-200 pracowników, podczas gdy w telewizji publicznej ponad 6.000 osób.
W roku 2002 rozpoczęła się przeprowadzka do nowej siedziby – wieżowca przy ulicy Ostrobramskiej. Z okazji jubileuszu wzbogacony i urozmaicony został repertuar programów Polsatu; pojawiło się nowe, nowocześniejsze logo. Nową oprawę zyskało wiele programów na czele z „Informacjami”, które podpisały umowę o ścisłej współpracy z CNN.
Od początku 2010 program nadawany jest całodobowo, a od 15 września 2020 sygnał telewizji Polsat jest emitowany w internecie w należących do nadawcy stacji serwisach internetowych VOD Polsat Go oraz Polsat Box Go.
Do Polsatu należy m.in. biuro reklamy Polsat Media, a także szereg spółek przejętych w ostatnich latach, w tym Eleven Sports, nadawcy stacji Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV, Vox Music TV, Fokus TV i Nowa TV, Polot Media i Grupa Interia, przejęta od Bauer Media w połowie 2020 roku za 422 mln zł.
Polsat rozwija się bardzo prężnie nie tylko jako kanał, ale także jako grupa medialna, biznesowa. W ubiegłym roku, Telewizja Polsat w ujęciu jednostkowym zwiększyła swoje przychody o 9,1 proc. do 1,65 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,4 proc. Jej zysk netto wzrósł z 356,7 do 445,6 mln zł, głównie dzięki wyższym dywidendom. Zmiany jakościowe jakie następują w stacji Polsat są wynikiem przemyślanej strategii zarządzających stacją. Coraz więcej pozycji programowych przyciąga znacznie bardziej pożądanego przez reklamodawców widza.
W obecnych czasach, telewizor stał się najważniejszym sprzętem w domu. Zyski, które generuje Polsat oraz wyraźny wzrost oglądalności tej stacji, stawia tą firmę w czołówce najpotężniejszych i wpływowych w Polsce.
Obecnie Grupa Jeronimo Martins działa w trzech krajach: Polsce, Portugalii i Kolumbii i zatrudnia łącznie ponad 120 tys. pracowników.
Najważniejszym elementem konsorcjum jest największa sieć handlowa w Polsce – Biedronka. Jerónimo Martins kupiło sieć od biznesmena Mariusza Świtalskiego w 1998 roku gdy, liczyła 243 placówki, obecnie to ponad 3.390 sklepów zlokalizowanych w ponad 1.100 miejscowościach. Jerónimo Martins jest także właścicielem drogerii Hebe. Pierwsza drogeria została otwarta w 2011 w Warszawie.
Skąd takie dobre wyniki Biedronki? „Pomimo dalszego spadku nastrojów polskich konsumentów, popyt na żywność w Polsce pozostaje silny” – napisał Pedro Soares dos Santos, CEO Jeronimo Martins. „Środki wprowadzone przez polski rząd w celu ochrony konsumentów przed rosnącą presją na dochód rozporządzalny, w połączeniu z większą bazą w związku z napływem do Polski ukraińskich uchodźców, powinny przyczynić się do utrzymania tego trendu” – dodał.
Trudno nie nazwać Jerónimo Martins, najpotężniejszą i wpływową firmą – jeść musi każdy.
Z innych obszarów lecz równie dochodowych firm, choć nie mających już aż tak dużego wpływu medialno- biznesowego uplasowały się firmy:
Jest on również laureatem prestiżowej nagrody Digital Shapers.
Jego firma, której jest jedynym właścicielem, każdego roku odnotowuje duży wzrost przychodów. W 2022 przychody spółki Cinkciarz.pl wyniosły ponad 30 mld zł. Cinkciarz.pl oferuje szeroki wachlarz usług finansowych, w tym wymianę walut, przekazy pieniężne, płatności online, wielowalutowe karty płatnicze, pożyczki wielowalutowe i transakcje na rynku Forex. Ambicją firmy jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze finansów oraz kreowanie atrakcyjnych, przejrzystych i korzystnych usług adresowanych do klientów indywidualnych, biznesowych i instytucjonalnych.
