Sporo mówi się o społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednak co to jest?
Społeczna odpowiedzialność biznesu polega przede wszystkim na strategicznym, koherentnym działaniu przedsiębiorstwa dążącego do rynkowego sukcesu, jednocześnie czynnie wpływając na poprawę sytuacji interesariuszy, poprzez podejmowanie różnych inicjatyw prospołecznych, proekologocznych, przestrzeganiu zasad etyki biznesu.
Przedsiębiorstwa, które realizują idee społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli prowadzą działania uwzględniające wymiar ekologiczny i społeczny, mogą oczekiwać większego zainteresowania zarówno ze strony klientów, ale również inwestorów, którzy chętniej nawiązują współpracę z firmą, która buduje swój wizerunek w sposób odpowiedzialny, uwzględniając relację z otoczeniem. Dodatkowo jest to niezwykle ciekawy element marketingowy, coraz częściej wykorzystywany przez globalne korporacje.
Przedsiębiorstwa opierające swoje działania o autentyczną koncepcję CSR, którą konsekwentnie realizują, budzą zaufanie i tym samym budują lojalność klientów i kontrahentów.
Przedsiębiorstwa stosujące się do praktyk CSR kształtują kulturę organizacji opartą na zaufaniu i przejrzystości, poprzez podnoszenie standardów postępowania, kreowania lepszych stosunków z pracownikami, dostawcami czy klientami. Wprowadzając moralne i etyczne normy postępowania, firmy utrwalają wśród pracowników odpowiednie wartości i kształtują zdrowe i budzące zaufanie środowisko pracy, w którym wartościowy pracownik będzie chciał zostać.
Co firma powinna zrobić, aby realizować politykę społecznej odpowiedzialności?
Przedsiębiorstwa, które realizują CSR ponieść muszą pewne koszty oraz spełnić określone warunki. Muszą dokonać niezbędnych przekształceń i zmian w całym przedsiębiorstwie, między innymi na poziomie marketingowym, cenowym, organizacyjnym.
Wiąże się to z poniesieniem kosztów, które są niezbędne do realizacji takiej strategii. Należy zainwestować w zasoby ludzkie, niezbędne do realizacji owej polityki. Należy mieć świadomość, że firmy realizujące cele społeczne czy ekologiczne, nie będą z marszu przyciągały klientów wyłącznie z tego względu. Klienci mimo wszystko wciąż kierować się będą jakością jak i ceną produktów. Przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne powinny w swojej polityce cenowej uwzględniać koszta związane z CSR.
Red. A. Jaźwińska.