Liczy się pierwsze wrażenie, a zrobić złe wystarczy tylko raz. Wizerunek ma w dzisiejszych czasach duże znaczenie, zwłaszcza w obecnej sytuacji, kiedy relacje międzyludzkie ustępują coraz większej liczbie płytszych i bardziej powierzchownych znajomości. Tym samym strój może być wyrazem naszych poglądów, a jednocześnie komunikować otoczeniu, jaką zajmujemy pozycję społeczną.
To, jakie ubrania Polacy najczęściej kupują zależy od wielu czynników, a ich podstawą jest wiek, płeć oraz zasób naszego portfela. Ludzie młodzi, oraz mieszkańcy największych miast częściej niż inni deklarują, że chcieliby nosić ubrania markowe i modne. Kobiety, chcą nosić ubrania eleganckie i trendy, dla panów zaś nieco ważniejsza jest wygoda i dobra marka.
W porównaniu z latami poprzednimi wzrósł odsetek osób traktujących sklepy znanych marek jako główne miejsce dokonywania zakupów odzieżowych, jednak dalej rządzą „sieciówki”, bo to właśnie tam najczęściej jest kupowana odzież przez Polaków.
Do odzieżowych liderów w Polsce należą;
- H&M
- Reserved
- Zara
- C&A
- Cropp
- H&M
H&M jest szwedzkim koncernem odzieżowym z siedzibą w Sztokholmie. Jej założycielem jest Erling Persson, który w roku 1947 otworzył w Szwecji pierwszy sklep „Hennes”, w którym sprzedawał jedynie ubrania dla kobiet. Dopiero w 1968 roku, uzupełnił ofertę o kolekcję męską, a nazwę firmy zmienił na obecną – Hennes & Mauritz.
Od prawie dwóch dekad, oferuje odbiorcom na całym świecie szansę na posiadanie wyjątkowych elementów garderoby wysokiej klasy projektantów. Kolekcje dla firmy tworzyli m. in. Madonna, Kylie Minoque, Jimmy Choo, Victor & Rolf czy Sonia Rykiel oraz Thierry Mugler. W 2007 roku firma stworzyła nową markę COS (Collection of Style) z droższą odzieżą dla bardziej wymagających klientów. H&M nie ma własnych ośrodków produkcyjnych – wszystkie ubrania, kosmetyki i akcesoria są produkowane przez blisko 800 niezależnych dostawców, głównie z Azji i Europy. H&M w Polsce ma liczne grono wielbicieli i wiernych klientów.
- Reserved
Od początku istnienia siedzibą firmy Reserved jest Gdańsk. Została założona przez Marka Piechockiego i Jerzego Lubiańca. Właścicielem jest spółka LPP S.A. Pierwsze sklepy działały pod marką LPP, która następnie została zastąpiona obecną Reserved. Pierwszy zagraniczny sklep marki Reserved został uruchomiony w lutym 2002 r. w Tallinnie (Estonia). Co ciekawe Reserved idąc śladem szwedzkiej firmy odzieżowej H&M zaprasza do współpracy utalentowanych projektantów. Limitowane kolekcje stworzyły dla marki takie osoby jak np. Gosia Baczyńska czy Paprocki i Brzozowski. Firma szczyci się również wspieraniem młodych projektantów i odkrywaniem ich talentu. Warto dodać, że projektanci Reserved z uwagą śledzą modowe trendy i błyskawicznie odpowiadają na potrzeby klientów, łącząc ze sobą klasyczne fasony z oryginalnymi inspiracjami ze światowych wybiegów i alternatywnymi propozycjami influencerów. Dlatego też co sezon firmowe sklepy oferują towary o nieco odmiennym stylu zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i dzieci. Ubrania posiadają ciekawe wzornictwo i kolorystykę oraz są nieźle skrojone dzięki czemu wyróżniają się na tle innych polskich marek. Wśród ogromnego asortymentu Reserved niemal każdy znajdzie coś dla siebie. Marka słynie z takich linii jak City, Casual i Young&Fashion. Jako największą zaletę marki najczęściej wymienia się praktyczne podejście do mody, czyli umożliwienie klientom o niezbyt pełnych portfelach stworzenia stylizacji modowych pozostających w zgodzie zarówno z osobowością odbiorcy jak i ze światowymi trendami. Ambasadorka marki były m.in. Anna Jagodzińska, Magdalena Frąckowiak, Sasha Pivarova czy Cara Delevingne. Reserved został doceniony w naszym kraju i cieszy się zaufaniem klientów.
