Marki odzieżowe wychodzą jeszcze aktywniej do klienta.
Branża odzieżowa niepokoiła się, że może być niezwykle ciężko w czasie pandemii, a sprzedaż może spaść nawet o 70%.
Tak też się stało w niektórych przypadkach. Zamykanie butików, likwidacja towaru, jednak wdrożenie odpowiednich działań, marketingu i sprzedaży online, w przypadku niektórych firm odzieżowych spowodowała niebotyczny wzrost przychodów.
Niezależnie od branży, od kilku miesięcy w związku z mniejszymi czy większymi ograniczeniami, sytuacja zmusiła przedsiębiorstwa do modyfikacji działań marketingowych. Wyjście naprzeciw odbiorcom, zrozumienie ich aktualnych potrzeb, a przede wszystkim dywersyfikacja źródeł dotarcia do klienta, stała się kluczowa w zakresie przetrwania firmy w owym czasie.
Sporą aktywność oraz efektywność w prowadzeniu kampanii cross-mediowych wyraźnie widać na przykładzie branży modowej. Marki odzieżowe przyzwyczajone do działania bezpośredniego aby przetrwać musiały przenieść swoje aktywności do sieci, gdzie jeszcze bardziej zwiększają swoje kontakty reklamowe, korzystając z różnych kanałów, głównie jednak wykorzystując platformy mobile. Zwiększona intensywność działań reklamowych przekłada się automatycznie na zainteresowanie stronami internetowymi sklepów odzieżowych.
Konsumenci, którzy przez prawie dwa miesiące nie mogli realizować swoich zakupów stacjonarnie, masowało zaczęli weryfikować propozycje online’-we. Wiele firm już wcześniej przyzwyczajało swoich klientów do możliwości e-zakupów, jednak teraz nie było innego wyjścia. Promując swój sklep internetowy, marki nie ograniczają się tylko do jednego kanału komunikacji.
Jakie działania podjęły firmy odzieżowe aby pozyskać i utrzymać konsumentów?
- Analiza poprawnego działania sklepów online, usunięcie błędów na stronach, poprawa wizualnej prezentacji produktów
- Zwiększona promocja i aktywność w sieci. Realizacja kampanii display do targetowanej precyzyjnie bazy odbiorców
- Wprowadzenie zniżek, bonów, kuponów rabatowych,
- realizacja kampanii MMS (w przypadku mody) lub wideo MMS z prezentacją najnowszej kolekcji
Szybka reakcja sprzedawców na oczekiwania rynku, wprowadzenie kolekcji dresów, okazała się w większości przypadków ogromnym sukcesem. Klienci w czasie pandemii, postawili na wygodę, poszukując dresowych, ciekawych rozwiązań.
Jeśli chodzi o sposób komunikacji reklamowej, kampanie typu display czyli reklamy graficzne, w postaci banerów reklamowych na serwisach internetowych, to jedna z najstarszych i najbardziej popularnych form promocji online. Od lat tego typu kampanie służą firmom odzieżowym nie tylko do budowania wizerunku firmy, ale i zwiększają sprzedaż, dzięki możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców, precyzyjnie targetowanych i geolokalizowanych.
Pandemia uderzając w branżę mody, uderzyła w wiele powiązanych z nią gałęzi, w tym produkcję czy eventy modowe, w postaci sesji zdjęciowych, pokazów, targów, na których firmy odzieżowe przedstawiają swoje produkty. Przy odwołanych wydarzeniach tego typu tracą domy mody, projektanci czy firmy odzieżowe, chyba że sprytnie zaczęły realizować tego typu przedsięwzięcia w sieci.
Mniejsi przedsiębiorcy polskiego sektora modowego starają się jednoczyć, inicjując różnego rodzaju akcje, choćby w mediach społecznościowych, mające na celu wsparcie polskich marek modowych, promowanie nowych rozwiązań czy też niestandardowe pokazy online.
Celem firm w ostatnich miesiącach była intensyfikacja działań reklamowych i dotarcia z odpowiednio dobraną ofertą pod dedykowanego klienta. Rynek modowy musiał szybko zaadaptować się do nowych reguł gry. Jednym z przejawów nowych reguł jest odpowiednia postawa marki wobec klienta, który obserwuje postawę firm w zaistniałej sytuacji.
Obecność w sieci była i jest koniecznością.
Czas kwarantanny jest idealnym momentem na wdrożenie wielu aktywności w internecie: począwszy od zmian na stronie internetowej, przez budowanie relacji z klientami w social mediach, po zdobywanie przewagi konkurencyjnej sięgając po kolejne kampanie z udziałem osób znanych w internecie, influencerów czy niestandardowe rozwiązania w postaci pokazów mody online.
Działania firm dotyczą pracy nad zwiększeniem widoczności w wynikach wyszukiwania, tworzenia odpowiednich promocji, ofert pod dotychczasowych klientów, czy docieraniu do nowych klientów sięgając po kampanię search, display lub MMS.
Istotna jest konkretna informacja o aktualnych działaniach firmy, ale i bezpieczeństwie funkcjonowania czy produkcji a tym bardziej korzystania z oferowanych produktów i usług. Kanały social media są idealnym narzędziem do informowania o aktualnych działaniach marki.
Wiele firm przyłącza się do zbiórek środków, akcji społecznych, co jest w dobie kryzysu nie tylko realną pomocą, ale również wykazaniem ze strony firmy, społecznej odpowiedzialności biznesu. Producenci, szwalnie często wolontaryjnie szyją maseczki i odzież ochronną dla personelu medycznego.
Wielorakie kampanie służą zwiększaniu świadomości marki wśród odbiorców, dlatego tak ważna jest komunikacja z klientem, odpowiadanie na jego aktualne potrzeby.
Do promocji wykorzystuje się media społecznościowe- Instagram, Facebook, ale również współpraca z influencerkami, które swoimi zasięgami są w stanie jednym zdjęciem czy kilkusekundowym nagraniem zbudować świadomość brandu wśród określonej grupy wiekowej. Również ogromną popularnością, cieszą się kampanie bezpośrednie SMS czy MMS, docierając bezpośrednio do targetowanej grupy odbiorców, zainteresowanych modą.
Spowolnienie rynku z korzyścią dla środowiska
Sezonowe pokazy mody w wielu miastach na całym świecie, tygodnie mody, które narzucają ciągłe tempo pracy projektowania, szycia, przez pandemie zostały zmuszone do spowolnienia działań firm odzieżowych czy projektantów.
Pozytywne efekty obecnej sytuacji to być może fakt, iż zniknie nadprodukcja odzieży nadmierna konsumpcja i marnotrawstwo. Przede wszystkim jednak efekt spowolnienia produkcji odzieżowej, wpłynie pozytywnie na nasz klimat. Przemysł odzieżowy odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla.
Warto więc wstrzymać się na pewien czas z kupowaniem, szyciem, produkcją, w celu ratowania naszej planety, chyba że.. wdrażasz produkty eko.