W Polsce działa bardzo pokaźna ilość sklepów spożywczych i marketów. Najpopularniejsze z nich, oraz niestety te z najniższymi cenami należą do koncernów zagranicznych i są kontrolowane przez inwestorów zza granicy: Biedronka należy do portugalskiego Jeronimo Martins, a Lidl jest koncernem niemieckim. Z Francji wywodzą się  Carrefour i Auchan. Również niemieckie są największe sieci typu „cash&carry” – Makro oraz Selgros.

Klienci coraz częściej zdają sobie sprawę, jak ważne dla gospodarki jest wsparcie rodzimych producentów i kierując się zasadą patriotyzmu, robią zakupy w polskich sklepach.

Do najpopularniejszych, rodzimych dyskontów należą;

  • Dino,
  • Polomarket,
  • Społem,
  • Top Market,
  • Topaz

Dino.

Dino, to sieć sklepów spożywczych, która najbardziej jest znana mieszkańcom wsi i małych miasteczek. Jej historia sięga 1999 roku. Pierwsze sklepy Dino powstały ponad 30 lat temu w województwie wielkopolskim.  Dziś Dino jest jedną z najszybciej rozwijających się polskich sieci supermarketów, która otwiera też sklepy w otoczeniu największych miast odbierając tym samym potencjalne lokalizacje pozostałym konkurentom, takim jak Biedronka czy Lidl. Dzięki temu ma dostęp do portfeli bardziej zamożnych konsumentów, którzy pracując w dużych aglomeracjach, mieszkają w małych miejscowościach, które je otaczają. Powierzchnia sprzedaży sklepów Dino wynosi już  ponad 900 tys. mkw. i liczyła na koniec czerwca br. 2.272 sklepy. Detalista zapowiada dalszy rozwój i planuje otwarcie kolejnych placówek handlowych w II połowie roku w tym najwięcej na Mazowszu.

Dino zaczęło również budować ofertę produktów pod własnymi markami.

To oznacza ważną zmianę strategii sieci handlowej, ponieważ do tej pory spółka stawiała na znane brandy i małych, lokalnych lub regionalnych przetwórców spożywczych. Obecnie operator supermarketów ma już około 30 marek własnych.

 

 

Polomarket.

Sieć rozpoczęła swoją działalność w 1997 roku, zaczynając z 27 sklepami. Dziś Polomarket posiada trzy kompleksowe centra logistyczne i składa się z ponad 280 nowoczesnych lokali zlokalizowanych na terenie całej Polski. Sklepy odwiedza miesięcznie prawie 9 mln klientów, a zatrudnienie znajduje w nich ok. 6,5 tys. osób. Centrala i pierwsze centrum logistyczne grupy Polomarket mieści się w Giebni k. Pakości w województwie kujawsko-pomorskim. Drugie centrum magazynowe zlokalizowano w Kłobucku. W kwietniu 2021 r.

Grupa uruchomiła trzecie centrum logistyczne, które znajduje się w Swarożynie k. Tczewa. W 2021r. sieć osiągnęła obrót w wysokości 2,7 mld zł netto.

W 2022 r. głównym źródłem przychodów spółki Polomarket była sprzedaż towarów handlowych, która stanowiła 98% przychodów ze sprzedaży ogółem. Kolejnym źródłem były przychody ze sprzedaży produktów dotyczące w głównej mierze usług marketingowych świadczonych na rzecz dostawców w ramach funkcjonujących kontraktów handlowych. Rok 2022 był kolejnym z rzędu, w którym spółka skupiała się we współpracy z dostawcami na działaniach zmierzających do uzyskania wyższych rabatów i upustów kontraktowych, przy jednocześnie niższej realizacji przychodów ze sprzedaży produktów.

W tym roku Polomarket skupił się na zintensyfikowaniu swoich działań w obszarze zwiększenia potencjału przychodowego oraz optymalizacji prowadzonej działalności operacyjnej w obszarze zarządzania logistyką i kontroli oraz obniżce kosztów. Główne działania inwestycyjne skupiają się na ograniczaniu energochłonności firmy poprzez budowę instalacji fotowoltaicznych na terenie centrów logistycznych i modernizacji urządzeń chłodniczych.

