Czas koronawirusa spowodował pojawienie się w Polsce recesji, po raz pierwszy od 30 lat.
Obecnie na rynku widać duże zmiany, ożywienie gospodarcze, spadek stopy procentowej i cykliczne wprowadzanie tarcz antykryzysowych.
Jednak jakie tendencje widoczne są na rynku?
Zdecydowanie boom w zakresie sprzedaży i zakupu mieszkań. Polacy przeświadczeni o spadku wartości złotego, masowo zaczęli inwestować w nieruchomości oraz złoto. Wzrost widoczny jest w zakresie sprzedaży,zakupu mieszkań, apartamentów oraz w mniejszym stopniu w domy, segmenty.
Wg. Danych analitycznych rok 2021 to jeden z lepszych dla pośredników nieruchomości, którzy zwiększyli profity nawet o 45 procent w stosunku do ubiegłego 2020 roku.
Ceny mieszkań natomiast sukcesywnie rosną, nie tylko ze względu na popyt ale przede wszystkim wzrost cen za artykuły budowlane m.in. stal, która zdrożała na tyle, że cena za metr kwadratowy w Warszawie w porównaniu z grudniem 2020 zwiększyła się nawet o 1500 zł, a przewidywane są dalsze wzrosty wartości.
Drugi ciekawy obszar to rynek złotniczy. Wzrost zakupu złota w ciągu roku zwiększył się o 55 procent.
Mennica Skarbowa sprzedała ok. 1,5 tony złota w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r- podała spółka w komunikacie. To oznacza wzrost o ok. 70 proc. w skali roku. Znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży produktów menniczych odnotowała też Mennica Polska. Co ciekawe, Cena złota wzrosła w ubiegłym roku o prawie 20 proc. w dolarach, a srebra o 35 proc. Niezwykłą popularnością oprócz monet cieszą się sztabki złota, biżuteria.
Hitem sprzedaży są złote luksusowe zegarki, biżuteria, których wartość zakupowa wzrosła o nawet 25 procent.
Kryzys związany z pandemią naprawiany jest rządowymi tarczami, ale i bliskimi zeru stopami procentowymi. Ich obniżka praktycznie wyzerowała oprocentowanie w polskich bankach. Średnie oprocentowanie depozytów gospodarstw domowych z terminem do dwóch lat włącznie wynosiło w październiku 2020 zaledwie 0,6 proc., przy inflacji około 3 proc. Trzymane na lokatach pieniądze przez wzrost cen tracą na wartości.
Kolejnym ciekawym obszarem jest e-commerce. Inwestycje w dobrze opracowane, pozycjonowane i właściwie wyposażone sklepy internetowe z branży elektronicznej, technologicznej a nawet odzieżowej były doskonałą lokatą kapitału.
E-commerce w ciągu ostatniego roku, rozwinął się o 78 procent w skali poprzednich lat.
Red. Aleksandra Fajęcka Ekspert ds. mobile&digital marketingu