Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    PolandGoPolandGo
    niedziela, 18 maja
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Biznes
    • Finanse
    • Gospodarka
    • Technologie
    • Wywiady
    PolandGoPolandGo
    You are at:Home»HR»Skuteczne sposoby motywacji pracowników
    HR

    Skuteczne sposoby motywacji pracowników

    PolandGoBy PolandGo16 lutego, 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Dzięki pracy i wykonywaniu zadań zawodowych pracownik otrzymuje wynagrodzenie, które pozwala mu zapewnić egzystencję i zaspokoić jego potrzeby ekonomiczne. Jednak nie tylko potrzeby ekonomiczne są jedynym mechanizmem motywującym.

    Istnieją także dalsze grupy potrzeb, które odgrywają ważną rolę w konstruowaniu motywacji pracownika;

    • potrzeby związane z utrzymaniem kontroli nad własną sytuacja – główny motyw to chęć zaspokojenia i zabezpieczenia potrzeby bezpieczeństwa i zabezpieczenia się przed różnego rodzaju groźbami oraz dążenia do  samodzielności i niezależności,
    • potrzeby związane z sytuacją interpersonalną jednostki – ludzie pracują dla uzyskania i zdobycia swojego miejsca w społeczeństwie, poprzez zdobywanie przewagi nad innymi i możliwością kierowania, jak również zdobywania sympatii i życzliwości otoczenia,
    • potrzeby związane z ochroną i umacnianiem poczucia własnej wartości – realizacja następuje poprzez uczestnictwo jednostki w ważnej dla niej działalności, czyli przez podejmowanie odpowiedzialności, stawianie sobie wymagań i realizację oraz zdobywanie aprobaty, pozytywnej opinii.

    Jednak najbardziej użytecznym narzędziem w motywowaniu pracowników są pozapłacowe bodźce materialne i niematerialne. Mówiąc o bodźcach pozapłacowych materialnych mamy na myśli wszystkie elementy, które pracownik otrzymuje w formie niepieniężnej, które można przeliczyć na pieniądze. Z kolei bodźce pozapłacowe niematerialne nie dają się przeliczyć na pieniądze, nie mniej mają określoną wartość i znaczenie dla pracownika.

    W artykule podpowiemy jakie inne „bonusy” są stosowane przez pracodawców jako dodatkowa gratyfikacja z tytułu wykonywanej pracy.

    W praktyce bodźce materialne pozapłacowe mają charakter socjalny, a ich charakterystyczną cechą jest to, że z jednej strony podnoszą one realny poziom całkowitych dochodów z pracy pracowników nim objętych, z drugiej  zaś strony, często ułatwiają, bądź wręcz warunkują sprawne i efektywne wykonywanie pracy przez pracowników, umożliwiając ich rozwój zawodowy.

    Poniżej, konkretne przykłady pozapłacowych świadczeń materialnych;

    Motywatory materialne pozapłacowe, których zadaniem jest związanie pracowników z przedsiębiorstwem;

    • umożliwienie pracownikom uzyskania nowych kwalifikacji poprzez refundowanie szkoleń,
    • opłacanie czesnego lub częściowe jego refundowanie,
    • refundowanie przez firmę lekcji języka obcego,
    • udzielanie preferencyjnych, nisko oprocentowanych pożyczek na cele mieszkaniowe i inne,
    • pracownicze programy emerytalne,
    • udziały i akcje.

    Motywatory materialne pozapłacowe, związane z potrzebą zaspokojenie bezpieczeństwa socjalnego pracowników;

    • dofinansowanie wypoczynku pracownika i jego rodziny,
    • korzystanie z bufetu firmy po preferencyjnych cenach,
    • prawo zakupu po niskich cenach sprzętu, z którego firma już nie korzysta,
    • umożliwienie pracownikom kupna pewnej ilości produktów firmy ze zniżką,
    • opieka nad dziećmi – w formie żłobków, przedszkoli,
    • bony, talony, kupony podarunkowe z okazji Świąt,
    • nieodpłatne użyczenie pomieszczeń na uroczystości rodzinne,
    • zapewnienie pracownikom darmowych lub ulgowych biletów na koncert, do teatru, kina.

