Zaledwie pół miesiąca dzieli nas od wprowadzenia obowiązku, który dotyczy wszystkich firm wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS. Od 1 kwietnia 2025 roku, przedsiębiorcy będą zobowiązani do posiadania adresu do e-Doręczeń. To istotna zmiana, która wpłynie na sposób komunikacji między firmami a administracją publiczną. Jak więc przygotować się do tego obowiązku? W tym artykule przedstawiamy prosty przewodnik, który pomoże Ci założyć adres e-Doręczeń, aby spełnić wymogi prawne i zaoszczędzić czas.

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Przesyłki wysyłane za pomocą tego rozwiązania są rejestrowane, a ich doręczenie jest prawnie równoważne z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą korzystać z korespondencji elektronicznej w kontaktach z administracją publiczną, co znacząco usprawnia procesy i zmniejsza koszty związane z wysyłką papierowych dokumentów.

Od 1 kwietnia 2025 roku każda firma wpisana do KRS będzie zobowiązana do posiadania adresu do e-Doręczeń, co pozwoli na bezpieczną i efektywną wymianę dokumentów z urzędami. Korzystanie z e-Doręczeń to także oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ korespondencja urzędowa w formie elektronicznej jest bezpłatna.

Jak założyć adres do e-Doręczeń?

Założenie adresu do e-Doręczeń jest prostym procesem, który możesz zrealizować online na stronie Biznes.gov.pl. Aby to zrobić, musisz posiadać Konto Przedsiębiorcy i przygotować następujące dokumenty:

  1. Numer KRS firmy.
  2. Adres do korespondencji firmowej.
  3. Imię i nazwisko administratora skrzynki, jego adres e-mail oraz numer PESEL (lub Identyfikator Europejski).

Jeśli osoba składająca wniosek nie posiada pełnomocnictwa do reprezentowania firmy wynikającego z zapisów w KRS, konieczne będzie dostarczenie pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie przez przedsiębiorcę. Dodatkowo, należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (17 zł).

Jak wygląda proces składania wniosku?

  1. Zaloguj się na Konto Przedsiębiorcy.
  2. Przejdź do sekcji e-Doręczenia na stronie Biznes.gov.pl i rozpocznij składanie wniosku.
  3. Uzupełnij formularz, podając wymagane informacje i dokumenty.
  4. Na koniec wniosek podpisz elektronicznie (przy pomocy podpisu osobistego, zaufanego lub kwalifikowanego).
  5. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie założenia adresu i instrukcje, jak go aktywować.

Warto zaznaczyć, że wniosek musi podpisać elektronicznie każda osoba uprawniona do reprezentacji firmy lub pełnomocnik, który ma umocowanie do złożenia wniosku.

Co ważne?

Po złożeniu wniosku i jego pozytywnej weryfikacji, nowy adres e-Doręczeń zostanie automatycznie wpisany do bazy adresów elektronicznych, a Ty będziesz mógł natychmiast korzystać z tego narzędzia w kontaktach z administracją publiczną.

Wysyłanie e-Doręczeń do innych firm i obywateli

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby wysyłać e-Doręczenia nie tylko do instytucji publicznych, ale także do innych firm i osób prywatnych, mogą skorzystać z oferty kwalifikowanych dostawców usług (KDU). Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Kwalifikowani dostawcy usług KDU.

Zachęcamy do założenia adresu do e-Doręczeń już teraz!

Zalecamy jak najszybsze podjęcie kroków w celu założenia adresu do e-Doręczeń. Dzięki temu nie tylko spełnisz wymogi prawne, ale także usprawnisz komunikację z administracją, oszczędzając czas i środki. Warto działać z wyprzedzeniem, aby uniknąć problemów z wypełnieniem obowiązków w ostatniej chwili.

Więcej szczegółowych informacji oraz dostęp do usługi składania wniosków znajdziesz na stronie Biznes.gov.pl.

Załóż adres do e-Doręczeń już dziś, by przygotować swoją firmę na nadchodzące zmiany!

Share.
Exit mobile version