Własna firma to świetny sposób na zarabianie pieniędzy, ale zanim podejmiesz decyzję to warto wcześniej zastanowić się nad swoimi możliwościami oraz nad tym, jak wykorzystać swoje talenty i zdobyte kwalifikacje. Rodzaj oferowanych usług może mieć również związek z Twoją osobowością i sytuacją, w jakiej obecnie się znajdujesz. Lubisz gotować? Masz smykałkę do aranżacji wnętrz, a może do rękodzieła? Kochasz organizować przyjęcia? A może lubisz dzieci i chętnie podjęłabyś/podjął się opieki nad nimi?
Branża świadczenia usług na rzecz dzieci otwiera się na wielu płaszczyznach i poszukuje pracowników, którzy zyskują stabilne źródło dochodu, a także poczucie spełnienia, dzięki możliwości aktywnego działania w tym społecznie ważnym obszarze.
Te usługi będą coraz bardziej potrzebne. Jeśli więc lubisz się kimś opiekować, to pomyśl nad tym, żeby to robić zawodowo. Pomoc rodzicom w opiece nad dzieckiem, pod warunkiem, że lubisz dzieci i masz do nich odpowiednie podejście to świetny sposób na biznes. W krajach zachodnich to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów usług, więc warto również zainwestować w niego także w Polsce. Warto więc zastanowić się nad otwarciem przedszkola na zasadzie franczyzy. Na czym to polega? Otwierasz przedszkole pod znaną marką, którego istota polega na tym, że franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do korzystania z opracowanego i sprawdzonego w warunkach rynkowych sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, w zamian za stosowne wynagrodzenie i zawsze z zastrzeżeniem, że działalność franczyzobiorcy prowadzona jest pod jego marką, ale na własny rachunek i ryzyko franczyzobiorcy jako niezależnego, samodzielnego przedsiębiorcy.
Zanim jednak otworzymy przedszkole prywatne na prawach publicznych czy przedszkole niepubliczne, warto zapoznać się wcześniej z wymogami w tym zakresie. Dwa i pół metra powierzchni na każde dziecko. Budynek z materiału niepalnego, musi być zakwalifikowany jako klasa odporności ZLII z odpowiednim podjazdem i dogodnym wejściem, ciepła woda w kranie o temperaturze 35-40 stopni i odpowiednie pełne nasłonecznienie (ponad 2 godz.) oraz odpowiedni stosunek powierzchni okien do powierzchni sali ok. 1/8. Toalety i umywalki dostosowane dla wzrostu dzieci oraz oddzielny sanitariat dla personelu. Meble muszą mieć atesty lub certyfikaty, a zabawki spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadać oznakowanie CE. Do tego odbiór pomieszczenia musi zostać zaakceptowany przez straż pożarną i Sanepid, a na koniec weryfikacja wszystkich formalnych wymogów lokalowych oraz kadrowych przez właściwe Kuratorium Oświaty.
Swoje wymagania mają również rodzice. Zajęcia językowe i sportowe oraz warsztaty edukacyjne, profesjonalna opieka wykwalifikowanej kadry oraz świetnie zbilansowane posiłki, które zagwarantują prawidłowy rozwój ich dziecka na pewno zachęca opiekunów do skorzystania z zapisania swoich pociech do placówki świadczącej tego rodzaju usługi.
Na zysk ma wpływ wiele czynników oraz gospodarność prowadzącego placówkę. Obecnie najbardziej modne są przedszkola dwujęzyczne, muzyczne i międzynarodowe oraz ekologiczne. W tego typu przedszkolach opłaty są najwyższe. Ważna jest również lokalizacja, standard pomieszczeń i kwalifikacje zatrudnionych pracowników, ciekawy program edukacyjny oraz zajęcia dodatkowe (obowiązkowy program nauczania opracowuje MEN).
Ceny w tańszych placówkach prywatnych zaczynają się od ok. 700 złotych.
W części miast do niepublicznych przedszkoli dopłacają gminy. Dotacja przyznawana jest dla każdego dziecka, jej wysokość uzależniona jest od budżetu jakim dysponuje gmina. Jej wielkość oscyluje w okolicy 75% kwoty, jaką otrzymują na swoją działalność przedszkola publiczne.
