Jak podaje serwis Gov.pl

Program „Laboratoria Przyszłości” cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wyposażenie zakupione dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Edukacji i Nauki pozwala dzieciom zdobywać konkretne umiejętności i nowe kompetencje, rozwijać kreatywność, odkrywać talenty, doświadczać nauki poprzez zabawę i uczyć się pracy zespołowej. Zachęcamy do zapoznania się z relacjami ze szkół.

Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Lewinie Brzeskim korzystają w ramach lekcji z dronów Tello. Dzięki nowoczesnemu bezzałogowemu pojazdowi latającemu młodzież może odkrywać świat z nowych perspektyw. Uczy się także podstaw sterowania i kontroli małym statkiem powietrznym.

– W czasie takich zajęć przyswajamy kompetencje XXI wieku. Dodatkowo wykonujemy zdjęcia i nagrywamy filmy dokumentując szkolne imprezy. Drony były wykorzystane również w czasie szkolnych targów edukacyjnych i uroczystych obchodów majowych świąt – relacjonują wychowawcy.
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Lewinie Brzeskim gościła w swoich progach Mobilne Laboratoria Przyszłości. Edukatorzy poprowadzili interesujące zajęcia z wykorzystaniem najnowszych technologii. Uczniowie dowiedzieli się jak powstaje druk 3D, czym jest sztuczna inteligencja i do czego służą mikrokontrolery. Interaktywne zajęcia połączone z zabawą rozbudziły w młodzieży ciekawość do jeszcze lepszego odkrywania świata.

Młodzież korzysta również z zestawów Lego Education Spike, które pomagają im przyswoić naukę kodowania i programowania. – To idealne zestawy startowe do nauki robotyki, które dają nieograniczone możliwości kreatywnego projektowania i konstruowania – podkreślają nauczyciele.
Nowym doświadczeniem było również wprowadzenie w świat obrazu i sztucznej inteligencji na podstawie prostego programu do rozpoznawania gestów. Młodzież zapoznała się z zasadami wykrywania kształtów przy użyciu sieci neuronowej.

Zajęcia były prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. – Dzieci mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie, zdobywając w ten sposób praktyczne umiejętności – dodają wychowawcy.

Młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 129 w Krakowie korzysta ze sprzętu fotograficznego i oświetleniowego podczas zajęć z animacji poklatkowej. Narzędzia te pozwalają im na tworzenie krótkich filmów, których inspiracją są lektury ósmoklasisty. Te same instrumenty są podstawą konstruowania oryginalnych fotobudek.

Placówka zakupiła także cztery roboty Photon. Są one wykorzystywane podczas dodatkowych zajęć z nauki programowania. Przy okazji pracy z robotami dzieci ćwiczą współpracę, a także dzielą się twórczymi pomysłami.

Drukarka 3D pozwala z kolei na realizację ciekawych projektów, które uczniowie opracowują w czasie lekcji informatyki indywidualnie lub w zespołach. Tematyka prac dotyczy m.in. postaci historycznych i książkowych bohaterów, zwierząt, figur szachowych i brył geometrycznych.
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” szkoła zakupiła także stację lutowniczą. Podczas zajęć młodzież dowiedziała się na czym polega lutowanie i jak wykorzystać je w pracach z elementami elektronicznymi.

– Wszystkie wymienione działania sprzyjają poznawaniu przez naszych uczniów nowych technologii, rozwijają zainteresowania i uczą współpracy przy realizacji celów – relacjonują opiekunowie.

Dzięki dofinansowaniu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” Szkoła Podstawowa nr 35 im. Władysława Łokietka w Poznaniu zakupiła m.in. akumulatorową wiertarko-wkrętarkę, stoły warsztatowe, szafy narzędziowe, a w nich suwmiarki, młotki, przymiary, kątowniki, wypalarki do drewna, pirometry, okulary ochronne, a także materiały bieżącego zastosowania, maszyny do szycia z akcesoriami, kuchenkę elektryczną z piekarnikiem oraz sprzęt służący do przygotowywania zdrowych posiłków. Na wyposażeniu placówki są też: robot VEX IQ, drukarka i długopisy 3D oraz urządzenia nagłaśniające tj. głośniki i mikrofon.

Szkoła Podstawowa im. Unii Europejskiej w Trąbczynie zakupione pomoce dydaktyczne wykorzystuje podczas zajęć koła informatycznego. Warsztaty pozwalają na rozwój osobowości młodych, kształtują umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków oraz rozwiązywania problemów.

Drukarka 3D, roboty, klocki lego oraz sprzęt audio-video zostały wykorzystane również podczas szkolonych inicjatyw: „Tygodnia Kodowania z Laboratorium Przyszłości”, „Marzec miesiącem matematyki”, „Dnia Bezpiecznego Internetu” oraz „Ferii zimowych z Laboratorium Przyszłości” czy Dnia Patrona.

Rozwijamy kompetencje przyszłości

Celem inicjatywy Ministerstwa Edukacji i Nauki jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości. Warto rozwijać je już na wczesnych etapach edukacji, by młodzi łatwiej radzili sobie z wyzwaniami współczesnego i przyszłego świata.

Na realizację programu „Laboratoria Przyszłości” MEiN przeznaczyło 1,2 mld zł.

Share.
Exit mobile version