W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie czas jest jednym z naszych najcenniejszych zasobów, znalezienie sposobu na wygodne załatwianie spraw urzędowych staje się coraz bardziej istotne. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań internetowych otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości, które jeszcze niedawno wydawały się być jedynie marzeniem. Według danych udostępnionych przez serwis Gov.pl, teraz już nie musimy tracić cennych godzin w kolejkach w urzędach. Dzięki technologii możemy załatwiać sprawy urzędowe z wygody naszego domu, o każdej porze dnia i nocy, nawet w weekendy. Wystarczy jedynie posiadać profil zaufany, który otwiera przed nami drzwi do efektywnego i szybkiego załatwiania formalności. Czy to możliwe? Tak, a nawet więcej – staje się to standardem w coraz większej liczbie urzędów. Przekonajmy się, jakie korzyści niesie za sobą ta nowoczesna forma komunikacji z administracją.

Jak podaje serwis Gov.pl

Jeśli masz PESEL oraz dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu) – możesz mieć też profil zaufany. Usługa jest bezpłatna.

2 w 1 – środek identyfikacji elektronicznej i od razu podpis elektroniczny

Profil zaufany (PZ) to wyjątkowe narzędzie. Dzięki niemu nie tylko możesz potwierdzić swoją tożsamość w internecie, ale też złożyć podpis elektroniczny (podpis zaufany).

Złożysz podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą. Podpis zaufany  ma wobec podmiotów publicznych taką samą wagę jak podpis odręczny.

Profil przyda się też przy instalacji aplikacji mObywatel, potwierdzisz nim swoją tożsamość przy pierwszym uruchomieniu. Posługując się profilem zaufanym, zalogujesz się również do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: portal mObywatel, portal GOV.pl,  Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy, portal Empatia, Biznes.gov.pl, Praca.gov.pl i wiele innych. Lista serwisów publicznych stale się powiększa.

Klucz do e-administracji

Sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet to e-usługi. A ponieważ e-administracja wciąż się rozwija, to jest ich coraz więcej. Oto kilka najpopularniejszych:

Chcesz załatwić nietypową sprawę przez internet? Złożyć podanie, wniosek, skargę lub zgłoszenie? Wypełnij formularz pisma ogólnego i wyślij go do wybranego urzędu lub podmiotu publicznego.

Jeśli urodzi ci się dziecko, musisz je zgłosić do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego (USC). Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje.

Na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

Gdy kierownik urzędu stanu cywilnego (USC) zarejestruje urodzenie, małżeństwo lub zgon, dostaniesz bezpłatnie odpis skrócony aktu. Za każdy kolejny odpis aktu zazwyczaj trzeba zapłacić opłatę skarbową. Odpis możesz dostać w formie papierowej lub elektronicznej.

Jesteś kierowcą i chcesz sprawdzić, ile masz punktów karnych? Możesz zapytać o nie w komisariacie policji lub – za pomocą usługi systemu CEPiK 2.0 – uzyskać dostęp do aktualnych danych z ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.

Zmieniasz miejsce stałego zamieszkania? Wymelduj się. Uwaga! Jeśli chcesz od razu zameldować się w nowym miejscu, nie korzystaj z tej usługi. Obie sprawy – wymeldowanie i zameldowanie – załatwisz jednym zgłoszeniem Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.

Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować.

Skorzystaj z tej usługi, jeśli potrzebujesz wysłać gdzieś w załączeniu podpisany elektronicznie dokument. Możesz użyć wygodnego dla odbiorcy formatu PAdES (podpis w dokumencie PDF) albo podpisać sprawozdanie finansowe w wymaganym formacie XAdES (podpis w dokumencie XML).

Jeśli masz profil zaufany, załatwisz dużo, dużo więcej:

  • Rozliczysz e-PIT
  • Zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta
  • Złożysz wniosek o 800+
  • Zapiszesz dziecko do żłobka lub przedszkola
  • Założysz działalność gospodarczą
  • Zmienisz stały obwód glosowania
  • Możesz także zastrzec nr PESEL lub odwołać takie zastrzeżenie

i wiele więcej, a to wszystko, nie ruszając się z domu – przez internet.

Chcesz założyć profil zaufany? Sprawdź, jak to zrobić.

Profil zaufany krok po kroku

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl/pz/index i kliknij na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany

A można to zrobić na cztery sposoby:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
  4. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty.  Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie na GOV.pl.

Potrzebujesz pomocy?

Pomimo instrukcji, coś się nie udało? Nie szkodzi! Skontaktuj się z centrum pomocy:

  • Zadzwoń: + 48 (42) 253 54 50 – pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00.
  • Napisz: pz-pomoc@coi.gov.pl
Share.
Exit mobile version