Osoby, które zdecydują sie na otwarcie przedszkola w ramach franczyzy (lub przedszkola partnerskiego) nie muszą mieć żadnego doświadczenia w tej branży. Nie ma również znaczenia wielkość miasta. Jednak zanim zdecydujemy się na współpracę warto poznać kilka kryteriów stawianym przez franczyzodawców.
Przed podpisaniem umowy franczyzodawca bada rynek – ile jest dzieci w najbliższej okolicy, przedszkoli samorządowych i czy jest miejsce na kolejne przedszkole prywatne. W przypadku pozytywnej opinii, franczyzobiorca decydujący się na kooperację musi liczyć się z całkowitym kosztem inwestycyjnym w granicach 240 – 350 tys. złotych. Występuję również opłata wstępna, która wynosi ok. 50 tys. złotych (w zależności od sieci) i obowiązkowa miesięczna franczyzowa na poziomie od 2 do 6 tys. złotych. Wśród wymogów wymienia się też lokal o powierzchni co najmniej 250 m².
W zamian franczyzobiorca otrzymuje wsparcie m.in;
- przy załatwianiu wszelkich spraw formalnych, dotyczących otwierania działalności gospodarczej,
- pomoc przy uzyskiwaniu pozwoleń od sanepidu, Państwowej Inspekcji Pracy i Straży Pożarnej,
- w prowadzeniu księgowości oraz pomoc prawną,
- możliwość działania w ramach znanej i stale rozwijającej się marki,
- wiedzę know-how na temat prowadzenia przedszkola,
- współudział w rekrutacji wykwalifikowanej kadry pedagogicznej i dyrektora,
- szkolenia dla pracowników i właściciela placówki,
- pomoc w otrzymaniu dotacji z budżetu samorządowego,
- potrzebny sprzęt i wyposażenie oraz pomoc w wyborze atrakcyjnej aranżacji lokalu
- sprawdzone standardy i procedury ułatwiające funkcjonowanie przedszkola,
- profesjonalną reklamę i marketing,
- stronę internetową,
- w promocji przedszkola po otwarciu oraz sieciowe akcje marketingowe,
- doradztwo i pomoc przez cały czas trwania umowy.
Uruchomienie placówki w ramach franczyzy może być dochodowym biznesem – franczyzodawcy zapewniają, że inwestycje zwracają się po około 6 miesiącach. Zarobki składają się przede wszystkim z czesnego, które co miesiąc opłacają rodzice dzieci. Każda prywatna placówka samodzielnie ustala jego wysokość. Oprócz tego każdy rodzic ma obowiązek zapłacić tak zwane wpisowe za dziecko przed rozpoczęciem jego zajęć w przedszkolu.
Do comiesięcznych kosztów należy wliczyć: koszty wynajmu obiektu – czynsze wynoszą od 10 do 30 tys. zł w zależności od wielkości i usytuowania lokalu, wydatki związane z eksploatacją lokalu, opłatę franczyzową i wynagrodzenia personelu oraz wyżywienie.
Zysk, który można uzyskać mieści się w przedziale od 3 do 20 tys. zł miesięcznie. Na wyższy zarobek mogą liczyć osoby planujące otwarcie przedszkola w dużym mieście, gdzie czesne za miesiąc może wynosić nawet ponad 2 tys. złotych.
Często się zdarza, że rodzice nie mają z kim zostawić dzieci, a muszą iść do pracy lub wyjść. Problem braku miejsc w przedszkolach nie dotyczy tylko dużych miast. Szacuje się, że dla co czwartego dziecka, a w największych aglomeracjach, a nawet dla co trzeciego nie ma w nich miejsca. Dlatego, otwarcie przedszkola to dobry pomysł na biznes. Rodzice szukają placówek z ciekawą ofertą, które powstały z myślą o potrzebach najmłodszych i są za nie gotowi sporo zapłacić.
Pamiętajmy, że dzieci to największe skarby rodziców, a opiekunowie bardzo wnikliwie podchodzą do wyboru odpowiedniego miejsca opieki i edukacji dla swoich pociech. Z dobrej opieki przedszkolnej korzyści z czerpią zarówno dzieci i ich rodzice oraz właściciele placówek.
Życzymy powodzenia!!!
Red. K. Motylewska
Źródło:
www. allebiznes.pl
www. franczyzawpolsce.pl
www. biznes.gazetaprawna.pl