Cinkciarz.pl umieścił ponad 170 aplikacji na platformie Google Kubernetes Engine. Fintech wprowadził innowacyjne podejście z wykorzystaniem technologii Infrastructure as Code, co umożliwia budowanie identycznych struktur sieciowo-serwerowych w dowolnej lokalizacji, którą udostępnia operator chmury. O popularności portalu Cinkciarz.pl świadczy prawie 2-krotny wzrost ruchu generowanego przez użytkowników, który osiągnął ponad 2,5 TB miesięcznie. Potwierdzeniem zaufania klientów jest natomiast ponad 2,5 mln pobrań aplikacji mobilnej Cinkciarz.pl.
„Stale rozwijamy się w każdym obszarze, zarówno w linii detalicznej jak i biznesowej, dążąc do zbudowania holistycznej oferty finansowej dla naszych klientów. Konsekwentnie realizujemy plany i zapowiedzi, ale także zaskakujemy użytkowników nowościami i innowacjami. Mamy jednak apetyt na jeszcze więcej, tym bardziej, że systematycznie rośnie liczba polskich i zagranicznych klientów naszego fintechu. Intensywnie pracujemy nad kolejnymi projektami w Polsce i za granicą. Planujemy dalszą ekspansję międzynarodową w zakresie naszych produktów i usług oraz spodziewamy się kolejnych znaczących wzrostów obrotów i przychodów we wszystkich segmentach” – mówi Marcin Pióro i ta wypowiedź mówi wszystko o wielkości i wpływach.
W fabrykach w Poznaniu od 20 lat produkowany jest model VW Caddy 5 i VW Transporter, a we Wrześni wersje modelu VW Crafter oraz MAN TGE (w tym pojazdy elektryczne) oraz kamper Volkswagen Grand California.
W latach 2019-2020 spółka była liderem w Polsce pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. Volkswagen Poznań to obecnie największy pracodawca w Wielkopolsce i jeden z największych w kraju. Firma zatrudnia 9,5 tys. pracowników w czterech lokalizacjach; pracowników pośrednio i bezpośrednio produkcyjnych, uczniów, praktykantów oraz stażystów. Od 1993r. Volkswagen Poznań zainwestował w produkcję samochodów w Wielkopolsce przeszło 10 mld zł. Prezesem zarządu spółki Volkswagen Poznań został w lipcu 2020 roku – Dietmar Mnich, pełni on także funkcję dyrektor zakładu w Poznaniu.
W lutym tego roku został wyprodukowany jubileuszowy, czteromilionowy egzemplarz Volkswagen Caddy piątej generacji. Napędza go 2,0 – litrowy silnik o mocy 90 kW. Auto wyposażone jest m.in. w 7 biegową automatyczną skrzynię biegów DSG, skórzaną multifunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów, asystenta pasa ruchu „Lane Assist”, asystenta hamowania awaryjnego „Front Assist” z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, czujnik deszczu, kamerę cofania. Bogaty pakiet wyposażenia uzupełniają też zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, obręcze kół ze stopów lekkich, czarne relingi dachowe czy dodatkowy pakiet akustyczny.
Cztery kółka są wciąż pożądane przez Polaków. W 2022 roku w naszym kraju fabryki motoryzacyjne wyprodukowały 483,8 tys. pojazdów, o 10,1% więcej niż w 2021 roku. Branża motoryzacyjna ma się więc dobrze i jest odporna na spadki sprzedaży. Biorąc pod uwagę liczbę pracowników i wielkość zainwestowanych środków w Polsce, Volkswagen Poznań można (a nawet trzeba) zaliczyć do najpotężniejszej i wpływowej polskiej firmy.
Źródło:
www. polsat.pl
www..wirtualnemedia.pl
www.cinkciarz.pl
www. wikipedia.pl
www.volkswagen-poznan.pl
www.bankier.pl
Grafika: Unsplash