Wykorzystywanie opinii „znanych twarzy” do promowania swoich produktów czy usług, to jedna z najpopularniejszych metod dotarcia do odbiorców. Klient dla każdej firmy jest najwyższą wartością, ponieważ stanowi podstawę jej egzystencji i rozwoju.

To dzięki zakupom firma może osiągać przychody i zyski.  Wielu reklamodawców i znane marki przeznaczają coraz większe środki na realizację akcji z popularnymi blogerami czy instagramerami oraz celebrytami na promocję swoich usług i produktów. Jak pokazują badania, coraz częściej ufamy im rekomendacjom i kierujemy się głównie nimi, podejmując decyzję o zakupie.

W Social Mediach Polacy każdego dnia spędzają (średnio) prawie 3,5 godziny. Blisko 60% polskich internautów dokonało zakupu pod wpływem postu w mediach społecznościowych lub recenzji zamieszczonej na blogu. Ponad 50% kieruje się opinią influencerów i celebrytów wybierając produkty i usługi dla siebie, a prawie 70% osób w większym stopniu ufa treściom tworzonym przez innych internautów niż tym tworzonym przez tradycyjne media.

Podczas pandemii, aż 40% polskich internautów, wyrobiło sobie nowe nawyki, obserwując treści w mediach. Najczęściej dotyczyły one gotowania – 70% wskazań i treningów sportowych – ponad 50% wskazań. 92% millenialsów lub pokolenia Z przed zakupem szuka opinii w sieci. Trudno więc nie nazwać strzałem w dziesiątką, tak popularną i skuteczną promocję marek w internecie, który jest świetnym kanałem dystrybucyjnym zwiększającym sprzedaż. Dotarcie z konkretnym komunikatem do określonej grupy docelowej to dobre „posunięcie” biznesowe. Treści pochodzące od influencera i celebryty dla konsumentów są bardziej wiarygodne i silniej wpływają na ich decyzje zakupowe.

Moda, czyli odzież akcesoria, dodatki i obuwie oraz uroda to obszary, gdzie wpływ influencerów na decyzje zakupowe jest największy i uzyskało 55% wskazań.

Pozostałe branże, które również inspirują internautów to podróże, technologia, sport i treści związane z ich profesją, którzy są postrzegani przez konsumentów jako specjaliści w danej dziedzinie (np. dietetycy, psycholodzy, trenerzy, lekarze, prawnicy i inżynierowie).   Influencerzy i celebryci również świetnie sprawdzają się przy wprowadzaniu nowych produktów.  Odbiorcy liczą się z ich zdaniem, a ich  zachęta do kupowania i spróbowania nowości budzi w  nich chęć posiadania danej rzeczy, co z czasem przekłada się na sprzedaż.  Można powiedzieć, że influencer i celebryta są dla swoich widzów autorytetem. 62% odbiorców zaczyna interesować się produktem, który promuje, 38% profilem promowanej marki, a 13% badanych kupuje od razu produkt – czytamy w raporcie „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu sprzedaje”.

W temacie głównych kategorii produktowych, (tzw, dobra luksusowe), wiodą „prym” celebryci. To ich opinie, sugestie i przekazywane informacje uważane są za najbardziej zachęcające i przekonywujące do zrobienia zakupów.

Odbiorcy i potencjalni klienci odwiedzają strony influencerów i celebrytów z różnych przyczyn: są zarówno zainteresowani specjalistyczną wiedzą lub po prostu dla rozrywki. Szukają wskazówek, jak urządzić dom, co ugotować na obiad, jak się ubierać, które „knajpki” są modne i gdzie warto jechać na wakacje oraz jaki film obejrzeć, a nawet – jak żyć.

Influencer i celebryta to osoby, które mają niebagatelny wpływ na swoich odbiorców. Dzięki nim ich widzowie i potencjalni klienci mogą zmienić styl swojego życia na lepszy np. kupując zdrowe i ekologiczne produkty lub wpaść w pułapkę konsumpcji, która zachęca do kupna torebki za 10 tysięcy złotych. Influencer i celebryta mogą więc poprzez swoją działalnością wywoływać pozytywne zmiany, ale też zachowania tak naprawdę niezbyt korzystne dla swoich odbiorców. Ich wykonywany zawód tworzy niekiedy w obserwujących nierealne pragnienia posiadania rzeczy i produktów, a często zapominamy, że drogie ciuchy, torebki, kosmetyki itp. zostały zaprezentowane przez celebrytkę czy blogerkę, bo to jej praca za którą dostała wynagrodzenie.

Płatne kampanie stały się powszechne, a stawki za publikacje są różne i zależą od liczby odbiorców oraz zamieszczanych tematów. Mogą wynosić złotówkę albo kilkadziesiąt tysięcy. Znane są przypadki, że za publikację zdjęcia lub postu przez znane osoby, firmy płaciły nawet od 50 tysięcy złotych wzwyż. Liczy się również liczba fanów. W przypadku nanoinfluencerów z zasięgiem 100-1000 odbiorców mamy  do czynienia z najbardziej jednorodną społecznością. Zazwyczaj reklamują oni np. produkty niszowe w barterze lub za przysłowiową złotówkę.  Mikroinfluencerzy z zasięgiem 1000 – 10 000 odbiorców mają już realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów i w tym przypadku firmy płacą już od konkretne stawki. Działania reklamowe najczęściej prowadzą influencerzy i celebryci, których zasięgi wynoszą ponad 10 000 odbiorców – wtedy współpraca z nimi jest najdroższa.

Influencer, podejmując współpracę z różnymi markami i firmami lub tworząc własne produkty, zachęca do kupowania i nakręca konsumpcję.  Nie powinno nas dziwić, że w swoich odbiorcach widzi potencjalnych klientów, na tym polega jego praca. Dlatego każdy z nas powinien się zastanowić i umieć odpowiedzieć sobie na pytanie – czy naprawdę potrzebuję kolejnego ubrania, kosmetyku, gadżetu lub telefonu oraz zabawki dla swojego dziecka, czy też chcę te przedmioty posiadać tylko dlatego, że ma je i poleca mój ulubiony influencer i celebryta.

To co wybierzesz zależy wyłącznie od Ciebie.

Red. Karolina Motylewska

Źródło:

www. nowymarketing.pl

https://portal.librus.pl

raport „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer sprzedaje” –  badanie zostało zrealizowane w IV. kw. 2022 roku.

 

Share.
Exit mobile version