Jak podaje serwis Gov.pl
Płatności elektroniczne, podobnie jak bankowość internetowa na stałe weszły do naszego życia. Korzystamy z nich niemalże codziennie – używamy ich do opłacania zakupów, usług, rachunków, a także do załatwiania różnych spraw urzędowych. Są wygodne, pozwalają oszczędzić czas, możemy z nich korzystać w każdej chwili i każdym miejscu. Niestety, wykorzystują to przestępcy, którzy chcą wyłudzić od nas nasze dane lub pieniądze.
Mimo wielu różnych zabezpieczeń, jakie wprowadzają operatorzy płatności internetowych, stale musimy być czujni i rozważnie podchodzić do stron, na których przeprowadzamy operacje finansowe.
Jedną z najważniejszych zasad o której musimy pamiętać to zasada ograniczonego zaufania i dokładna weryfikacja strony internetowej, na której się znajdujemy. Zawsze sprawdzajmy adres strony – czy jest poprawny, nie zawiera błędów, znaków specjalnych. Jeśli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, zrezygnujmy z wizyty na niej.
Operatorzy płatności internetowych umożliwiają dokonywanie opłat za pomocą różnych środków np. kodów jednorazowych (m.in. BLIK), kart płatniczych, portfeli wirtualnych czy bezpośredniego logowania się do naszego banku . Dzięki temu każdy może wybrać taki sposób, który jest dla niego najwygodniejszy.
Kupowanie przez internet różnych usług i produktów wiąże się z ryzykiem natrafienia na oszustów, którzy mimo otrzymania od nas środków finansowych, nie dostarczają zamówionego przez nas towaru.
Podczas zakupów internetowych jednym z pomocnych rozwiązań jest korzystanie z kart płatniczych, które w razie problemów z usługodawcą, umożliwiają zwrot naszych środków finansowych.
Na czym polega chargeback?
Chargeback, czyli obciążenie zwrotne lub odwrotne obciążenie to usługa, której głównym zadaniem jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami czy błędami w systemach płatniczych. Dzięki niej bank może anulować zgłoszoną przez nas wadliwą transakcję, a tym samym zrealizować zwrot środków.
Procedura chargeback jest dostępna dla wszystkich użytkowników kart VISA lub Mastercard, a reklamację na nieuczciwą lub błędną transakcję należy zgłosić w banku, z którego otrzymaliśmy naszą kartę płatniczą. Im więcej danych na temat transakcji przekażemy do banku, tym większa szansa na odzyskanie naszych pieniędzy. Usługa chargeback obejmuje wszystkie transakcje dokonywane za pomocą kart płatniczych, również te realizowane w sklepach stacjonarnych czy bankomatach. Więcej informacji na temat chargeback znajdziesz na stronie swojego banku.
Zakupy internetowe i różne płatności online mogą być bezpieczne, pod warunkiem, że zachowamy podstawowe zasady cyberhigieny.
Przypominamy:
- Zawsze weryfikuj adres strony internetowej, na której się znajdujesz. Na pasku adresowym powinien znaleźć się prawidłowy adres operatora, np. PayU – payu.com (przykłady fałszywych domen: epayu.pl, e-payu.xyz, epayu24.com, ipayu.pl, inpost-payu.com, oplata-payu.com, payu-24.pl, payu-bank.com, platnosc-payu.pl, ssl-payu.pl) – każda zmiana powinna wzbudzić Twoją czujność.
- Używaj silnych haseł i zadbaj o bezpieczne logowanie. Stosuj weryfikację dwuskładnikową.
- Regularnie sprawdzaj stan swojego konta bankowego i historię transakcji, aby upewnić się, że nie ma na nim nieautoryzowanych transakcji. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, natychmiast skontaktuj się z bankiem.
- Zachowaj ostrożność: nie udostępniaj swoich danych osobowych lub finansowych osobom, których nie znasz lub którym nie ufasz.
- Zawsze sprawdzaj powiadomienia z aplikacji swojego banku – zanim potwierdzisz transakcję, upewnij się, że kwota jest właściwa.
- Pamiętaj o zabezpieczeniu sprzętu, za pomocą którego wykonujesz operacje finansowe: aktualizuj system operacyjny, korzystaj z programu antywirusowego, nie pobieraj aplikacji z nieznanych źródeł.
- Jeśli natrafisz na fałszywe strony internetowe, zgłoś je do zespołu CERT Polska.