Każdy z nas zapewne pamięta o tym, jak pandemia koronawirusa spowodowała zamknięcie salonów fryzjerskich i kosmetycznych. Nagle okazało się, że odrosty, za długie włosy, niemodny kolor oraz nasza cera i sylwetka wymagają szybkiej korekty. Rozgoryczenie i narzekanie w sieci oraz szukanie wśród znajomych (i nie tylko) fryzjerów i kosmetologów było powszechne i okazało się, że te dwa zawody odgrywają ważną rolę w dzisiejszym społeczeństwie.
Fryzjerzy i kosmetyczki są potrzebni, a zapotrzebowanie na nich na rynku pracy jest większe niż na inne zawody. Jeżeli jednak wybierzesz ten kierunek tylko ze względu na stosunkowo łatwe znalezienie pracy, to długo nie przetrwasz w tym fachu. Wymagania klientów nie ograniczają się do stylizacji fryzury i wykonania zabiegu. Fryzjer i kosmetolog muszą znać się na tym, jak pielęgnować włosy i ciało, udzielać wskazówek jak dbać o zdrowie, podpowiedzieć o nowościach i być „lekarzem” otwartym na kaprysy i zwierzenia swoich „pacjentów”. To nie koniec. Dzisiejsze czasy, nasycenie rynku powoduje, że reprezentant branży Beauty, musi być również doskonałym marketingowcem, prezentującym usługi nie tylko tete-a-tete ale również w social mediach.
Warunkiem zostania fryzjerem lub kosmetologiem jest odbycie kwalifikacyjnego kursu i zdobycie odpowiedniego certyfikatu. Jednak sam kurs nie wystarczy. Początkujące osoby w tym zawodzie muszą zdobywać doświadczenie i ciągle się dokształcać, co wiąże się z kolejnymi specjalistycznymi kursami i praktyką. Dobry fryzjer i kosmetyczka, to nie tylko obcinanie włosów i „wklepanie” maseczki. Osoby, którą myślą przyszłościowo i chcą otworzyć własny salon, muszą brać udział w różnych konkursach oraz targach, wyrobić sobie markę i być aktywnym w social mediach.
Zarobki początkującego fryzjera i kosmetologa są niewielkie i zależą od regionu Polski w którym znajduje się salon, ale zazwyczaj jest to pensja minimalna i nie większa niż 2.500 złotych. Po zdobyciu doświadczenia, w większych i luksusowych salonach można zarobić od 2.900 do 4.000 złotych plus napiwki. Posiadanie własnego salonu zwiększy przychód, ale żeby zacząć zarabiać, najpierw musimy w niego zainwestować. Ile? Przeciętnie są to kwoty od 38-60 tysięcy złotych. Jeśli chodzi o zarobki, ograniczając się tylko do robienia paznokci, manikiurzystka uzyskać może przychód nawet do 15 tysięcy złotych miesięcznie. Koszty? Wynajęcie salonu, w zależności od metrażu od 2-3 tysiące złotych. Eksperci radzą aby wybierać lokale małe lub średnie, ze względu na sezonowość sprzedaży usług. 15-30 m2, to wystarczająca powierzchnia na 1-2 stanowiska pracy. Oprócz tego, nie można zapominać o kosztach stałych jak lakiery, pilniki.
Czy warto więc zdecydować się na własny biznes i ile można na tym zarobić lub stracić, podpowiemy Ci w naszym artykule.
Przeczytaj i sam zdecyduj, czy ta droga jest dla Ciebie.
