Czas koronawirusa spowodował pojawienie się w Polsce recesji, po raz pierwszy od 30 lat.
Obecnie na rynku widać duże zmiany, ożywienie gospodarcze, spadek stopy procentowej i cykliczne wprowadzanie tarcz antykryzysowych.
Jednak jakie tendencje widoczne są na rynku?
Zdecydowanie boom w zakresie sprzedaży i zakupu mieszkań. Polacy przeświadczeni o spadku wartości złotego, masowo zaczęli inwestować w nieruchomości oraz złoto. Wzrost widoczny jest w zakresie sprzedaży,zakupu mieszkań, apartamentów oraz w mniejszym stopniu w domy, segmenty.
Ceny mieszkań natomiast sukcesywnie rosną, nie tylko ze względu na popyt ale przede wszystkim wzrost cen za artykuły budowlane m.in. stal, która zdrożała na tyle, że cena za metr kwadratowy w Warszawie w porównaniu z grudniem 2020 zwiększyła się nawet o 1500 zł, a przewidywane są dalsze wzrosty wartości.
Drugi ciekawy obszar to rynek złotniczy. Wzrost zakupu złota w ciągu roku zwiększył się o 55 procent.
Mennica Skarbowa sprzedała ok. 1,5 tony złota w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 r- podała spółka w komunikacie. To oznacza wzrost o ok. 70 proc. w skali roku. Znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży produktów menniczych odnotowała też Mennica Polska. Co ciekawe, Cena złota wzrosła w ubiegłym roku o prawie 20 proc. w dolarach, a srebra o 35 proc. Niezwykłą popularnością oprócz monet cieszą się sztabki złota, biżuteria.
Kryzys związany z pandemią naprawiany jest rządowymi tarczami, ale i bliskimi zeru stopami procentowymi. Ich obniżka praktycznie wyzerowała oprocentowanie w polskich bankach. Średnie oprocentowanie depozytów gospodarstw domowych z terminem do dwóch lat włącznie wynosiło w październiku 2020 zaledwie 0,6 proc., przy inflacji około 3 proc. Trzymane na lokatach pieniądze przez wzrost cen tracą na wartości.
Kolejnym ciekawym obszarem jest e-commerce. Inwestycje w dobrze opracowane, pozycjonowane i właściwie wyposażone sklepy internetowe z branży elektronicznej, technologicznej a nawet odzieżowej były doskonałą lokatą kapitału.
E-commerce w ciągu ostatniego roku, rozwinął się o 78 procent w skali poprzednich lat.
Red. Aleksandra Fajęcka Ekspert ds. mobile&digital marketingu