Uniwersalny przepis na to, jak zostać youtuberem nie istnieje. Wynika to m.in. z faktu, że taki zawód oficjalnie nie istnieje. Jest to raczej zajęcie, które wykształciło się z użytkowej roli samego portalu YouTube wśród innych serwisów społecznościowych.
Założony w lutym 2005 roku YouTube (YT) umożliwił każdej osobie posiadającej dostęp do internetu umieszczanie filmów dostępnych dla użytkowników z całego świata. Bezpłatne umieszczanie, nadawanie na żywo, ocenianie i komentowanie filmów o szerokim zakresie tematów spowodowało, że stały się one jedną z najważniejszych części kultury internetu oraz dało sporo możliwości ich twórcom zarabiania na nich całkiem przyzwoitych pieniędzy.
YouTube- obecnie należący do Google, każdego miesiąca odwiedzany jest przez ponad 2 miliardy zalogowanych użytkowników, a na samych urządzeniach mobilnych użytkownicy spędzają średnio do 3 godzin dziennie.
Bycie youtuberem nie jest sprawą łatwą. Taka osoba musi mieć w sobie mieszankę charyzmy i pomysłu na siebie, a także na publikowane filmy, czyli być reżyserem, operatorem, dźwiękowcem, scenarzystą i montażystą jednocześnie. Oprócz działalności stricte artystycznej, musi również zadbać o bezpośrednie relacje ze swoimi odbiorcami, przez co staje się dla nich bardziej wiarygodny. Od tego ilu użytkowników odwiedza i ogląda kanał i im więcej jest subskrypcji oraz im większy ma zasięg, tym bardziej jest on rentowny.
Specjaliści od marketingu już dawno zauważyli, że youtuberzy ze względu na dużą liczbę obserwujących, mają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców i tym samym zachęcają ich do skorzystania z danej usługi lub zakupienia produktu konkretnej marki. Obecnie właśnie ten kanał komunikacji uznawany jest za jeden z ważniejszych zarówno jako element kompleksowej strategii marketingowej firmy, jak również formy kontaktu z klientami.
Każdy kraj ma własny aktualny ranking najpopularniejszych youtuberów. To, ile zarabiają internetowi twórcy w poszczególnych częściach świata zależy nie tylko od popularności samego kanału, ale przede wszystkim od ogólnego poziomu zamożności mieszkańców danego kraju. Najlepsi z nich zarabiają nawet kilkadziesiąt milionów dolarów rocznie.
Polskich youtuberów również możemy nazwać milionerami. Ich zarobki wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy zł miesięcznie. Popularność zawdzięczają głównie tematyce, jaką się zajmują, a ich kanały mają najliczniejsze grona subskrybentów oraz generują największe przychody. Należą do nich:
Blowek
Karol Friz Wiśniewski
Karol Friz Wiśniewski pierwsze filmy na YouTube nagrywał 12 lat temu. Na początku na swoim kanale zajmował się głównie tematyką gamingową i relacjonował przebieg swoich rozgrywek, a jego pierwszy film dotyczył jazdy na rolkach. W krótkim czasie zyskał szerokie grono odbiorców. Jeszcze większą popularność przyniosło mu łapanie Pokemonów, a swoją zajawką na „PokemonGO” zaraził grono młodych obserwujących. Z czasem kariera Friza nabrała tempa, a na kanale zaczęły pojawiać się pranki i wyzwania oraz vlogi. Obecnie Karol skupia się na tworzeniu materiałów lifestylowych. Warto też powiedzieć, że to właśnie on założył popularną Ekipę. Youtuber ma ponad 4,85 milionów subskrypcji. Dzięki swoim zasięgom może liczyć na korzystne kampanie reklamowe, bowiem o współpracę z Frizem zabiegają najpopularniejsze marki w Polsce.
ReZigiusz
Popularność oraz sława, jaką zdobył reZigiusz na YouTube zawdzięcza swoim nagraniom, na których pokazywał swoje życie bez dodatkowych filtrów oraz ubarwiania. I to właśnie za jego szczerość oraz naturalność ludzie go pokochali. Jego kariera zaczęła się w 2011 roku, podobnie jak w przypadku Blowka, czyli od nagrywania filmików związanych z grami komputerowymi. Oprócz głównego kanału reZigiusz, prowadzi również gamingowy kanał reZi – Born To Be a Gamer. Influencer był również członkiem jury w programie The Brain. Genialny umysł, emitowanym w 2017 roku w Polsacie i reporterem w programie The Voice of Poland. Dzisiaj skupia się raczej na treściach lifestylowych. Prowadzi również swój własny sklep z ubraniami, ReZigiusz aktywnie rozwija także własny profil na Instagramie, a nowe posty pojawiają się niemal codziennie.
Stuu
Stuu, a w zasadzie Stuart Alexander Kluz-Burton, jest youtuberem angielskiego pochodzenia. Swoją karierę na YT zaczynał jeszcze w gimnazjum (chodził wtedy do szkoły w Wielkiej Brytanii), jednak z czasem postanowił przeprowadzić się do Polski.
Karierę w internecie Stuu zaczął w 2011 r. To wtedy zaczął udostępniać pierwsze materiały w języku angielskim. Po dwóch latach otworzył kanał pod nazwą „Polski Pingwin”, tam publikował już treści po polsku. Filmiki dotyczyły gamingu, w tym Minecrafta. Później Stuu zaczął tworzyć zabawne filmiki i skecze, parodie, pranki oraz wyzwania. Treści docierały przede wszystkim do nastoletniej widowni. Z jego inicjatywy w 2019 r. powstał Team X, którego członkowie wspólnie zamieszkiwali ekskluzywny dom, tworząc w nim treści na social media. Team X postrzegany był jako konkurencja dla Ekipy, założonej przez Karola „Friza” Wiśniewskiego. Youtuber ma ponad 4,20 milionów subskrypcji pomimo, że jego ostatni film na kanale pojawił się 27 maja 2020 roku.
SA Wardęga
Poza karierą na YouTube, SA Wardęga dobrze radzi sobie również z prowadzeniem innych profili na kontach społecznościowych. Mimo tego, że reżyser troszkę zwolnił tempo i filmiki pojawiają się rzadziej niż na początku działalności na YouTube, fani wciąż śledzą jego życie i czekają na kolejne pomysły. Oprócz swojej aktywności w mediach społecznościowych, Wardęga zdecydował się na początku marca 2021 r. dołączyć do federacji FAME MMA.
Gdyby ktoś w 2005 roku ktokolwiek powiedział, że youtuber zdaniem niektórych stanie się w Polsce zawodem i to takim, który generuje ogromne przychody dla twórców, pewnie większość z nas by w to nie uwierzyła. Dziś natomiast nikogo już nie dziwi, że twórcy różnorodnych wideo w serwisie uważają to za stałą pracę, na pełen etat.
Red. K.Motylewska
Źródło:
www. nano.komputronik.pl
www.glamour.pl
www.zawodowe.com
www.eska.pl