Social media to dziś podstawa każdego biznesu. Prezentacja usług czy produktów na Facebooku i Instagramie, to tzw. marketingowy „must have”. Marki prezentują się na różne sposoby. Poprzez grafikę, kolorystykę, motto, a nawet złote myśli czy memy..
Jak pozyskiwać nowych klientów, w jaki sposób poszerzać swoje aktywności biznesowe, przy wykorzystaniu właśnie tego medium..?
Na te pytania odpowie Aneta Chrzanowska Global Head of Social Media, Grupy MODIVO, Eobuwie.pl na Europę, posiadająca ponad 14 lat doświadczenia w pracy z największymi markami, takimi jak SMYK, AVON..
Pani Aneto, zarządza Pani niezwykle rozwojowym obszarem- social mediami i to na skalę europejską, ponieważ ma Pani pod sobą 20 rynków, w zakresie social mediów jednej z największych firm e-commercowych MODIVO, Obuwie.
Jak to się stało? Jak długo działa Pani w branży social mediów?
Zawodowo związana jestem z działem marketingu ponad 10 lat. Mediami społecznościowymi zaczęłam zajmować się w 2016 roku otwierając konto na Instagramie dla AVON Polska. Od samego początku wierzę w ten kanał komunikacji i jestem pewna, że będzie on nadal dynamicznie się rozwija i dostarcza nam nowych narzędzi do zwiększania sprzedaży i świadomości marki.
Co dają markom dobrze prowadzone social media?
Jestem przekonana, że każda branża może zaistnieć w mediach społecznościowych i dotrzeć nawet do wąskiej grupy klientów. Liczy się przede wszystkim pomysł i indywidualne podejście. Dobrze prowadzona komunikacja w social mediach ma ogromną siłę.
Mogliśmy się o tym przekonać podczas wybuchu wojny w Ukrainie. To właśnie social media okazały być bronią, której rosjanie nie wzięli pod uwagę. Również marki takie jak Coca Cola czy Mcdonald’s zmagały się z dużym kryzysem wizerunkowym w mediach społecznościowych spowodowanym zbyt opieszałym wycofywaniem swoich produktów z rynku rosyjskiego.
Zdecydowanie jest to najszybszy, najbardziej precyzyjny sposób na dotarcie komunikatu do odpowiedniej grupy docelowej i zwiększenie świadomości marki.
Co to znaczy dobrze prowadzone social media?
Dobrze prowadzone media społecznościowe mają duże zaangażowanie oraz stałe przyrosty followersów. Wszystko oczywiście zależy od celu jaki sobie postawimy. Czy chcemy inspirować czy skupiamy się na sprzedaży. Wszystko zależy od branży i rodzaju biznesu jaki prowadzimy.
Jak zachęcić internautów do odwiedzenia naszego profilu? Co przyciąga najbardziej?
Jakościowe treści na temat naszej branży. Zawsze powinniśmy zastanowić się nad wartością dodaną naszych komunikatów do odbiorców. Komunikacja powinna być skonstruowana na zasadzie Storytellingu bez atakowania naszych fanów non stop „SALE” „Kup”.
Jak wygląda proces szkolenia się w zakresie social mediów? Co zrobić aby w tym obszarze działać?
Pracując w social mediach musimy być gotowi na ciągłą zmianę i rozwijanie umiejętności. Najlepiej czerpać wiedzę u źródła czyli z serwisów informacyjnych Facebooka, Instagrama czy Youtube oraz obserwować innych ekspertów z branży na LinkedIn. Na rynku jest również wiele szkoleń i warsztatów. Warto sprawdzić czy mają certyfikaty i poczytać rekomendacje.
Reklama płatna czy dobry kontent i ruch organiczny?
Ruch organiczny na mediach społecznościowych to już historia. Maksymalnie bez płatnej promocji postów dotrzemy do 2% naszej społeczności. Planując działania w mediach społecznościowych koniecznie zaplanuj budżet na działania paid social. Bardzo dobre efekty przynosi również wykorzystanie User Generated Content. Zdecydowanie pozytywnie wpływa na zaangażowanie na kanałach i przywiązanie klienta do marki.
Jakie są dalsze plany Marki Obuwie w zakresie rozwoju na social mediach? Czy planujecie jakieś innowacje?
Eobuwie to firma, która zawsze wyznaczała nowe standardy w eCommerce. Na pewno mocno przyglądamy się możliwością rozwojowi SocialSelling oraz nadal stawiamy na Influencer marketing.
Warto więc inwestować w rozwój swoich firmowych ale i prywatnych profili. W dzisiejszych czasach, jest to bowiem najskuteczniejszy kanał komunikacji z potencjalnymi klientami i prezentacja, tego co mamy najcenniejsze- atrybutów marki.