Czas pandemii sprawił, że social media zyskały nie tylko nowych użytkowników ale przede wszystkim klientów. Wg raportu agencji mediowej Zenith wynika, że reklama w mediach społecznościowych wzrośnie w tym roku o 25 proc. i osiągnie wartość 137 mld dolarów, po raz pierwszy wyprzedzając paid search, którego wartość osiągnie 135 mld dolarów (wzrost o 19 proc.).
Globalne wydatki na reklamę światową – zgodnie z raportem agencji mediowej Zenith Advertising Expenditure Forecasts – w 2021 r. wzrosną o 11,2 proc. i wyniosą 669 mld USD, o 40 mld USD więcej niż wydano przed pandemią w 2019 roku.
Czwartego października jednak, rynek na chwilę się zachwiał. Od godziny 17:00 do północy serwisy Facebook, WhatsApp oraz Instagram, przestały działać.
Użytkownicy oraz reklamodawcy przerażeni. Co ciekawe, statystyczny Polak (w wieku 16-64 lata) spędza w internecie 6 h 44 min na dobę, w tym 2 h w mediach społecznościowych. Dla porównania – telewizję oglądamy około 3 h 15 min, a prasę internetową i drukowaną (łącznie) czytamy przez 1 h 16 min.
Awaria Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz Messengera doprowadziła do wzrostu zainteresowania innymi usługami, aplikacjami które automatycznie zyskały na wartości. W dobie digitalizacji, coraz ciężej sfokusować swoje działania biznesowe oraz de facto życiowe na aktywnościach offline’owych.
Ten wydawałoby się nieznaczący fakt, pokazał jak bardzo istotne w dzisiejszym świecie są social media i jaką siłą reklamową władają.
Social media wpływają na preferencje zakupowe, wyznaczają trendy, prezentują nowe możliwości ale też uzależniają użytkowników od nierealnego świata w którym jak w sławetnej grze Sims, każdy może być piękny i bogaty. Wszystko kwestia prezentacji. Można się z tym nie zgadzać, buntować się, jednak fakt jest jeden. Potencjał marketingowy jest ogromny i będzie coraz większy i szkoda byłoby go nie wykorzystać ale.. w odpowiedni sposób.
„Odpowiednie wykorzystanie digital marketingu, social mediów to podstawa XXI wieku. Często kliencie nie zdają sobie sprawy z ogromnego wpływu tych mediów, bagatelizując tę formę w opracowywanej strategii marketingowej marki. To niewybaczalny błąd.”– mówi Aleksandra Fajęcka, Prezes Zarządu Grupy AFA MEDIA, wykładowca Collegium Humanum.
Warto więc zastanowić się nad strategią, misją i wizją swojej marki tak aby zaprezentować ją w social mediach w nietuzinkowy sposób. Dzięki temu wywołane jest spontaniczne zainteresowanie marką i efekt marketingu szeptanego, o którym mówią użytkownicy. Wszystko kwestia kreatywności i.. bogatej wyobraźni.
Red. Anna Choszcz