Istnieje wiele praktycznych technik, narzędzi, wzajemnie przenikających się w wirtualnej przestrzeni, które są dostosowane do profilu działalności firmy i naturalnie mogą się wpisać w charakter branży i cele spółki.

Prowadząc firmę, niezależnie od branży czy zasięgu, należy mieć czytelną, ciekawą, użyteczną stronę internetową, która jest pewnego rodzaju wizytówką przedsiębiorstwa ale i formą komunikacji. Jeśli produkty są w niej dobrze zaprezentowane, kontakt z klientem jest prowadzony dynamicznie i rzetelnie, a wszelkie informacje niezbędne dla klienta są uporządkowane i czytelne, to większa jest szansa na uwagę zarówno nowych klientów jak i potencjalnych kontrahentów.

Z pozycji dobrze zorganizowanej strony internetowej można prowadzić szereg działań marketingowych.

Witryna firmowa musi być przejrzysta i posiadać funkcjonalny interfejs, aby odwiedzającym łatwo było dotrzeć do pożądanych treści czy zakładek zarówno przeglądając stronę z urządzeń stacjonarnych jak i mobilnych.

Prowadząc działania marketingowe można budować partnerskie relacje komplementarne w podobnym segmencie działania firmy, tak aby przedsiębiorstwa nie będące konkurencją mogły się wspierać i wzajemnie polecać.

Barter w działaniach wielu firm jest oszczędną platformą do zdobycia nowych klientów.

W budowaniu bazy kontaktów biznesowych wciąż niebagatelne znaczenie mają wizytówki, które wręczyć można w wielu sytuacjach, a o których w czasie przeniesienia wszelkich działań do świata wirtualnego, wielu przedsiębiorców nie pamięta.

Firmy rozdają wizytówki z rabatem na usługę czy produkt, dzięki czemu zachęcają klientów do skorzystania z danej oferty.

Narzędzie w postaci promocji, zniżek, bonów to wciąż atrakcyjny bodziec dla wielu potencjalnych klientów. Informacje o takich promocjach czy konkursach bardzo szybko się rozprzestrzeniają, szczególnie kiedy angażują użytkowników internetu do mało inwazyjnych działań, jak udostępnienie posta czy napisanie komentarza.

Email marketing powinien zawierać informacje przydatne dla odbiorcy w postaci promocji, porad czy informacji o nowych produktach czy usługach.

Często jednak zapisanie się do newslettera grozi zapchaniem skrzynek mailowych zbędnymi, męczącymi powielanymi informacjami, które wielu odbiorców traktuje jako spam.

To błąd po stronie firmy, która chcąc pozyskać zainteresowanie klienta, w nachalny sposób przypomina o swoim istnieniu, wręcz naraża się na odwrotny skutek.

Klienci chcą znać korzyści, wiedzieć co mogą zyskać dzięki danej usłudze, więc zamiast zarzucać ich informacjami o produktach, lepiej prezentować korzyści wynikające z ich nabycia oraz wskazywać jakie problemy mogą dzięki nim rozwiązać. Na bieżąco należy weryfikować potrzeby potencjalnych klientów i sprawdzać działania konkurencji, jak radzą sobie rozwiązywaniem problemów czy skarg i szukać sposobów na ich załatwienie, gdy konkurencji się to nie udaje.

Rozwiązania, z których można dodatkowo skorzystać to bazy klientów, czyli kontakty mailingowe czy telefoniczne (SMS,MMS) do wybranej grupy potencjalnych klientów, do których firma chciałaby trafić.

Sponsorowanie różnych przedsięwzięć jest kolejnym rozwiązaniem marketingowym zarówno dla sponsora, który może liczyć na reklamę, jak i dla firmy szukającej wsparcia finansowego. Sponsor może zaoferować wysokiej jakości dobra rzeczowe, usługi czy wesprzeć finansowo w zamian za reklamę.

Przedsiębiorcy i przedstawiciele muszą pamiętać o jednej z ważniejszych zasad w sprzedaży: Nie sprzedaje się produktów i usług, sprzedaje się siebie, historię oraz korzyści, jakie osiągnie potencjalny klient. 

Należy konsekwentnie, cierpliwie i rzetelnie budować zaufanie klientów, kształtować wizerunek marki, używając różnych, spójnych z polityką firmy działań i technik marketingowych. Niezawodny w budowaniu wizerunku jest regularnie i ciekawie prowadzony content marketing, w którym firma publikuje praktyczne, wartościowe treści, w postaci porad czy artykułów, ale również filmów, gier, quizów, które angażują odbiorców.

Należy być widocznym, zarówno tworząc profile firmowe na portalach społecznościowych, ale również wstawiając ogłoszenia, oferując swoje usługi, szczególnie, gdy zaczyna się promować swoje towary czy usługi.

Warto zrobić pozytywny szum wokół swojej firmy, osoby zarządzającej, puszczając w ruch na portalach społecznościowych ciekawe, wartościowe treści, które zachęcą odbiorców do działania czy polecania.

Firma powinna umieć się wyróżnić, proponując ciekawe rozwiązania, programy lojalnościowe, które zatrzymają obecnych klientów i dodatkowe usługi przyciągające nowych kontahentów. Dbać należy o interakcję z klientami, tworząc sondy, zapytania, konkursy.

 

Należy stosownie reagować na uwagi czy wątpliwości ze strony klientów.

Aktywność firmy w mediach społecznościowych, na portalach również tych branżowych to przestrzeń do budowania jeszcze szerszych zasięgów i docierania do jak największej ilości odbiorców.

Profile firmowe na portalach prowadzone systematycznie, dynamicznie i z pomysłem to po prostu bardzo skuteczne kanały promocji.

redakcja: Agnieszka Jaźwińska

Share.
Exit mobile version