Niestety, początki nie należą do najłatwiejszych i wiążą się ze sporymi wydatkami. Pierwszy z nich to jak wspomnieliśmy, wybór lokalizacji dla salonu. Zakłady fryzjerskie i kosmetyczne są praktycznie wszędzie: w centrach miast, w galeriach handlowych, w hotelach czy nawet blokach, co nie oznacza, że wszystkie zarabiają i mają wystarczającą ilość klientów. Konkurencja w branży jest bardzo duża, dlatego warto więc zwrócić uwagę na lokalizację i najbliższą okolicę (pamiętaj, że w salonie musi być dostęp do wody). Kolejny krok to kalkulacja jego adaptacji oraz koszty wyposażenia. Profesjonalny sprzęt, przybory i zakup odpowiednich kosmetyków to kolejne nakłady związane z prowadzeniem własnej działalności. Comiesięczna opłata za czynsz oraz za energię czy wodę, składki ZUS, księgowość, podatek dochodowy – będą stałym kosztem w twoich przychodach. Jeśli zatrudnimy pracowników, to będzie dla nas dodatkowe obciążenie. Ich wynagrodzenie musimy odliczyć ze swoich zysków.
Na początku więc, salon nie zarabia zbyt wiele. Zabezpieczyć się finansowo i odzyskać włożony wkład możemy po około sześciu miesiącach do roku. Jeśli okres generowania strat potrwa dłużej to pora, niestety, zamknąć działalność. Żeby tak się nie stało, warto wprowadzić pewne zasady do własnego biznesu.
Każdy właściciel salonu powinien znać czas i koszty wszystkich materiałów użytych do zabiegów. Dzięki tej wskazówce, będziemy wiedzieć, jak wyceniać nasze usługi oraz o ile (ewentualnie) możemy zaniżyć ceny, aby na początku swojej działalności przyciągnąć nowych klientów. Ich zdobywanie, szczególnie na początku jest trudne i wymaga przemyślenie oraz odpowiedniej strategii. Ciągła analiza danych związanych z finansami to również podstawa osiągnięcia sukcesu w branży, w której jest bardzo duża konkurencja. Jakość świadczonych usług i ich dostępność oraz wyważona wycena ofert (ceny możemy podnieść jeśli mamy już wykreowaną markę i stałych klientów), przekłada się na moment w którym zaczniesz zarabiać.
Warto również zainwestować w dobrą reklamę i być aktywnym w social mediach, gdzie możemy pochwalić się swoimi osiągnięciami i wyrobić sobie dobrą opinię.
Jeśli chcemy zarabiać więcej, to powinniśmy być otwarci na klienta i w miarę możliwości elastyczni np. przedłużyć godziny otwarcia, świadczyć usługi w niedzielę, mobilnie lub prowadzić sprzedaż profesjonalnych produktów. Klienci mają ograniczoną wiedzę o zabiegach specjalistycznych i o tym, czego potrzebują ich włosy, skóra, twarz i ciało. Najczęściej znają podstawowe, o dodatkowych niech dowiedzą się w Twoim salonie. Podpowiedz i zaoferuj mu to, czego naprawdę potrzebuje. Warto postarać się, żeby twój gabinet to było miejsce do którego klient będzie chciał wrócić i polecić go swoi znajomym. Wtedy dobra renoma i przemyślana strategia prowadzenia własnego biznesu, opłaci Ci się bardziej, niż praca na etacie.
O zarobku możemy mówić wtedy, gdy pokryjemy wszystkie koszty. Po około pół roku (w gorszej wersji roku) działalności możemy liczyć na dochód od 2.500 złotych, a nawet do 13 000 złotych i więcej miesięcznie. Różnica zależy od skali prowadzenia naszej działalności. Małe, lokalne salony zarabiają mniej, większe dużo więcej.
Każdy lokal potrzebuje czasu na rozwój. Własny salon daje ogromne możliwości i perspektywy i z czasem z pewnością zaczniemy zarabiać więcej, głównie dzięki stałym klientom. Jedyny warunek, który musisz spełnić to ten, aby klienci wracali do Ciebie i zostali z Tobą na zawsze, a to wymaga sporej ilości pracy i ciągłego dokształcenia.
Życzymy powodzenia!!!
Red. Karolina Motyewska
Źródło:
www. beinspiration.pl
www. google.com