Społem

Sieć sklepów wywodzi się z Powszechnej Spółdzielni Spożywców „Społem” (PSS „Społem”), założonej w 1868 roku, której nazwa początkowo dotyczyła tylko dwutygodnika promującego ideę spółdzielczości. Dopiero za komuny marka zrobiła prawdziwą karierę, a pod tym szyldem zaczęły działać samy i supersamy. Prawdziwą rewolucją okazało się jednak wprowadzenie megasamów Społem w latach 60. Były to pierwsze, duże sklepy, w których klienci mogli chodzić z wózkami i wybierać towary. Obecnie, sklepy mają głównie produkty pierwszej potrzeby i kładą nacisk na działania lokalne, dlatego różnią się między sobą asortymentem i obsługą :). Według opinii w internecie, klienci, uważają, że w sklepach Społem można czasem poczuć atmosferę PRL-u. Czynnych jest mało kas, ekspedientka czasami się uśmiechnie, a innym razem nie koniecznie i nie ma się wrażenia, by ktoś się tam bardzo śpieszył. Może to zagadka strategii marketingowej i sukcesu sieci? Bo przecież w tych sklepach nie przeprowadza się wielkich kampanii reklamowych, nie podąża za najnowszymi trendami i nie zmienia się regularnie ekspozycji, jak to robi większość konkurencji. W tym przypadku działa siła przyzwyczajenia i tradycja marki, która swoją ofertę kieruje do osób starszych, które od lat zna ekspedientkę ze stoiska. Co ciekawe, Społem wcale nie wyróżnia się niskimi cenami.

Top Market,

Marka Top Market pojawiła się w 2004r. i prężnie rozwija się w wielu regionach kraju, m.in. w województwie dolnośląskim podlaskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, śląskim, kujawsko-pomorskim, pomorskim, łódzkim, lubelskim i małopolskim. Aktualnie skupia ponad 700 sklepów oraz supermarketów osiedlowych o charakterze delikatesowym, w których zatrudnienie  znajduje 2.600 pracowników. Dewizą sieci jest rozwój oparty na partnerstwie, szerokim asortymencie produktów konkurencyjnych cenowo blisko domu i za rozsądną cenę. Sieć w ostatnim roku, wprowadziła do sprzedaży wiele nowych produktów do stałego asortymentu, w tym  artykuły własnej marki. Przedstawiciele Top Market zapewniają, że ich marka, która liczy już ponad 200 pozycji jak i większość produktów sprzedawanych w sklepach, zostało wyprodukowanych w Polsce. W bieżącym roku sieć kontynuuje zacieśnianie współpracy z polskimi przedsiębiorcami z branży handlowej oraz planowane otwarcia kolejnych nowych placówek dostosowanych do oczekiwań konsumentów. Ponadto, na bieżąco prowadzi szeroko zakrojony proces remodelingu swoich sklepów. W ciągu ostatniego roku wiele lokalizacji w całej Polsce zadebiutowało w nowej odsłonie.

Topaz.

To sieć handlowa, która od 1993 roku funkcjonuje we wschodniej Polsce. Rozległe centrum logistyczne znajduje się w Sokołowie Podlaskim. W jej pobliżu funkcjonuje nowoczesne centrum dystrybucyjne sieci, które wraz z własną flotą transportową, gwarantuje w pełni samodzielne zaopatrzenie placówek handlowych w zawsze świeży asortyment (dostawy realizowane są w systemie dobowym). Ponadto, Topaz uruchomił własny Zakład Rozbioru Drobiu oraz Ciastkarnię Natalia i Szymon, która zaopatruje wszystkie sklepy sieci nie tylko w ciasta, ale też torty na zamówienie. W placówkach sieci można również nabyć wysokiej jakości wędliny z marki własnej Od Szymona, a także produkty marki  Lubię, która liczy kilkadziesiąt pozycji asortymentowych różnych kategorii. Pod szyldem Topaz działa już ponad sto sklepów. Marka obecna jest w czterech województwach: mazowieckim, podlaskim, lubelskim i warmińsko – mazurskim, zatrudniając ponad 2,5 tysiąca pracowników. Topaz posiada także własne stacje benzynowe, punkty gastronomiczne TOP DRIVE, browar restauracyjny BROFAKTURA, galerię handlową oraz inwestycje deweloperskie.

Handel detaliczny w Polsce to biznes wyjątkowo ryzykowny, a polscy właściciele sieci handlowych z trudem radzą sobie z ekspansją Lidla i Biedronki. Jednak nadal są przekonani, że mimo wszystko to właśnie im się uda przetrwać. Żeby jednak tak się stało, to my klienci musimy im w tym pomóc i zacząć robić w nich zakupy.

Źródło:

www.polskiekonto.pl

www.wiadomoscihandlowe.pl

www.mazowieckie.naszemiasto.pl

 

Share.
Exit mobile version