Biznes Gospodarka Lifestyle Nowe Technologie Wiadomości

Najchętniej oglądane programy śniadaniowe, kto wygrywa?

Poranne wstawanie nie należy do przyjemności. Kiedy zaczyna nam dzwonić budzik najpierw staramy sie go zignorować, potem go wyciszmy i dajemy sobie „jeszcze 5 minut” i następne  2 minuty, ale rzeczywistości nie da się zmienić, kolejne brzęczenie przypomina nam, że pora wstać i zacząć nowy dzień.

Nasze zmysły są jeszcze w stanie uśpienia, musimy się pobudzić, więc kawa na początek i możemy zacząć działać. Ale żeby zacząć normalnie funkcjonować, musimy się dowiedzieć, czy w drodze do pracy nie utkniemy w korku, czy mamy wziąć  parasol, a może okulary przeciwsłoneczne, krótko mówiąc – czas na zasięgnięcie tych informacji z telewizji. O tej porze najpopularniejsze stacje proponują nam  programy śniadaniowe.

Do wyboru mamy „Pytanie na śniadanie” w TVP, „Dzień dobry TVN”,  i „Nowy dzień z Polsat News”. Magazyn jest gatunkiem telewizyjnego programu informacyjno-rozrywkowego nadawanego na żywo, najczęściej między 6 a 10 rano. Grupą docelową są odbiorcy przygotowujący się do pracy i szkoły,  jak również pozostający w domu dorośli i rodzice. Prowadzący to zazwyczaj dwójka gospodarzy programu obojga płci, siedzący na wygodnej kanapie w studio  urządzonym tak, że przypomina przytulne mieszkanie. Ale jednocześnie jest miejsce na taniec czy pokaz mody.

Przy programach śniadaniowych pracuje sztab ludzi, którzy wymyślają tematy, układają scenariusze, zapraszają gości i dbają, żeby w paśmie informacyjnym  pojawiły się najważniejsze wiadomości polityczne, gospodarcze, społeczne i sportowe.

Pierwszy magazyn poranny wyemitowano 14 stycznia 1952 r. w amerykańskiej telewizji NBC. Magazyn nazywał się „Today”.

Z czasem z tego formatu zaczęły korzystać inne telewizje świata. W Europie magazyny śniadaniowe pojawiły się dopiero w latach 80. i 90. Do Polski trafiły wraz z przemianami społeczno-gospodarczymi, które zaszły w kraju po 1989 roku. Pierwszą polską telewizją śniadaniową była emitowana przez TVP 1 „Kawa czy herbata”.

Programy śniadaniowe cieszą się dużą popularnością, są w nich poruszane różnorodne tematy i porady z których możemy dowiedzieć się, jak uprasować koszule, poradzić sobie z niegrzecznym dzieckiem lub upiec sernik wiedeński. Wszystko jest „podane” w sposób zwięzły, nie zamęczający widza i dzięki temu przekłada się na ich sympatię do tego typu formatów.

Nie brakuje też przeglądu prasy oraz informacji z życia gwiazd, a także obowiązkowo – prognozy pogody. Między informacjami gospodarze programu zapraszają gości, z którymi rozmawiają na „życiowe” tematy. A my wszyscy przysłuchujemy się toczącym się w studiu pogadankom i idealne rozpoczęcie dnia  plus dobra kawa – tak potrzebne nam, żeby dobrze się obudzić mamy już za sobą.

Największą oglądalność spośród programów śniadaniowych wśród wszystkich widzów w grupie 4+ miało „Pytanie na śniadanie”. W styczniu 2022 roku średnia oglądalność tego programu wyniosła 434 tys. – wynika z danych, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. „Pytanie na śniadanie” rozpoczyna się o godz. 7.30, magazyn TVP miał o 71 tys. widzów mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie był to największy spadek wśród wszystkich magazynów.

Drugie miejsce zajęło konkurencyjne „Dzień dobry TVN”, które w analizowanym okresie przyciągało przed telewizory średnio 418 tys. osób. Rok wcześniej magazyn TVN śledziło 435 tys. widzów (co oznacza spadek o 16 tys. Oglądających). „Dzień dobry TVN” oglądać można codziennie od godz. 8.00. Trzeci był magazyn „Nowy dzień z Polsat News”, który niezmiennie pokazywany jest w Polsacie codziennie o godz. 6.00. W styczniu 2022 roku jego widownia wyniosła 241 tys. osób. Program względem analogicznego okresu rok wcześniej stracił 14 tys. widzów. „Nowy dzień z Polsat News” można równolegle również oglądać w newsowym kanale Telewizji Polsat.

Biorąc pod uwagę wiek, „Dzień Dobry TVN” oglądali młodsi i lepiej wykształceni widzowie. Emeryci i renciści zdecydowanie częściej wybierali „Pytanie na śniadanie”. Mogło to być związane chociażby z faktem przywiązania do telewizji publicznej. Widzowie na stanowiskach kierowniczych stanowili w przypadku programu nadawanego przez TVN 9,4 procent publiczności, natomiast w przypadku „dwójkowego” konkurenta zaledwie 4,9 procent. „Nowy dzień z Polsat News”, najczęściej jest oglądany przez osoby z wykształceniem średnim i jest traktowany przez widzów jako alternatywa pozostałych śniadaniówek.

W telewizji śniadaniowej dzieje się naprawdę dużo niespodziewanych rzeczy, ich prezenterzy narzekają, że ich prowadzenie nie jest łatwe, bo goście  się spóźniają i trzeba zmieniać scenariusz, ale dla  widzów najważniejsze jest to, że budząc się każdego dnia mamy pewność, że po raz kolejny będziemy mogli usłyszeć skrót najważniejszych wydarzeń i wypić kawę oglądając prognozę pogody.

 

Źródło:

www. wikipedia.org.pl

www. dziennikpolski24.pl

www. wirtualnemedia.pl

 

You may also like