    Motywatory materialne pozapłacowe, związane z dbałością o kondycję i zdrowie pracowników;

    • możliwość bezpłatnego korzystania z obiektów sportowych,
    • karnety wstępu na imprezy sportowe,
    • wyjazdy weekendowe,
    • imprezy okolicznościowe i integracyjne, w których uczestniczą wszyscy pracownicy,
    • imprezy specjalne dla określonych grup pracowniczych.

    Motywatory materialne pozapłacowe, mające na celu docenienie pracowników, poprzez zabezpieczenie wysokich standardów pracy;

    • przydzielenie samochodu służbowego lub ryczałtu na benzynę,
    • umożliwienie bezpłatnego lub częściowo płatnego parkowania auta na parkingu,
    • refundowanie biletów miesięcznych,
    • udostępnienie pracownikowi laptopa i telefonu komórkowego,
    • przyznanie funduszu reprezentacyjnego (pokrywanie wydatków służbowych),
    • ustanowienie wysokich standardów miejsc pracy, zakwaterowania, podróżowania.

    Motywatory materialne pozapłacowe, mające na celu zapewnienie poczucia wartości pracowników;

    • prenumerata branżowych czasopism i codziennych gazet,
    • coroczny konkurs na najlepszych pracowników, zwycięzca otrzymuje znaczącą nagrodę np. wyjazd za granicę,
    • nagrody rzeczowe za oryginalne pomysły zgłoszone przez pracowników,
    • coroczne spotkania z pracownikami firmy i ich rodzinami z okazji Świąt lub jubileuszu firmy.

    Przedstawione powyżej świadczenia nie wyczerpują wszystkich rozwiązań stosowanych w przedsiębiorstwie. Wskazują jednak na dużą różnorodność bodźców motywacyjnych pozapłacowych, z których korzystają pracodawcy. Właściwie dobrane mogą stanowić silny argument motywacyjny, pozwalający pracodawcy utrzymać i rozwijać wartościową kadrę pracowników a także sprzyjać w osiąganiu przez pracowników coraz lepszych efektów pracy. Pozwalają na kształtowanie pozytywnych więzi emocjonalnych z organizacją, sprzyjają stabilizacji i większej identyfikacji pracowników z firmą oraz lojalności wobec pracodawcy.

    W kolejnym artykule przybliżymy temat bodźców niematerialnych, które są równie ważnym instrumentem motywowania pracowników.

    Red. karolina Motylewska

    Źródło:

    Encyklopedia Organizacji i Zarządzania, Wyd. PWE,

    1. Sekuła, Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Polskie Wyd. Ekonomiczne.

     

    biznes gospodarka jak motywować motywacja motywacja pracowników PR pracownicy psychologia wiadomości
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMarki w social mediach. Kto wydaje najwięcej na influencerów
    Next Article 180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne psychologiczno-pedagogiczne

    Powiązane

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    9 maja, 2025

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    9 maja, 2025

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    22 kwietnia, 2025
    • Facebook
    • Instagram
    Nie przegap

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    Jak Polacy spędzają Święta Wielkanocne – tradycje i wydatki

    O nas

    Platforma wspierająca polski biznes w czasie kryzysu, zrzeszająca przedsiębiorców z sektora MŚP

    Facebook Instagram
    Popularne

    Precyzyjne Targetowanie i Wysokie Konwersje: Kampanie Push App W Działaniu

    9 maja, 2025

    Tysiąclecie Królestwa Polskiego – wyjątkowy wernisaż i konferencja naukowa w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie

    9 maja, 2025

    Deregulacja nabiera tempa – rząd i strona społeczna upraszczają prawo

    22 kwietnia, 2025
    Copyright © 2025.
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Regulamin PolandGo
    • Dane kontaktowe

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, Zanim klikniesz „Przejdź” lub zamkniesz widok, prosimy o zapoznanie się z informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy AFA MEDIA Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowychZgodaPolityka prywatności