- Zara
Ubrania z jej metką noszą kobiety, mężczyźni, nastolatki i dzieci na każdym krańcu Ziemi. Jest lubiana przez klientów ponieważ, inspiruje się ubraniami z wybiegów projektowanymi przez największych „guru mody” i w szybkim tempie wprowadza do swoich kolekcji bardzo podobne fasony. Kiedy inne marki potrzebują od sześciu do ośmiu miesięcy, Zara w tydzień lub dwa zamieszcza w swojej ofercie ostatnie „krzyki mody”. Zgodnie z filozofią firmy najważniejszy jest dla niej konsument, który może kupić artykuły zgodne z bieżącymi trendami, (będące zamiennikami dóbr luksusowych) w niższej cenie. Krótki serie i czas realizacji najnowszych kolekcji zachęca klientów do częstego odwiedzania sklepów. Polacy docenili markę i jej nietuzinkowe kolekcje.
- C&A
C&A Mode GmbH & Co. KG jest skrótem od Clemens & August, czyli imion braci Brenninkmeijer, którzy w 1841 r. w Holandii założyli firmę odzieżową. W roku 1861 otworzyli pierwszy sklep C&A, który oferował gotowe ubrania w różnych rozmiarach i po przystępnych cenach. Centra operacyjne firmy mieszczą się w Vilvoorde i Dusseldorfie. Już od samego początku, aż do dziś C&A jest innowacyjnym, rodzinnym przedsiębiorstwem, które w swoim asortymencie oferuje klientom atrakcyjne i przystępne cenowo kolekcje odzieży dla całej rodziny. Członkowie rodziny od pokoleń, aż do dziś obsadzają wszystkie kluczowe stanowiska w firmie i są zobowiązywani do utrzymywania w ścisłej tajemnicy jej działań (łącznie z danymi finansowymi). W XX wieku, C&A stała się liderem na rynku w zakresie wykorzystania reklamy oraz wprowadziła wygodną dla klienta możliwość zwrotu zakupów. Mimo że marże były niewielkie, ilości sprzedawanych towarów były duże, dzięki czemu zyski cały czas inwestowano w rozwój przedsiębiorstwa.
Na stronie marki czytamy „C&A działa w branży mody od 176 lat, zawsze produkując ubrania w zgodzie z najnowszymi trendami, w przystępnych cenach, tak aby były dostępne dla wszystkich. Nasze sklepy odwiedza ponad 2 miliony klientów dziennie, zatrudniamy niemal 60 000 pracowników, a ponad milion osób zatrudnianych przez naszych dostawców produkuje dla nas ubrania. Zdrowie i bezpieczeństwo naszych klientów oraz ich zadowolenie z naszych produktów są dla nas bardzo ważne. Ciężko pracujemy, aby zapewnić jakość i bezpieczeństwo naszych produktów. Chcemy sprostać standardom branży, a nawet je przewyższyć, spełniać wymogi prawne i oczekiwania naszych klientów. Współpracujemy z innymi partnerami z branży, aby podnosić standardy w sektorze odzieżowym”. W Polsce jest to jeden z najchętniej odwiedzany sklep przez miłośników nowych trendów modowych.
- Cropp
Obecnie młodzi ludzie cenią swoją wolność i niezależność, a także szanują swoją prywatność. Wyrażanie siebie, to ważny aspekt ich życia. Pokazywanie własnego „ja” prezentują na wiele sposobów, również przez swój wygląd. Dla nich liczy się również wygoda. Mieszanie się elementów eleganckich z casualowymi np. garniturów ze sportowymi butami czy marynarek z luźnymi T-shirtami tworząc unikalne i oryginalne zestawy wprowadzają modę na nowy poziom. Marka Cropp świetnie wpisała się w ten trend i stała się bardzo popularna wśród młodych ludzi. Pozornie niepasujące do siebie elementy odzieży, które stawiają na wygodę, różnorodność i nonszalancję zdobyła serca pokolenia „Z”.
Ponad 45%. Polaków przyznaje, że kupuje nowe ubrania przynajmniej raz w miesiącu Na takie zakupy wydajemy jednak nie więcej niż co dziesiątą zarobioną złotówkę. To właśnie cena jest dla nas wciąż najistotniejsza przy wyborze ubrania. Zapytani o nazwy sklepów, w których najczęściej kupują odzież, najczęściej wymieniali H&M, Reserved, Zarę i Cropp oraz C&A.
Źródło:
www. dandycore.pl
www. moda.net.pl
www. nazwane.pl
www. mrfashion.p
www.wikipedia